برگزیده ها
محمودزاده: بزرگترین چالش انتخابات آتی میزان مشارکت است

یک عضو فراکسیون امید مجلس بزرگترین چالش انتخابات آتی مجلس را میزان مشارکت دانست و اظهار کرد: به نظرم آنچه می‌تواند در رقابت سیاسی انتخابات تغییر ایجاد کند، برنامه‌های اقتصادی است. البته این برنامه‌ها باید در یک مجلس پرقدرت عملیاتی شود نه در مجلس نیم بند فعلی.

مازندمجلس: جلال محمودزاده در مورد انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به شدت تحت فشار اقتصادی هستند. عملکرد دولت در مورد بنزین مورد تأیید مردم نبود به همین علت مردم در مورد مشارکت دودل هستند. با توجه به این وضعیت، شعارهای نامزدهای انتخابات مجلس به سمت مسائل اقتصادی سوق پیدا می‌کند و این موضوع رقابت‌ سیاسی انتخابات دوم اسفند را از انتخابات‌های گذشته متفاوت می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: تأکید تشکل‌ها یا احزاب سیاسی به مسائل اقتصادی مثل افزایش اشتغال، کاهش تورم و رکود خواهد بود به همین علت فکر می‌کنم که رقابت سیاسی و تفاوت سیاسی بین جناح‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا وجود نخواهد داشت و هر جناحی که بتواند برای آینده اقتصادی برنامه داشته باشد، در انتخابات موفق می‌شود. مردم دیگر شعار را نمی‌پذیرند چشم مردم به برنامه های اجرایی و عملیاتی است.

وی در مورد ظرفیت مجلس برای ایجاد تغییر اقتصادی از دید مردم گفت: در حال حاضر سران سه قوا به جای مجلس تصمیم می‌گیرند. بعضی از تصمیمات سران سه قوا خارج از اراده مجلس است. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مجالس قبلی صرفا بین اختلافات مجلس و شورای نگهبان حکمیت می‌کرد اما اکنون خود مجمع تشخیص تبدیل به یک نهاد تصمیم‌گیر شده است و مصوبات مجلس را رد می‌کند. اگر با همین روال مجلس پیش برویم، مجلس یازدهم از مجلس دهم قوی‌تر نخواهد بود. ساختار فعلی با توجه به موانع ذکر شده ظرفیت تصمیم‌گیری و ایجاد تغییر ندارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که موانع جدی شکل گیری فضای انتخاباتی چیست؟ اظهار کرد: ما در کشورمان حزب به معنی واقعی کلمه نداریم. ما جناح داریم. اگر ما حزب داشتیم، این احزاب باید حداقل از دو سال پیش نامزدها و برنامه های خود را معرفی می‌کردند. متأسفانه این شرایط در کشور فراهم نیست. جناح‌های سیاسی در کشور سراغ افرادی می‌روند که احتمال رأی‌آوری بالایی دارند. این کارها اصلا حزبی نیست زیرا افراد جذب شده اتفاقی و بر اساس اقبال مردمی جذب شده است نه بر اساس اعتقاد به آن حزب مشخص. نتیجه این می‌شود که فردی به نام مستقل به مجلس می‌آید اما با اصلاح طلبان یا اصلوگرایان همکاری می‌کند.

محمودزاده ادامه داد: مردم هم دیگر اعتقادی به جناح‌بندی‌های فعلی کشور ندارند. مردم بیشتر به دنبال رفع مشکلات معیشتی هستند. به نظرم آنچه می‌تواند تغییر ایجاد کند، برنامه‌های اقتصادی است. البته این برنامه‌های باید در یک مجلس پرقدرت عملیاتی شود نه در مجلس نیم بند فعلی.

این عضو فراکسیون امید مجلس بزرگترین چالش انتخابات آتی مجلس را میزان مشارکت دانست و اظهار کرد: ما باید مردم را در صحنه نگه‌ داریم. زمانی که مردم می‌بینند بنزین افزایش ۳۰۰ درصدی دارد و نماینده‌ها خبر ندارند و در وهله بعد نمی‌توانند تغییری در این تصمیم ایجاد کنند، به میزان مشارکت آنها تأثیر می‌گذارد. ما باید یک راه چاره در این چند ماه باقی مانده اتخاذ کنیم تا مجلس به جایگاه اصلی خود برگردد و در رأس امور باشد. در آن صورت مردم تشویق می‌شوند و در انتخابات مشارکت می‌کنند. اگر در این مدت کوتاه راهکاری برای این چالش پیدا نشود، میزان مشارکت با چالش مواجه خواهد شد.

عضو-فراکسیون-امید-مجلس میزان-مشارکت انتخابات مازندمجلس