برگزیده ها
عمده دلایل کمبود پرستار در ایران/ پرستاران انصرافی به چرخه کار برمی گردند

اختصاصی مازندمجلس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم رسیدگی جدی به مشکلات پرستاران و حذف حقوق شیفت شب، بسیاری از آنها یا از حرفه ی خود کناره گیری کرده و یا برای تامین مخارج زندگی مجبور به فعالیت چند شیفته شده اند، که در نهایت شاهد کاهش راندمان کاری و گلایه پرستاران از وضعیت مالی نامطلوبشان بوده ایم.

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مازندمجلس با بیان اینکه پرستاری از مشاغل سخت است، اظهارداشت: باور داریم که به دلیل حساسیت بالای این حرفه و ارتباط مستقیم پرستاران با سلامت جامعه، این صنف فعال، باید از لحاظ مالی و نظم در ساعات کاری تامین باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم رسیدگی جدی به مشکلات پرستاران و حذف حقوق شیفت شب، بسیاری از آنها یا از حرفه ی خود کناره گیری کرده و یا برای تامین مخارج زندگی مجبور به فعالیت چند شیفته شده اند، که در نهایت شاهد کاهش راندمان کاری و گلایه پرستاران از وضعیت مالی نامطلوبشان بوده ایم.

خالقی ادامه داد: در حالی که در مجلس هشتم به منظور احقاق حقوق پرستاران، قانون بهره وری به این معنا که پرستاران شب کار، ساعات شیفت شبشان دو برابر حساب شود، به تصویب رسید اما این قانون هنوز در وزارت بهداشت اجرایی نشده و پرستاران از این موضوع گلایه مند هستند.

مهمترین علت کمبود پرستاردر ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: با گذر زمان و عدم اجرای این قانون به تدریج تعداد پرستارانی که حاضر به شب کاری بوده اند، کاهش یافت تا در نهایت با انصراف این افراد و کناره گیری کامل از این حرفه، امروزه با کمبود شدید پرستار رو به رو شده ایم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضرحاصل تلاش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نظارت براجرای قانون بهره وری بوده که با پیگیری وزارت بهداشت، اکنون سازمان اداری و استخدامی با اقدام به جذب ۱۵ هزار پرستار سعی دارد فشار کاری را از دوش فعالان این حرفه برداشته و پرستاران انصرافی را به چرخه ی کار بازگرداند.

خالقی با بیان اینکه اقدامات لازم برای جذب نیروها در حال انجام است، تصریح کرد: ما در بحث تعداد پرستاران به نسبت افزایش تخت های بیمارستان، با استانداردهای لازم فاصله داریم بنابراین به طور حتم با استفاده از آزمون های استخدامی، تعداد مذکوربه چرخه ی کار باز خواهند گشت.

دولت درجذب پرستاران، شرایط روحی روانی افراد را مدنظر قراردهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید این موضوع را بپذیریم که اگر یک پرستار به دلیل مشکلات مالی چند شیفت کار کند به طور حتم به دلیل فشار کاری، آستانه تحمل او کم شده و ممکن است در برخورد با بیمار یا همراه بیماررفتارنامناسبی از خود بروز دهد بنابراین باید شرایط طوری مهیا شود که این افراد از لحاظ مالی به حد استاندارد رسیده و از لحاظ کارانه نیزخدماتشان به نفع احسنت ارائه شود.

وی افزود: رفتار نامناسب برخی از پرستاران با بیماران، بخشی از آن به نوع نگرش شخص برمی گردد اما دلیل اصلی این گونه برخوردها، عدم رضایت مالی به نسبت زحمات فراوان در این حرفه است، گرچه پرستاران عزیز کشورمان باید قبل از ورود به این حرفه بپذیرند این شغل از مشاغل سخت و حساس بوده، شب کاری و سرو کله زدن با بیماران بدحال و همراهان مضطربشان کار آسانی نیست، پس با آمادگی و شناخت کامل وارد این حرفه شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر دولت در زمان استخدام می تواند با در نظر گرفتن سلامت روان واجدین شرایط، از ورود پرستاران پر تنش به چرخه ی کار جلوگیری کند چرا که آنها با سلامت افراد و جامعه سرکار داشته و باید ضامن سلامت بیماران باشند بنابراین نباید افرادی انتخاب شوند که حرص و ناراحتی شخصی خود را بر سر بیماران خالی کنند.

خالقی در پایان گفت: باید پذیرفت که نارضایتی از بی عدالتی به وجود می آیند و خداوند را شاکریم که اغلب پرستاران ما مراعات حال بیماران و همراهانشان را می کنند بنابراین برای ریشه کن کردن برخورد های نامناسب می توان با فعالیت های فرهنگی و نظارت بر سلامت روان نیروهای استخدام شده، از این موضوع جلوگیری کرد.

 

 

کمبود-پرستار-در-ایران پرستاران انصرافی بشیر خالقی مازندمجلس