برگزیده ها
احراز هویت‌ها الکترونیکی خواهد بود

معاون فنی وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: در حال تعامل با شورای نگهبان برای موضوع أخذ رأی الکترونیکی هستیم و فعلا شورای نگهبان پذیرفته که احراز هویت به صورت الکترونیک باشد.

مازندمجلس: امیر شجاعان مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت کشور درخصوص سرانجام برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات اسفندماه سال جاری طی سخنانی اظهار داشت: در انتخابات، فرایندهایی مانند ثبت‌نام، احراز صلاحیت، شکایات، تعیین هیئت اجرایی، تعیین اعضا و محل شعب تماما به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ما با دستگاه‌های ذی‌ربط و نهادها از طریق سامانه جامع انتخابات تعامل می‌کنیم و سوابق آن نیز وجود دارد.

وی افزود: همچنین یک نرم‌افزار برای سهولت ثبت‌نام داوطلبان همین دوره انتخابات مجلس تهیه کرده بودیم که داوطلبان می‌توانستند پرسشنامه‌ای که اپراتور ما هنگام دریافت اطلاعات از آنان می‌خواست را در نرم‌افزار تکمیل کنند تا هنگام حضور در محل ثبت‌نام، معطل نشوند. این اطلاعات روی سرورهای ما می‌آمد و ادامه عملیات را انجام می‌دادیم و زمان ثبت‌نام از 25 به 5 دقیقه کاهش یافت. این نرم‌افزار را برای تسهیل قرار داده بودیم که تعدادی از داوطلبان استفاده کردند و امیدواریم برای دوره‌های بعدی نیز توسعه یابد.

معاون فناوری اطلاعات وزارت کشور تصریح کرد: چند فرایند درباره روز أخذ رأی وجود دارد؛ اولینِ آن، احراز هویت الکترونیکی و کنترل رأی تکراری است. ما در مرحله احراز هویت، اسناد هویتی فرد اعم از شناسنامه و کارت ملی و شماره ملی را کنترل می‌کنیم که هویت فرد درست و فوت شده نباشد و سن قانونی داشته باشد. البته این کنترل بر اساس اسنادی که توسط فرد ارائه می‌شود نیست بلکه بر اساس پایگاه داده‌ای ما انجام می‌شود. ما اطلاعات ارائه شده فرد را با پایگاه‌مان مطابقت می‌دهیم و این مهم‌ترین کاری است که انجام می‌گیرد و بسیاری نیز انتخابات الکترونیک را همین می‌دانند یعنی مطمئن باشیم که چه کسی رأی می‌دهد و یکبار رأی بدهد. این فرایند صددرصد در تمام شعب کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

شجاعان اظهار داشت: برای اولین‌بار قانون را اصلاح کردیم و این به گونه‌ای است که ملاک اینکه یک فرد رأی داده است یا نه، پاسخ سامانه است و نه مُهر مندرج روی شناسنامه فرد. البته کماکان مُهر بر شناسنامه درج خواهد شد ولی اگر احیانا فردی مراجعه کرد که شناسنامه‌اش مُهر نداشت ولی سامانه اعلام کرد که رأی این فرد تکراری است و وی رأی داده است، از او رأی دریافت نخواهد شد و این مهم‌ترین اتفاقی است که در این دوره برای همه شعب می‌افتد.

وی ادامه داد: فرایند دوم در روز أخذ رأی، خودِ دادنِ رأی است که اگر به صورت ماشینی یعنی الکترونیکی باشد، فرد به پای ماشین یا دستگاه مراجعه می‌کند که این دستگاه نیز آفلاین است(برخط نیست) و با کارت الکترونیکی که دستگاه را فعال می‌کند، رأی می‌دهد-مانند انتخابات شورایاری‌ها که در سال جاری برگزار شد-. درباره این مرحله در حال تعامل با شورای نگهبان هستیم که ببینیم می‌توانیم تعدادی از حوزه‌ها را عملیاتی کنیم یا نه؛ البته حتما ظرفیت اجرای این مرحله در تمامی شعب را در حال حاضر نداریم و امیدواریم بتوانیم به عنوان گام اول، با شورای نگهبان به تعامل برسیم که این مرحله را در تعدادی از حوزه‌ها انجام بدهیم.

معاون فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: فرایند بعدی عملیات تجمیع، اعلام نتیجه و ارسال صورتجلسه از شعبه است که به صورت الکترونیک انجام خواهد شد. ضمنا، اکنون فقط در حال تعامل با شورای نگهبان برای موضوع أخذ رأی الکترونیکی هستیم و شورای نگهبان پذیرفته که احراز هویت به صورت الکترونیک باشد.

شجاعان در پایان درباره تعامل با شورای نگهبان درخصوص أخذ رأی الکترونیکی خاطر نشان کرد: با شورای نگهبان بحث‌های فنی را انجام داده‌ایم و منتظریم که این شورا چه پاسخی می‌دهد. همچنین درباره امنیت دستگاه‌ها نیز گواهینامه امنیتی داریم و در حال بحث بر شیوه اجرا و عدم ایجاد صف مباحث از این قبیل هستیم که منتظر پاسخ شورای نگهبان خواهیم بود.

انتخابات-الکترونیک -وزارت-کشور مازندمجلس