برگزیده ها
روانچی: ایران قصد جنگ ندارد/ ویزا ندادن به ظریف نقض توافق بین سازمان ملل و آمریکاست

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، عصر چهارشنبه به وقت محلی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

مازندمجلس: تشریح اقدامات و مواضع ایران در مقابل اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ترور بزدلانه سردار شهید، سپهبد قاسم سلیمانی، اعلام مجدد آمادگی ایران برای گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها، شکایت از تخلف آمریکا از تعهدات خود از موافقت نامه مقر با سازمان ملل در خصوص صدور روادید برای ظریف و محدودیت‌های غیرقانونی برای دیپلمات‌های ایرانی سازمان ملل از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

در این ملاقات، روانچی با اشاره به نقش شاخص سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم و شکست داعش، وی را یک قهرمان بی نظیر در ایران و منطقه دانست و مراسم تشییع پنج ملیونی وی در تهران و سایر شهرهای ایران و عراق را نشانه اشتباه محاسباتی آمریکا در این اقدام تروریستی دانست.

وی همچنین با اشاره به پاسخ متناسب و قدرتمند ایران ، بر عزم قاطع ایران در دفاع از مردم و سرزمین خود تاکید نمود و در عین حال اضافه کرد که ایران قصد جنگ را ندارد.

سفیر ایران در بخش دیگری از صحبت های خود، با یادآوری نقش و وظایفی که دبیرکل سازمان ملل مطابق قطعنامه 598 برای ارتقای همکاری بین کشورهای منطقه خلیج فارس بر عهده دارد، از وی خواست در این راستا تلاش بیشتری نماید و بر آمادگی ایران برای استقبال از هرگونه ابتکار عملی در چارچوب کاهش تنش ها در شرایط شکننده کنونی منطقه تاکید نمود و ارائه ابتکار پویش صلح هرمز توسط ریاست جمهوری اسلامی ایران را در این راستا ارزیابی کرد.

روانچی همچنین با اشاره به عدم صدور روادید برای ظریف، گفت: این اقدام آمریکا نقض فاحش موافقت نامه مقر بین سازمان ملل متحد و آمریکاست و در راستای تخلفات قبلی آمریکا در افزایش فشار و محدودیت برای دیپلمات های سازمان ملل و از جمله دیپلمات های ایرانی صورت می پذیرد و از دبیرکل و سازمان ملل انتظار داریم در برخورد با این تخلف و نقض آشکار مقررات و توافقنامه های بین المللی، فعال تر و صریح تر باشد.

گوترش هم در پاسخ ضمن تشکر از اعلام ایران مبنی بر این که قصد جنگ ندارد، گفت در هر دو زمینه مورد درخواست تلاش خواهد کرد و طرح پویش صلح هرمز را در کنار سایر طرح های مطروحه در راستای کاهش تنش ها در منطقه مثبت ازیابی می کند.

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در رابطه با ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، این اقدام را یک اقدام غیر قابل پیش بینی با نتایج غیر قابل پیش بینی خوانده بود و از افزایش تنش‌ها در اثر این اقدام عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

توافق-بین-سازمان-ملل-و-آمریکا گوترش مازندمجلس