برگزیده ها
باید از جعبه سیاه عملکرد نمایندگان رمزگشایی شود/ نمایندگان، خود یک‌طرف دعوا هستند

اختصاصی مازندمجلس: نمایندگی مجلس و سایر مسئولیت‌ها به منظور افزایش اثرگذاری و خدمت‌گزاری به جامعه است نه اینکه خوان بهره‌مندی و سرویس گرفتن‌های شخصی بیشتر شود از این رو دفاع از حقوق زنان نه از حیث جنسیت سالاری بلکه برای تقویت مادرانگی و تحقق توسعه پایدار ضروری به نظر می رسد.

اختصاصی مازندمجلس: دکتر عالیه زمانی دکترای بیهوشی و مراقبت‌های ویژه با بیش از 20 سال سوابق مدیریت در حوزه بهداشت و درمان، عضو هیئت‌علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پزشک برگزیده کشور و تحصیل‌کرده حقوق عمومی می‌باشد، فعالیت در حوزه زنان و تأسیس خیریه همت عالی از او سیاستمداری با پیشینه اجتماعی ساخته است، ازآنجایی‌که وی ازجمله افراد ثبت‌نام کننده برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه مرکز استان می‌باشد با ایشان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید:

مشکلات اقتصادی ناشی از نگاه فرصت انگارانه به کرسی‌های خدمت‌گزاری است

عالیه زمانی پیرامون انگیزه و هدف خود برای ثبت‌نام در انتخابات بیان داشت: باهدف تغییر لحن در سیاست و رفتار مدیریتی کلان کشور نامزد انتخابات شده‌ام، چراکه معتقدم امروز مهربانی، همدلی، محبت، ایثار، گذشت، نوع‌دوستی، دستگیری و کمک به دیگران، انسانیت و اخلاق‌مداری، تعهد و مسئولیت اجتماعی و اقدامات داوطلبانه و عام‌المنفعه کمیاب شده‌اند و این تغییر لحن باید از سوی مدیران و مسئولان کلان کشور اتفاق بیفتد و اتفاقاً مادامی‌که مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود، این خصایص انسانی باید بیشتر دیده شود و دیوارهای مهربانی بلندتر گردد. چراکه امروز بیش از آنکه فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی سبب نارضایتی اجتماعی شده باشد، تبعیض اقتصادی مشکل‌ساز شده است. چراکه این فشارهای اقتصادی در سال‌های دفاع مقدس هم بود اما به دلیل آنکه ازخودگذشتگی، ایثار و همدلی در تمام جامعه وجود داشت، کسی نگران مشکلات اقتصادی و حتی موشک‌های جنگی نبود. در حالی که امروز مردم ما بیش از آنکه تحریم‌ها بنالند از فسادها می‌نالند. بسیاری از مشکلات اقتصادی ما نیز ناشی از نگاه فرصت انگارانه به کرسی‌های خدمت‌گزاری است.

این فعال سیاسی ادامه داد: بر این باورم که کرسی نمایندگی مجلس و سایر مسئولیت‌ها برای این است که دامنه اثرگذاری و خدمت‌گزاری ما بیشتر شود نه اینکه خوان بهره‌مندی و سرویس گرفتن‌های شخصی ما بیشتر گردد. اگر با نگاه خدمت عام‌المنفعه و داوطلبانه در مناصب قرار بگیریم ابتدا امنیت روانی به جامعه بازخواهد گشت، سپس اثرات مثبت آن نیز در سطوح مختلف جامعه ما نمود خواهد یافت.

مادرانگی فراتر از زنانگی و جنسیت گرایی است

عضو جمعیت زنان نواندیش بیان داشت: مادرانگی یک خصلت، یک روحیه، یک گفتمان و یک منش است. همچنان که هیچ مادری چیزی را برای خود نمی‌خواهد و دگر خواهی و کمک به دیگران، نوع‌دوستی، دل سوزی، مهربانی، ایثار، گذشت، صبر، سلامت و استقامت از شاخصه‌های رفتار مادرانگی است.

مادرانگی فراتر از زنانگی و جنسیت گرایی است. هر گفتمان، حزب، جریان یا شخصی که شاخصه‌های مادرانگی را داشته باشد، فارغ از گرایشات سیاسی آن با خود همسو می‌دانم. چراکه معتقدم اولویت امروز کشور، نه دغدغه‌های سیاسی، جریانی، حزبی و گروهی بلکه اخلاقی و انسانی است.

تحصیل‌کرده حقوق عمومی پیرامون اهمیت شفافیت اموال و دارایی مسئولان گفت: حل مشکلات اقتصادی، آزمونی برای کل جامعه و مخصوصاً مدیران و مسئولان است. به همین دلیل هر اقدامی که سبب شود سلامت به مفهوم عام آن به جامعه بازگشته و امنیت روانی جامعه تأمین شده و روحیه و منش مادرانگی مستقر گردد استقبال می‌نمایم.

امروز باید روحیه مادرانی را داشته باشیم که در دفاع مقدس از فرزندان خود گذشتند و با خواست قلبی فرزندان خود را به جبهه‌ها فرستادند. ما نیز باید از بسیاری از علایق و خواسته‌های شخصی خود بگذریم تا کشور را در جنگ اقتصادی حفظ نماییم.

شفافیت اموال و دارایی مسئولان، طهارت اقتصادی، سلامت مالی، غنیمت ندانستن مناصب برای مال‌اندوزی، می‌تواند جامعه ایران را به جامعه ایثارگر تبدیل نماید، اما مجلس دهم و مخصوصاً دولت دوم آقای روحانی از این آزمون سربلند خارج نشدند.

دفاع از حقوق زنان برای تحقق توسعه پایدار است

فعال حوزه زنان پیرامون علت تأکید او بر حمایت از حقوق زنان بیان داشت: تشکیل تمدن بشری از ابتدا تاکنون برای خدمت بهتر به پدیده‌ای به نام انسان بود نه آنکه بروکراسی‌های اداری، ساختارهای دولتی و دیوان‌سالاری‌ها سبب شود عده‌ی زیادی از مردم از حداقل‌های حقوق شهروندی و حتی مواهب طبیعی محروم گردند.

دیوانسالاری‌ها برای خدمت‌رسانی سریع‌تر، باکیفیت‌تر و عادلانه‌تر به مردم بوده است نه آنکه دسترسی به فرصت‌ها و امکانات را دشوار، غیرعادلانه و تبعیض‌آمیز نماید و در این میان توجه به نیروی انسانی مهم‌ترین فلسفه خلقت است که انسان کانون و هسته خلقت و اشرف مخلوقات است لذا نیروی انسانی مولد، سالم، جوان، توانمند، تحصیل‌کرده مهم‌ترین عنصر توسعه پایدار هست. و زنان جدای از این مهم نیستند. دفاع از حقوق زنان نه از حیث جنسیت سالاری بلکه برای تقویت مادرانگی در جامعه و تحقق توسعه پایدار است. چراکه معتقدم آن‌قدر زنان از ساختار مدیریتی کشور حذف‌شده‌اند که تنها با تبعیض مثبت می‌توان به یک تعادل جنسیتی رسید. ضمن آنکه هسته اصلی مادرانگی و جامعه، خانواده است و مهم‌ترین عنصر خانواده که ویژگی‌های برشمرده شده از مادرانگی را دارد، شخص مادر است.  جامعه در مفهوم کلان آن نیز باید نمودار و آینه‌ای از خانواده باشد. از این حیث برای تحقق منش مادرانگی و رفتار مادرانه نیاز به حضور زنان در مناصب مختلف قانون‌گذاری و اجرایی داریم.

حذف زنان از مدیریت کلان کشور سبب نقصان در این خانواده بزرگ‌شده است. خانواده‌ای که به لحاظ سخت‌افزاری رشد نموده اما روح حاکم بر آن که باید مادرانگی باشد در آن یافت نمی‌شود.

شاهد انسداد در قوای مجریه و مقننه هستیم

نامزد ثبت نامی انتخابات مجلس یازدهم پیرامون عملکرد کلی مجلس دهم بیان داشت: مجلس دهم در شرایطی شکل گرفت که بیش از دو سال قبل از آن با رأی مردم دولتی روی کارآمد که در سیاست خارجی با تحریم‌های شورای امنیت مواجه بود و در داخل نیز مشکلات اقتصادی ناشی از سال‌های 90 تا 91 را تجربه می‌کرد. در این میان انتظار می‌رفت مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذاری و نظارتی در کنار دولت قرارگرفته و بتواند در مسائل کلان جهانی منطقه‌ای و ملی صاحب ایده و نظر باشد؛ اما عده‌ای از نمایندگان به علت همسویی با دولت در آن هضم شدند و عده‌ای دیگر صرفاً منتقد و مخالف بودند. نتیجه آن شد که به هر میزان که دولت دستش از ایده‌ها و ابتکار عمل خالی می‌شد، وکیل الدوله‌ها نیز مشروعیت خود را از دست می‌دادند تا جایی که دیگر نه‌تنها نسبت به ناتوانی دولت که حتی نسبت به خطاها، تخلفات و فسادهای اقتصادی نیز سکوت می‌کردند و درنهایت حتی برخی نمایندگان هم دچار فساد شدند.

مجلس دهم نه در مطالبه حقوق مردم موفق بود و نه در حمایت و نظارت بر دولت. نه وکیل خوبی برای مردم بود نه حامی خوبی برای دولت. نه اصل تفکیک قوا را به‌درستی رعایت کرد نه عامل هم‌افزایی و هم‌پوشانی را، به‌نحوی‌که امروز شاهد انسداد در ارتباط و عملکرد قوه مجریه و قوه مقننه هستیم. چراکه زمانی که دولت در حوزه سیاست خارجه شکست خورد مجلس ما نیز فشل و ناکارآمد شد. درحالی‌که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بیان داشتند، «عمق راهبردی کشور گاهی از واجب‌ترین واجبات است.» باوجودآنکه توسعه عمق استراتژیک باید همه‌جانبه باشد، یکی از مسیرهای تحقق امتداد عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در فرامرزها از سوی مجلس شورای اسلامی همسو کردن اتحادیه مجالس اسلامی و دمیدن روح و نفَس بیانیه گام دوم انقلاب بر کالبد مجالس سایر کشورهای اسلامی است. آنچه مسلم است مجلس شورای اسلامی نتوانسته است درزمانی که کشور با چالش‌های اساسی مواجه بود ابتکار عمل را در دست گرفته و اقدام مؤثری در راستای توسعه عمق استراتژیک از مسیر دیپلماسی نماید. در حوزه داخلی نیز مجلس شورای اسلامی نه توانسته است تورم قوانین را کاهش دهد و نه باری از مشکلات و تورم اقتصادی بردارد.

از جعبه سیاه عملکرد نمایندگان رمزگشایی شود

عالیه زمانی پیرامون عملکرد نمایندگان مازندران گفت: برای بررسی عملکرد نمایندگان ابتدا باید شاخص‌های مرتبط با کارکرد نمایندگی را احصا نماییم و نمایندگان را بر اساس آن شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار دهیم. فصل 6 قانون اساسی با صراحت وظایف نمایندگی را برشمرده است. از این حیث باید عملکرد نمایندگان را در کمیت و کیفیت طرح‌ها، اثرگذاری و نقش آن‌ها در بررسی لوایح، طرح سؤال، استیضاح، تذکر، نطق و اثرگذاری در تصمیمات مهم و کلان کشور جستجو کرد نه دخالت در عزل و نصب‌ها، دخالت در کار اجرایی دستگاه و انجام وظایف محوله به امور شوراها و شهرداری‌ها.

دامنه اثرگذاری فعالیت نمایندگان مجلس کل کشور است. لذا شاخص‌های ما برای بررسی عملکرد آن‌ها نیز باید جامع بوده و گستره آن کل کشور باشد. باید افق دیدمان را در بررسی عملکرد نمایندگان فرا روستایی، فرا شهری، فرا استانی و ملی ببینیم. سال آخر دوره نمایندگی وکلای مردم در مجلس، زمان بررسی و رمزگشایی از جعبه سیاه عملکرد آن‌هاست. چراکه برخی نمایندگی مجلس را فرصت و غنیمتی برای مال‌اندوزی دیده‌اند.

نمایندگان، خود یک‌طرف دعوا هستند

فعال سیاسی مرکز استان ادامه داد: نمایندگان مازندران نیز باید با صراحت اعلام نمایند، در تألیف طرح‌ها تا چه میزان مشارکت داشته‌اند و کدام طرح ملی را تدوین نموده‌اند؟

کدام طرح با نظر نمایندگان استان، تهیه، تدوین و تصویب‌شده است؟

عملکرد نمایندگان در بررسی لوایح ارائه‌شده از سوی دولت چگونه بوده است، با کدام لوایح موافقت کرده و با کدام مخالف بوده‌اند و چرا؟

در رأی اعتماد به وزرا برای کدام وزیر پیشنهادی دولت به‌عنوان نماینده موافق یا مخالف اظهارنظر نموده‌اند چرا و با چه کیفیتی؟

چرا برخی از نمایندگان در مسائل اساسی حاضر به طرح سؤال یا استیضاح از برخی وزرا نیستند اما نطق‌های به‌ظاهر انتقادی داشته‌اند. آیا این نطق‌ها می‌خواهد مصرف داخلی در حوزه انتخابیه داشته باشد؟

آیا برخی از نمایندگان دِین یا بدهی شخصی به وزیر یا وزرای کابینه دارند؟

ما شاهدیم قوی‌ترین ابزارهای نظارتی مجلس همچون تذکر، طرح سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص بعضاً به ابزارهای مفسده زا تبدیل‌شده است. درحالی‌که نمایندگان مجلس به‌عنوان وکیل مدافع مردم در مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی می‌باشند، اما برخی از نمایندگان نشان دادند که خود یک‌طرف دعوا هستند و مردم برای استیفای حقوق خود از این نمایندگان نیاز به وکیل دارند.


عالیه زمانی ساری میاندورود زنان مادرانگی انتخابات مجلس یازدهم نمایندگان مازندران