برگزیده ها
نظر رئیس دیوان محاسبات درباره لایحه بودجه ۹۹ و توصیه به دولت

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: کسری بودجه ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود.

مازندمجلس: عادل آذر در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره میزان کسر بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: خیلی حرف‌های عجیب و غریب مطرح می‌شود درباره کسری ۲۲۸ هزار میلیارد تومانی، منتها اگر ما بخش اعتبارات هزینه‌ای را همان ۱۵ درصدی که دولت حساب کرده است روی لایحه بودجه بیاوریم مابقی را هم مبنا بگذاریم بر عملکرد سال ۹۸، باورمان این است که با ظرفیت و جا به جایی اعدادی در همین بودجه، کسری بودجه واقعی سال ۹۹ چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

آذر با بیان این که از موضع رئیس دیوان محاسبات صحبت می‌کند و تلاش می‌کند نظرات شخصی اش را نگوید، گفت: ما به کلیات رای دادیم، زیرا اگر رای نمی‌دادیم در صحن مجلس هم رای نمی‌دادند و لایحه بودجه به دولت برمی گشت.

وی افزود: در این وضع به دولت ۲ هفته فرصت می‌دادند تا لایحه را اصلاح کند، و در این دو هفته هم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، به هر حال منطقی‌ترین تصمیم را به واسطه ملاحظات اجتماعی و اقتصادی که تایید کلیات بودجه بود گرفتیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور درباره منابع بودجه هم گفت: اقلام اساسی درآمدی دولت یکی مالیات است که دولت تا حدودی واقع بینانه دیده است و ۹۵ درصد آن حاصل می‌شود منتها دولت نباید برود سراغ خوش حساب‌ها بلکه باید به دنبال مؤدیان جدید برود و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

آذر افزود: در حوزه نفت هم دولت اعداد را خوب دیده است، اما نکته مهم در حوزه نفت برداشت از صندوق توسعه ملی است که دولت بخشی (۱۶ درصد) را تحت عنوان فریز آورده و آن را درآمد تلقی کرده است که این باید اصلاح شود و بازگردد.

رئیس دیوان محاسبات درخصوص فروش اوراق مشارکت و خزانه نیز گفت: فروش اوراق، قلم درشت دیگری از درآمدهای دولت است، اما چیزی که پیش بینی شده و قابل ملاحظه است آن ۸۰ هزار مییارد تومان است، اما قانون برنامه گفته ۵۰ هزار میلیارد و از طرفی حرف ما این است که دارایی که فروخته می‌شود باید تبدیل به احسن شود نه این که خرج شود.

وی همچنین افزود: بخش عمده‌ای (بیش از نیمی) از شرکت‌های دولتی زیان ده هستند و به لحاظ مدیریتی و بهره وری مشکل دارند که باید برای آن فکری کرد.

رئیس-دیوان-محاسبات لایحه-بودجه-۹۹ مازندمجلس