برگزیده ها
ضرورت حضور پرستاران در جامعه باید بیش از پیش احساس شود

اختصاصی مازندمجلس: پرستاران به عنوان بزرگترين گروه ارایه دهنده مراقبت، بيشترين خدمات را با هدف ارایه مراقبت های باکیفیت، ایمن و در دسترس، و ارتقای سطح رضایتمندی ذینفعان از مراقبت های ارایه شده و کاهش هزینه های نظام سلامت انجام می دهند.

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار مازندمجلس اظهار داشت: پرستاران به عنوان بزرگترين گروه ارایه دهنده مراقبت، بيشترين خدمات را با هدف ارایه مراقبت های باکیفیت، ایمن و در دسترس، و ارتقای سطح رضایتمندی ذینفعان از مراقبت های ارایه شده و کاهش هزینه های نظام سلامت انجام می دهند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حضور پرستاران در جامعه به دلیل عدم بسترسازی مناسب کم رنگ است در حالی که به دلایلی نظیر افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان، افزایش سرسام آور هزینه های درمان و افزایش فزاینده بیماری های غیرواگیر، انتظار می رود ضرورت حضور پرستاران در جامعه بیش از پیش احساس شود.

بیش از 850 مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل ایجاد شد

حضرتی ادامه داد: در راستای پاسخ به نیازهای در حال تغییر سلامت، معاونت پرستاری ضمن طراحی برنامه های مختلف، به اولویت بندی آن ها نیز پرداخته است. افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، ضرورت توسعه خدمات مراقبت در منزل را مطرح می سازد لذا در پاسخ به این نیاز، در کشور بیش از 850 مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل ایجاد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان افزود: اگرچه در این حوزه، یکی از مهم ترین چالش ها، پوشش بیمه ای این خدمات است اما باید گفت که با تدوین استانداردهای خدمتی مربوطه، این مهم به انجام می رسد. هم اکنون استاندارد های مراقبت در منزل برای پنج بیماری شایع تهیه و تدوین شده که پس از تصویب در شورای عالی بیمه ابلاغ خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:علاوه بر آن، کلینیک های مختلف تخصصی مراقبت پرستاری از جمله کلینیک درد، پای دیابتی، زخم، هموفیلی، تالاسمی، آلزایمر،کلینیک های مراقبت از بیماران استومی، دیالیزی و ... وجود دارند که خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبتی ارائه می دهند که در حال حاضربه لحاظ کمی و کیفی رو به پیشرفت هستند.

حضرتی بیان داشت: از سوی دیگر، وجود مراکز ارائه مراقبت های طولانی مدت و هاسپیس برای بیمارانی که شرایط دریافت مراقبت در منزل را ندارند، یک الزام تلقی می شود که بر این اساس آیین نامه مربوطه نهایی و در کمیته تنظیم مقررات مطرح شد.

طرح الکترونیک سازی ثبت و گزارش نویسی الکترونیک پرستاری آغاز شد

این مقام مسئول تاکید کرد: با عنایت به کمبود نیروی پرستاری از یک سو و ضرورت ارتقای کیفیت مراقبت ها از سوی دیگر، طرح الکترونیک سازی ثبت و گزارش نویسی الکترونیک پرستاری آغاز شد تا ضمن کاهش زمان ثبت گزارش ها، مستندات پرستاری با دقت و منطبق بر فرآیند پرستاری تدوین شود.

صلاحیت حرفه ای پرستاران به عنوان یکی از الزامات اشتغال در حرفه پرستاری

وی افزود: مقوله صلاحیت حرفه ای پرستاران به عنوان یکی از الزامات اشتغال در حرفه پرستاری، از چالش های اساسی پرستاری در کشور محسوب می شود که با تلاش و پیگیری این معاونت، اولین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد: از چالش های دیگر پرستاری در نظام سلامت به منظورضرورت بهبود تصویر اجتماعی حرفه ای پرستاری، ارتقای ساز و کارهای قانونی، حرفه ای، سازمانی و مدیریتی سرمایه های انسانی و شرایط دشوار کاری پرستاران و بار کاری آن ها است که نبود جایگاه برای پرستار ان متخصص در مراکز بهداشتی باعث شده، دانش آموختگان پرستاری در مقاطع مختلف، شرح وظایف یکسانی داشته و علیرغم تربیت پرستار سلامت جامعه، پرستارسلامت روان، پرستار سلامت سالمندی ، جایگاه این پرستاران در جامعه تعریف نشود.

45 هزار دانشجو در 192 دانشکده پرستاری-مامایی شاغل به تحصیل هستند

این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص شاخص های آموزشی، در حال حاضر بالغ بر 45 هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری در 192 دانشکده پرستاری ومامایی شاغل به تحصیل بوده و 1985 عضو هیات علمی مشغول به فعالیت در این مراکز آموزشی هستند که حکایت از حجم بالای کاری اساتید و نسبت نامطلوب دانشجو به استاد دارد.

حضرتی بیان کرد: وضعیت علم سنجی در رشته ی پرستاری نشان می دهد که 25 درصد تولیدات علمی کشور در این رشته بوده و در رتبه دوم کشورهای منطقه قرار دارد. همچنین، این رشته دارای ۶ انجمن علمی و تعداد 16 مرکز تحقیقات، 38 مجله علمی و یک شبکه ملی تحقیقات، وضعیت پژوهشی مطلوبی را داراست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان افزود: به لحاظ ساختار سیاستگذاری، معاون پرستاری وزارت بهداشت بالاترین مقام اجرایی کشور است که نقش مهمی در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها، اجرا و نظارت بر کیفیت مراقبت های پرستاری را بر عهده دارد علاوه بر آن سازمان نظام پرستاري به عنوان يک مجمع صنفي مستقل، مدافع حقوق پرستاران و مرجعي براي رسيدگي به مشکلات پرستاران است .

پرستاری یکی از 4 رشته ی پرطرفدار کنکور سراسری در ایران

این مقام مسئول در پایان گفت: پیش بینی شده است رشته پرستاری در سراسر دنیا در 10 سال آینده جزء سه شغل برتر دنیا خواهد بود، این رشته در کشور یکی از 4 رشته اول پرطرفدار در کنکور سراسری به حساب می آید در واقع پرستاری با قدمتی بیش از یکصد سال آموزش آکادمیک، در حال طی کردن گامهای موثری در نظام سلامت است و امید می رود همگام با کشورهای پیشرفته، بتواند نقش محوری خود را ایفا کند.

معاون-پرستاری-وزرات-بهداشت مریم-حضرتی ضرورت-حضور-پرستاران-در-جامعه مازندمجلس