برگزیده ها
مرور اخرین اخبار انتخاباتی

با گلایه اصلاح‌طلبان از روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، بررسی شکایات داوطلبان انتخابات مجلس از روز دوم دی آغاز شد. آیت الله جنتی تاکید کرد که بررسی شکایات و صلاحیت‌ها آن هم در زمان کوتاه، اقدامی به شدت طاقت‌فرساست.

مازندمجلس: در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان تاکید کردند در حوزه‌هایی که نامزدهای آنها تایید نشود، لیست ارائه نخواهند کرد. سخنگوی شورای نگهبان روند چانه زنی با اصلاح‌طلبان را رد کرد. کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام کرد که جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حق فعالیت انتخاباتی را ندارند. حداد عادل هم تاکید کرد که دنبال جذب طیف‌های خاکستری است.

با پایان یافتن مهلت شکایت داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی تایید نشده است، فرصت ۲۰ روزه بررسی شکایات این داوطلبان در هیات نظارت استان آغاز شد.

روز ۲۷ آذر مراتب ردصلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی فرمانداران به این افراد اعلام شد. این داوطلبان از تاریخ ۲۸ آذر تا اول دی فرصت داشتند تا شکایت خود را به هیات‌های نظارت استان اعلام کنند. هیات‌های نظارت استان از دوم دی تا ۲۱ دی به مدت بیست روز فرصت دارkد تا به این شکایات رسیدگی کنند.

داوطلبانی که در این مرحله تایید صلاحیت نشوند، این فرصت را دارند تا بار دیگر شکایت کنند و شورای نگهبان بیست روز فرصت دارد تا به این شکایات رسیدگی کند.

توصیه‌های انتخاباتی رئیس جمهور

رئیس جمهور تاکید کرد که اجازه ندهیم گله و شکایات مانع حضور مردم در انتخابات شود.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت:« اگر گله و شکایتی داریم، آن را بیان کنیم اما اجازه ندهیم که این موضوع مانع حضور مردم پای صندوق آراء شود. ممکن است فرد مورد نظر ما کاندیدا باشد، اما به هر دلیلی حضور ندارد و این نباید موجب مأیوس شدن شود، می‌توانیم نفر بعدی را که فکر می‌کنیم می‌تواند خوب کار کند، انتخاب کنیم.»

اقدام به شدت طاقت فرسای شورای نگهبان

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به روند بررسی شکایات و صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار کرد که «همکاران ما تا اواخر شب مشغول رسیدگی به پرونده‌های ثبت‌نام‌کنندگان بر اساس مستندات هستند.»

وی همچنین گفت:‌ «بررسی شکایات و صلاحیت‌ها آن هم در زمان کوتاه، اقدامی به شدت طاقت‌فرساست که البته شورای نگهبان با دقت مشغول انجام آن است تا خدای نکرده حتی حق یک نفر نیز تضییع نشود.»

رد چانه زنی شورای نگهبان با اصلاح‌طلبان

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که این شورا با جریان اصلاحات وارد چانه زنی برای انتخابات مجلس نخواهد شد.

کدخدایی در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار محمدرضا عارف، مجید انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان در مورد انتخابات و در راستای تایید صلاحیت هاست؟ گفت: «در همه جلسات سوالات و ابهاماتی دارند که مطرح می کنند و گزارش غیررسمی آن را یکی از همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی را بطور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تایید می کردند که مراحل قانونی، مراحلی است که شورا باید انجام دهد. دوستان سوالاتی دارند و طرح می کنند اما اینکه اگر حضور آنها به منظور چانه زنی است و شما آن را مطرح می کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی گیرد.»

اعلام جبهه‌های قانونی

حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اسامی جبهه‌هایی که مجوز فعالیت انتخاباتی دارند را اعلام کرد.

وی در نشست خبری خود گفت:«هشت ائتلاف شامل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، جبهه هماهنگی اصولگرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت؛ رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران، جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جبهه ایستادگی ایران اسلامی می‌توانند فعالیت یا اقدام سیاسی داشته باشند.»

ملانوری ادامه داد:«جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت خود را به کمیسیون ماده ۱۰ اعلام نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند و به اسم این جبهه‌ها در نشست‌های انتخاباتی سخنرانی کنند.»

کار سخت حدادعادل برای رسیدن به لیست واحد

برگزاری دهمین نشست تشکل‌های اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز برگزار شد و غلامعلی حدادعادل دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این جلسه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در استان‌ها و نیز فرآیند دستیابی به فهرست نهایی کاندیداهای ائتلاف در تهران ارائه کرد.

حدادعادل در این نشست با تاکید بر این‌که «تلاش ما معطوف بر این است که برچسب مهندسی‌شده بودن انتخابات عنوان نشود»، افزود: «شورای ائتلاف خودش تعیین مصداق نخواهد کرد و ما بنا نداریم لیست تهیه کنیم بلکه فرایندی را به‌عنوان فرمول کار تعریف کرده‌ایم که باید اجرا شود و بر این باوریم که این فرآیند یک روش منطقی بی‌طرفانه است.»

حدادعادل ادامه داد:«تقریباً رسیدن به یک لیست واحد کاری دشوار است. وحدت شرط لازم برای پیروزی است اما شرط کافی نیست و ما باید تلاش کنیم طیف‌های متدین و انقلابی را از لایه‌های مختلف جامعه به پای صندوق‌های رای بیاوریم و گفتمانی مدون طرح و عرضه کنیم که طیف‌های خاکستری جامعه هم به آن گرایش پیدا کنند.»

گلایه جدی عارف از تایید صلاحیت‌ها

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از روند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات گلایه جدی کرد.

وی در دومین نشست شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان با رابطان استانی گفت:« از هیات‌های اجرایی که با محوریت دولت شکل گرفته‌اند، برای رد صلاحیت کاندیدهای شاخص جریان اصلاح طلب گلایه جدی داریم. هیات نظارت جبران کند و هیات‌های اجرایی و نظارت انتخاب را به مردم واگذار کنند. در تایید صلاحیت ها باید مر قانون رعایت شود. در برخی استانها در رد صلاحیت‌ها افراط صورت گرفته است.

عبدالواحد موسوی لاری نیز در همایش سراسری شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان اظهار کرد:« اگر در انتخابات کاندیدا داشتیم در انتخابات شرکت می‌کنیم و اگر نداشتیم به طور طبیعی لیستی هم نخواهیم داشت.»

عقل اصلاح‌طلبی، نافی ائتلاف با اصولگرایی

جواد امام عضو شورای‌سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت که عقل اصلاح طلبان تایید نکرده است که رقیب را در لیست انتخاباتی خود قرار دهند.

وی در دومین نشست شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با رابطان استانی تاکید کرد:«فلسفه وجودی ما در این شورا و خصوصا در انتخابات است اما عقلمان تا امروز تایید نکرده است که اگر کاندیدا نداشته باشیم، کاندیداهای دیگران (جریان رقیب) را در لیست اصلاحات قرار داده و سپس با خودشان رقابت نماییم.»

اخبار انتخاباتی شورای نگهبان گلایه عارف مازندمجلس