برگزیده ها
مردان تمایلی برای پرستار شدن ندارند

اختصاصی مازندمجلس: اینکه اولین تصویر از یک پرستار در اذهان عمومی جنسیت زن است به‌طور حتم برگرفته از نقش مادرانگی زنان و محبت اعجاز گونه‌ی وجودی‌شان بوده که از زمان طفولیت تا بزرگ‌سالی در ضمیر ناخودآگاهمان نقش می‌بندد اما می‌دانیم برای درمان موفق یک بیمار، پرستاران مرد و زن باهم نقش بسزایی دارند و ترکیب این گروه در مسیرهای درمانی حیاتی ست.

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: اینکه اولین تصویر از یک پرستار در اذهان عمومی جنسیت زن است به‌طور حتم برگرفته از نقش مادرانگی زنان و محبت اعجاز گونه‌ی وجودی‌شان بوده که از زمان طفولیت تا بزرگ‌سالی در ضمیر ناخودآگاهمان نقش می‌بندد اما می‌دانیم برای درمان موفق یک بیمار، پرستاران مرد و زن باهم  نقش بسزایی دارند و ترکیب این گروه در مسیرهای درمانی حیاتی ست.

بر اساس آمارها، دانشگاه آزاد اسلامي كمتر پرستار مرد پذيرش مي‌كند و اين در حالي است که سهميه براي پذيرش دانشجوي پرستاري در كنكور سرا سری نیز نسبت مردان از زنان کمتر است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های میدانی و اظهارات برخی پرستاران، همین تعداد اندک پرستاران مرد پس از فارغ‌التحصیلی به علت حقوق و مزاياي كم و استرس كاري، حاضر به فعاليت در بیمارستان‌ها نيستند و غالباً در ادارات ديگر با درآمد بيشتر مشغول مي‌شوند.

ازاین‌رو از گذشته تاکنون علاوه بر کمبود نیروی انسانی، کمبود کارکنان پرستاری مرد در بیمارستان‌ها خود مشکلاتی را به وجود آورده بطوریکه به گفته‌ی برخی از مسئولان در برخی از استان‌ها در نوبت شب و صبح بخش مردان، پرستار زن فعاليت می‌کند.

به گفته‌ی یکی از پرستاران فعال این حوزه، علت دیگر کناره‌گیری مردان از پرستاری موضوعی ست که بسیار کم مطرح می‌شود اولین دلایل همان درآمد اندک به نسبت کار سنگین بوده و دیگری اینکه در همه‌ کشورهای پیشرفته پرستار وضعیت بیمار را مدیریت و حتی به درمان و تشخیص بیماری کمک می‌کند اما در ایران پرستاران فقط دستورالعمل‌ها را اجرایی می‌کنند.

درحالی‌که در كشور اسلامي رعايت تطابق جنسيتي به‌ویژه در فضای بیمارستان‌ها الزامی بوده به نظر می‌رسد برای تحقق مطالبات به‌حق پرستاری باید جامعه پرستاری یک‌صدا بلند شود، قطعاً تقابل و دوصدایی و چندصدایی درروند پیگیری مطالبات  به بار نخواهد نشست.

گرچه امروزه جامعه پرستاری به نسبت گذشته یک‌صدا شده و شاهد اعتراضات بلند و محکم این قشر بوده‌ایم، اما هنوز بخشی از مشکلات این حوزه به قوت خود باقی ست.

حتی در این خصوص مرتضی حسن‌پور، نخستین پرستار مرد ایرانی در گفتگویی اعلام کرده بود حیف می‌دانم که جامعه پرستاری یک‌صدا نباشند، به‌هرحال پرستاران نیز جزئی از این مملکت هستند، خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که جایگاه پرستاری در جامعه تثبیت‌شده و باید در جهت حفظ و تقویت آن تلاش کنیم.

پرستار مادرانگی جایگاه-پرستاری مازندمجلس