برگزیده ها
 افزایش یک شبه قیمت‌ها بدون اطلاع مردم هنر نیست

عضو مجمع تشخیص گفت: دولت قبل سعی در هدفمندی یارانه‌ها داشت که از چند ماه قبل زمینه آن را فراهم کرد اما اینکه یک‌شبه و بدون اطلاع مردم قیمت‌ها را افزایش دهیم هنر نیست.

مازندمجلس: حجت الاسلام مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در اولین همایش قانونگذاری مادرانه که با همت جامعه زینب(س) برگزار شد، با اشاره به نقش زنان در قانونگذاری، گفت: در گذشته برای اینکه رای بیشتری داده باشیم از قم به تهران می‌آمدیم تا به خانم‌های بهروزی، دستغیب و بقیه افرادی که در تهران بودند رای دهیم.

مصباحی مقدم افزود: خانم بهروزی الگوی زن انقلابی، اجتماعی و سیاسی بود و در دوران رژیم شاه با به زندان افتادن خود، تلخی‌ها و شیرینی‌های قبل انقلاب را به جان خرید.

او ادامه داد: در قرآن هم به این مورد اشاره می‌شود که کسانی که قبل از فتح ایمان آورده‌اند، بسیار بزرگتر از کسانی هستند که بعد از فتح، ایمان آوردند، چون در شرایط سختی و مظلومیت ایمان آورده‌اند؛ هرچند خداوند به همه وعده‌های خوب داده است، اما درجه آن‌ها را یکسان قرار نداده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: توصیه می‌کنم زندگینامه خانم بهروزی به تحریر درآید و چاپ شود تا دختران و خانم‌های نسل‌های جدید که می‌خواهند به میدان بیایند، از این زن انقلابی الگوگیری کنند و راه این زن بزرگوار را ادامه دهند.

مصباحی مقدم گفت: قانون اساسی میراث ملی ماست که باید زنده بماند و در کشور به اجرا درآید؛ باید بخش‌های اجرانشده این میثاق ملی را در گام دوم به اجرا درآوریم.

او افزود: یکی از ابعادی که اجرا نشده، عدالت اجتماعی است که بُعد‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند و باید نقش زنان در آن پررنگ باشد و در این خصوص پیگیری و قانونگذاری انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام به عنوان اسناد بالادستی توسط مقام مقام معظم رهبری، گفت: این اسناد ۳۷ مورد است که از خانم‌هایی که در عرصه‌های مختلف فعال هستند خواهش می‌کنم که این سیاست‌ها را بشناسند و در عرصه‌های مختلف به خصوص در مسائل اجتماعی، سیاسی اقتصادی و از جمله اقتصاد مقاومتی و تولید ملی استفاده کنند.

او ادامه داد: ما در دوره‌ای افزایش قیمت‌ها را داشتیم که در کنار افزایش قیمت بنزین قیمت ۹ قلم کالای دیگر افزایش یافت، ولی اتفاق جدی در اقتصاد کشور نیفتاد، چون مجلس نقش جدی در کشور داشت و باید در رأس امور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوره‌ای، دولت آمد و سعی در هدفمندی یارانه‌ها داشت که از چند ماه قبل زمینه اجرای این طرح را فراهم کرده و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده بود و بعد از اجرای طرح، مردم رفع ایرادات آن را از ما در مجلس مطالبه می‌کردند؛ اینکه یک شبه و بدون اطلاع مردم قیمت‌ها را افزایش دهیم هنر نیست.

مصباحی مقدم همچنین گفت: قانون باید فصل‌الخطاب و مجلس در راس امور باشد؛ مجلسی که می‌تواند طرح دهد و در زمینه‌های مختلف صاحب نظر باشد و این مجلس است که موفق ظاهر می‌شود.

او در ادامه افزود: قانون باید ثابت باشد؛ امروز بخش‌های خصوصی و بنگاه‌ها مشکلات زیادی با این موضوع دارند که هر روز یک بخشنامه جدید برنامه آن‌ها را با تغییر مواجه می‌کند. قانون باید حداقل ۱۰ سال ثبات داشته باشد تا بتواند رشد ایجاد کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به حضور خانم‌ها در مجلس، گفت: در مجلس اول حضور خانم‌ها با ۴ نفر شروع شد و الان به ۱۷ نفر رسیده است؛ باید حضور خانم‌ها در مجلس بیشتر از این‌ها باشد و بانوان با نقش آفرینی خود، شایستگی‌های خود را نشان دهند؛ ۱۱ درصد از شرکت کنندگان در ثبت نام نامزدی مجلس را خانم‌ها تشکیل دادند که باید بیشتر باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سطح انتظار خانم‌ها پایین است و باید آن را بالا ببرند و با حضور در مطبوعات و محافل و مجالس به حضور بیشتر خود اهمیت دهند. همچنین احزاب هم باید در جذب خانم‌ها بسیار کمک کنند و افراد شایسته را به میدان بیاورند.

او همچنین گفت: موضوعاتی مانند حقوق زنان در اسلام، زنان شاغل و ضرورت پیگیری اشتغال بانوان، توانمندسازی زنان و مهارت‌های شغلی و بالا رفتن سن ازدواج از موضوعاتی است که باید در مجلس پیگیری شود و نیازمند ابتکار و عملکرد جدی در این حوزه‌ها است.

مصباحی مقدم در پایان گفت: بحث نرخ رشد جمعیت و نرخ جایگزینی جمعیت یکی از طرح‌هایی است که امروز در مجمع تشخیص در حال پیگیری است.

افزایش-قیمت مصباحی-مقدم مازندمجلس