برگزیده ها
گلایه جدی عارف از رد صلاحیت کاندیدهای شاخص جریان اصلاح طلب

رییس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در تایید صلاحیت‌ها باید مر قانون رعایت شود اظهار کرد: متاسفانه در برخی استانها در رد صلاحیت‌ها افراط صورت گرفته است.

مازندمجلسمحمدرضا عارف در دومین نشست شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان با رابطان استانی با تاکید بر این که هنر اصلاح طلبان پیروزی در شرایط سخت است، گفت: حوادث آبان ماه باعث شرمندگی همه مسئولان شد. در اجرای تغییر نزخ بنزین بی تدبیری صورت گرفت.

وی افزود: حرف و حدیث‌های فراوانی درباره حوادث آبان ماه وجود دارد که متاسفانه تاکنون هیچ مرجع رسمی در این خصوص پاسخگو نبوده است.

عارف ادامه داد: از هیات‌های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته‌اند برای رد صلاحیت کاندیدهای شاخص جریان اصلاح طلب گلایه جدی داریم، هیات نظارت جبران کند. هیات‌های اجرایی و نظارت انتخاب را به مردم واگذار کنند. در تایید صلاحیت ها باید مر قانون رعایت شود. در برخی استانها در رد صلاحیت‌ها افراط صورت گرفته است؛
مردم به ما اعتماد کردند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خاطر نشان کرد: ما یک وظیفه خاص برای خودمان قائل شدیم که یک گزارش خوب از مجمع نمایندگان تهران ارائه دهیم که در کنار گزارش فراکسیون امید، ظرف یک ماه آینده منتشر خواهیم کرد، که ان‌شاءالله فضای منفی که امروز با آن روبه‌رو هستیم تعدیل شود.

وی با اشاره به لازمه اتحاد و وحدت در جبهه اصلاحات گفت: مثلا در یک شهرستان ما باید از بین دو نفر یک نیرو انتخاب کنیم؛ هر دو خوب هستند اما یک نفرشان به مجلس راه پیدا می‌کند؛ آن نفر دوم چه کاری باید انجام دهد؟ آیا راهی جز کوتاه آمدن با منش اصلاح‌طلبانه که وجود دارد و می‌توانیم انجام دهیم؟ اگر کوتاه نیاید چه اتفاقی می‌افتد؟ نتیجه‌اش این است که ما برای رقیب کار کرده‌ایم. می‌بینیم که دو نفر را آورده‌ایم اما هردویشان شکست می‌خورند و کاسه کوزه را سر یکدیگر می‌شکنند که آثارش در انتخابات و همکاری‌های بعد مشخص می‌شود.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: احترام به خرد جمعی باید گذاشته شود. البته باید با رایزنی و همفکری مناسب‌ترین فرد انتخاب شود اما هنگامی که در حوزه‌ای که ۵ نفر آدم با شرایط وجود دارد، یک نفر بیشتر نمی‌توانیم انتخاب کنیم، راهکار چیست؟ مثلا مشکلی که در شورای شهر تهران داشتیم این بود که افراد همه بسیار قدرتمند بودند. ما یک لیست ۱۵۰ نفره داشتیم و از نظر ما هر ۱۵۰ نفر می‌توانستند عضو شورا باشند اما یک جلسه گذاشتیم و به این افراد گفتیم خودتان به یک جمع‌بندی برسید و ۳۰ نفر را انتخاب کنید، که گفتند شورای عالی این کار را انجام دهد ولی دیدیم بعد از تهیه لیست و انتخابات شورها یک سال هجمه صورت گرفت آن هم نه به اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاست‌گذاری بلکه به مردم. آن هم به مردمی که یک سال قبلش به فراکسیون امید که به آن حمله شد رای داده بودند، باز همان مسیر را ادامه دادند و به لیست کامل رأی دادند و با فاصله رأی میلیونی نسبت به مجلس قبلی (نهم) به شورای شهر رأی دادند. در تهران قطعا نمی‌توانیم به جای ۳۰ نفر ۳۱ نفر انتخاب کنیم و نفر ۳۱ با نفر ۳۰ تفاوتی نخواهد داشت. ما باید این مسئله را بپذیریم که اگر غیر از این انجام دهیم، بازی در زمین رقیب خواهد بود.

عارف خاطر نشان کرد: مخاطب ما مردم هستند و این واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم. جوانان باانگیزه باید در میدان قرار بگیرند.

وی با بیان این که مردم را باید به مشارکت تشویق کنیم، گفت: حضور آنان بسیار مهم است. انقلاب ما یک انقلاب مردمی بوده است که با اتکای انتخابات به اینجا رسیده است. مردم با صندوق‌های رأی حرفشان را می‌زنند و مهمترین راهبرد ما باید این باشد که مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان افرود: مسئله بعدی حفظ تقویت و انسجام در درون جبهه اصلاحات است. ما نباید این وحدت و انسجام را قربانی یک نفر کنیم. نباید بگوییم که رفیق من نیامد بکشم کنار و دعوا کنم و تفرقه در ایجاد کنیم. مسئله ما حفظ انسجام است. در دهه ۹۰ اتفاقات خوبی صورت گرفت؛ بله، اشکالاتی هم وجود داشت که باید برطرف شود. ما باید به یک جمع‌بندی روشن برسیم و ضعف‌ها را آسیب‌شناسی کنیم. ما باید وحدت را حفظ کنیم. نیاز به همدلی داریم که در آن نمی‌توانیم گزینشی عمل کنیم. همه باید در زمینه حفظ انسجام و وحدت با یکدیگر همکاری داشته باشند.

عارف با اشاره به شاخص های انتخابی برای کاندیدا عنوان کرد: در زمینه معرفی کاندیداها سندهای مهمی نهایی می‌شود و شاخصه‌های مهمی برای کاندیدا صورت می‌گیرد تا بتوانیم کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: ما چهره‌های تاثیرگذار با محبوبیت نه فقط منطقه بلکه با مقبولیت ملی انتخاب خواهیم کرد زیرا مسئولیت نمایندگی منطقه‌ای نیست.

گرچه به دلیل آنکه کاندیدا در زمان انتخابات قول‌ها و تعهدات منطقه‌ای می‌دهند، بعد از انتخاب شدن نیز به دنبال آنها می‌روند و وظیفه ملی خود را فراموش می‌کنند، نماینده از هر جایی بیاید یک مسئولیت ملی دارد بنابراین ما باید فردی را انتخاب کنیم که با توجه به این شاخصه‌ها اقدام نمایند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان این که پیش‌فرض ما نباید پیروزی در انتخابات باشد بلکه باید برای پیروزی برنامه‌ریزی کنیم، گفت: باید ببینیم چه ساز و کارهایی باید به کار گیریم تا در حوزه‌های انتخابیه پیروز شویم.

وی تاکید کرد: ان‌شاءالله با توکل بر خداوند تلاش خواهیم کرد که مردم به صحنه انتخابات بیایند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

عارف ادامه داد: باید ببنیم راهبردهای ما چیست، شعارمان باید ایجاد انگیزه کند و آنان را تشویق به حضور کنیم.

وی با اشاره به میثاق نامه نامزدها گفت: میثاق نامه نسبتا قابل قبولی در مجلس دهم داشتیم که در شوراها اصلاح کردیم .

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در ادامه گفت: جوانان اصلاح طلبان طرح خوبی برای انتخاب کاندیدا مطرح کردند که اگر اجرایی شود هزینه های غیر ضروری را در بستن لیست که مطرح می شود جلوگیری می شود. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و هیأت رئیسه بسیار بر روی این طرح وقت گذاشته است تا نامزدهای اصلح انتخاب کنیم.

محمدرضا-عارف -کاندیدهای-شاخص-جریان-اصلاح-طلب رد-صلاحیت مازندمجلس