برگزیده ها
صوفی: تفاوت انتخابات پیش‌رو با انتخابات گذشته در مشارکت مردم خواهد بود

یک فعال سیاسی گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی تسامح و تساهلی که از آن‌ها انتظار است را نشان دهند شاهد مشارکت چشمگیر مردم خواهیم بود.

مازندمجلس: علی صوفی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت انتخابات پیش‌رو با انتخابات‌های گذشته،‌ اظهار کرد: تفاوت جدی انتخابات پیش‌رو با انتخابات گذشته فضای سردی است که الان نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات شاهد آن هستیم. نه تنها این فضای سرد در بین مردم وجود دارد، بلکه در بین نخبگان سیاسی هم دیده می شود.

وی ادامه داد: بالاتر از آن در دستگاه تبلیغاتی حاکمیت و صداوسیما نیز این موضوع مشاهده می شود که مورد اعتراض برخی از اصلاح طلبان هم با صراحت قرار گرفته شده است. چنین بی‌توجهی از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی رسمی موضوعی بسیار نادر است.

این فعال سیاسی گفت: در گذشته موج انتخاباتی شدت و ضعف داشت و موج اصلی نزدیک انتخابات بلند می شد، اما اینگونه نبود که تا این حد نگرانی نسبت به شکل گیری یک انتخابات رقابتی پرشور وجود داشته باشد.

وی در عین حال یادآور شد که مردم در دوره‌های مختلف علی‌رغم انتقادهایی که به عملکرد دستگاه‌های نظارتی در ایجاد انتخابات رقابتی داشتند و آن را دلسرد کننده می‌دانستند، اما مصمم بودند و صندوق رای را برای اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود کاملا مغتنم شمردند و پای صندوق‌های رای حاضر شدند و شگفتی دور از انتظار و تحلیل‌ها آفریدند.

صوفی با بیان این‌که «مردم همواره در انتخابات تغییرات شگرفی در عرصه حاکمیت ایجاد کردند» حوادث آبان 98 و دی ‌ماه 96 را یادآور شد و خاطرنشان کرد که بعد از آن مشارکت بی نظیر مردم در انتخابات سال 96 و رشد رای آقای روحانی، رویکرد بیش از مطالبات سیاسی و عدالت‌خواهانه به مطالبات معیشتی تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه مردم در سال 96 از دولت و مجلس توجه به وضعیت معیشتی آنان بود اما گرانی ارز در آن سال و بنزین در سال 98 فضا را عوض کرد و از آن به بعد موج نارضایتی ها ایجاد شد.

وی با اشاره به تاثیر نارضایتی‌ها برا مشارکت مردم، پیش‌بینی کرد: اگر مشارکت کمی ببینیم از سر یاس نیست از سر اعتراضات مدنی است.البته در مقابل این تحلیل‌ها باز هم نظر دیگری وجود دارد که می‌گوید مردم در انتخابات قابل‌پیش‌بینی نیستند، خود حاکمیت هم هنوز فرصت دارد که با یکسری اقدامات برای مردم رضایت ایجاد کند. اگر دستگاه‌های نظارتی تسامح و تساهلی که از آن ها انتظار است را نشان دهند شاهد مشارکت چشمگیر مردم خواهیم بود.

این فعال سیاسی افزود: تلطیف اوضاع از طرف حاکمیت یک متغیر تعیین کننده و در کنترل حاکمیت است تا مردم را امیدوار کنند به تصمیمات معیشتی و اقتصادی دولت و نظام. از سوی دیگر هم این موضوع مردم را امیدوار می کند که با حضور در پای صندوق های رای مجلسی به وجود آوردند که صدای رسای این مردم باشد و مردم نیاز نداشته باشند برای اعتراض به خیابان ها بیایند؛ بلکه همین کسانی که انتخاب می کنند صدای‌شان باشند و با حق نظارتی که بر دولت و دستگاه ها دارند اجازه ندهند بی تدبیری مسئولین مردم را تحت فشار قرار دهند.

مشارکت-مردم انتخابات-مجلس مازندمجلس