برگزیده ها
 پیوستن به FATF توجه به خواست مردم است/ گزینه دیگری نداریم

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی پیوستن به FATF را توجه به خواست مردم دانست و گفت: اگر این انفاق رخ ندهد تبدیل به بهانه جدیدی برای دوچندان کردن فشارهای اقتصادی علیه کشور و مردم خواهد شد.

مازندمجلس: ابوالفضل سروش با اشاره به پایان مهلت گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به ایران برای تعیین تکلیف دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو) گفت: در طول سه سال گذشته به شدت فضای سیاسی کشور تحت تأثیر پیوستن به FATF قرار گرفت، نزدیک به 24 ماه مجلس درگیر بررسی لوایح چهارگانه بود و بعد از آن بیش از یک سال است که مجمع تشخیص مشغول بررسی لوایح پالرمو و CFT است؛ این یعنی مسئولان سیاستگذار کشور خواسته و ناخواسته بیشتر از سه سال را صرف چانه زنی بر سر این بحث کرده اند.

وی با بیان اینکه «هنوز چانه زنی به راه روشنی نرسیده است» گفت: مخالفان کم‌شمار پیوستن ایران به این کنوانسیون بین المللی قدرتمندتر از موافقان در دولت و مجلس ظاهر شده اند و همین بحث را نسبت به قبل پیچیده تر کرده است.

سروش توضیح داد: موافقان نسبت به بایکوت اقتصاد ایران و از دست دادن حداقل تبادلات اقتصادی با کشورهای دوست و همراه یعنی روسیه و چین هشدار می دهند و بر عضویت ایران در FATF تاکید دارند در مقابل مخالفان معتقدند پیوستن به این کنوانسیون تاثیری در بی اثر شدن شدت جنگ اقتصادی آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ندارد، به اعتقاد آن ها شفاف سازی تبادلات اقتصادی و مالی ایران نزد این کنوانسیون کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور نمی کند.

وی افزود: واقعیت این است با پیوستن ایران به FATF قرار نیست معجزه ای رخ دهد بلکه عاملی برای ممانعت از بدتر شدن شرایط اقتصادی کشور است چرا که اگر فرصت راستی آزمایی ایران در عرصه بین المللی از بین رود بهانه ای برای متحدان سیاسی ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تشدید فشارهای اقتصادی خواهد شد و این به معنای منزوی شدن کشور ایران در بُعد اقتصادی است.

نماینده تهران با بیان اینکه «انزوای اقتصادی ایران برای برخی مهم نیست»، افزود: دولت تدبیر و امید با شعار تعامل سازنده با دنیا و پایان دادن به تحریم ها بر سر کار آمد و رئیس جمهور با این شعار از مردم رای گرفت بنابراین باید موضوع تعامل با دنیا به عنوان خواست مردم مورد توجه قرار گیرد؛ در روزهایی که تحریم های اقتصادی آمریکا نفس اقتصاد ایران را بریده و با دوچندان کردن مشکلات معیشتی سفره های مردم کوچکتر از گذشته شده است، توجه به این خواست مردم حداقل کنش مورد انتظار از سوی سیاستمداران و مسئولان نظام است.

به گفته وی در شرایط نابرابری شکل گرفته علیه کشورمان در جامعه بین المللی فرصت آزمون و خطای بیشتر از ایران گرفته شده لذا به تعبیری دیگر ما گزینه دیگری جز پیوستن به این کنوانسیون مالی نداریم.

سروش در پایان با تاکید بر اینکه «پیوستن به FATF پایان تحریم های آمریکا نیست» در عین حال گفت که قطعا رویگردانی ایران از این نهاد مالی بین المللی مردم و کشور را تحت فشار مضاعف قرار خواهد داد و رد این کنوانسیون از سوی ایران تبدیل به بهانه جدیدی برای دوچندان کردن فشارهای اقتصادی علیه کشور و مردم می شود.

FATF فراکسیون-امید-مجلس-شورای-اسلامی مازندمجلس