برگزیده ها
قانون مشاغل سخت پرستاری ناقص اجرا می شود/ ترک خدمت به دلیل فشار کاری

اختصاصی مازند مجلس: عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مشاغل سخت و زیان آور به طور کامل برای پرستاران اجرایی نمی شود و آنان با دردسر و مشقت زیاد برای احقاق حق قانونی خود مسیر شکایت به دیوان عدالت را طی می کنند و با توجه به وضعیت اطاله دادرسی در سیستم قضایی کشور یا خیلی دیر به حق خود می رسند یا بخاطر عدم آشنایی به قوانین نتیجه. ای حاصل نمی شود.

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: سیده فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مازندمجلس اظهار داشت: زمانی که صحبت از حقوق پرستاران می‌شود، مقصود مجموعه قوانین، مقررات، آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌هایی ست که با هدف تسهیل در زمینه خدمت‌رسانی و حفظ سلامت جامعه و پرستاران، ارتباط صحیح و اصولی مردم و پرستاران با یکدیگر و به ویژه ارتقای کیفیت خدمات پرستاری در کشور تصویب شده است.

وی تصریح کرد: حقوق و مسئولیت‌های پرستاران، یک نظام اجتماعی است که در طول و گذشت زمان، از سوی مجامع مرتبط با پرستاری وضع شده‌اند که اهداف اصلی این حقوق عبارت‌اند از: حفظ، تثبیت و نگه‌داری فرهنگ‌ها و ارزش‌های مرتبط با پرستاری و در عین حال، حمایت از حقوق افراد در مواجهه با خدمات مرتبط و متقابلا حمایت از آنها در برابر حقوقی که در جامعه دارند.

ذوالقدر بیان کرد: فرسودگی شغلی ناشی از فشار کاری، موجب افزایش تمایل پرستاران به تغییر شغل یا ترک خدمت و تشدید کمبود منابع انسانی در بیمارستان ها شده است.

قانون داریم, نظارت نداریم

عضو کمیسیون امید مجلس ادامه داد: قانون به اندازه کافی وجود دارد اما در بحث نظارت، مجلس باید حساس‌تر شود. به عنوان مثال قانون برنامه ششم توسعه مقرر داشته که در چارچوب تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های این افراد, مصوب 1386, دولت در قالب قوانین بودجه سالانه در سقف کارانه پرستاری و در چارچوب بسته های خدمات تشخیصی درمانی موضوع قانون مذکور, اعتبارات مورد نیاز را تأمین کند که متأسفانه نسبت به اجرای قوانین هیچ نظارتی تاکنون صورت نگرفته است.

تامین امنیت شغلی علاوه بر کارکنان به نفع سازمان مربوطه نیز است

ذوالقدر خاطر نشان کرد: امنیت شغلی نقش اساسی در فرایند کار و موفقیت سازمانی دارد. وجود به اندازه و معقول این امنیت باعث افزایش راندمان کار و بهره وری می شود و علاوه بر آن زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری و استفاده از امکانات برای رسیدن به حداکثر بازده را نیز فراهم می سازد. لذا تأمین امنیت شغلی علاوه بر کارکنان به نفع سازمان نیز هست.

قانون مشاغل سخت برای پرستاران ناقص اجرا می شود

وی ادامه داد: قانون مشاغل سخت و زیان آور به طور کامل برای پرستاران اجرایی نمی شود و آنان با دردسر و مشقت زیاد برای احقاق حق قانونی خود مسیر شکایت به دیوان عدالت را طی می کنند و با توجه به وضعیت اطاله دادرسی در سیستم قضایی کشور یا خیلی دیر به حق خود می رسند یا بخاطر عدم آشنایی به قوانین نتیجه. ای حاصل نمی شود لذا وزارت بهداشت باید بصورت جدی تر این موضوع را جهت اجرایی شدن ، پیگیری کند.

ذوالقدر در پایان گفت: امیدواریم شاهد اجرای بی چون و چرای قوانین پرستاری بویژه بازنشستگی با مزایای مشاغل سخت و زیان آور و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در آینده نه چندان دور باشیم تا پرستاران نیز از حقوق اولیه خود بهره مند شوند.

پرستاری فاطمه ذوالقدر مشاغل سخت مازندمجلس