برگزیده ها
سازوکار دو مرحله‌ای شورای ائتلاف برای لیست تهران

عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب به تشریح سازوکار نهایی این شورا برای بستن لیست تهران پرداخت.

مازندمجلس: مهدی چمران عضو شورای ائتلاف انقلاب اسلامی با تشریح اقدامات این شورا برای رسیدن به لیست نهایی تهران برای انتخابات آتی مجلس گفت: در روزهای گذشته و پس از انتخاب حدود 200 نفر از کاندیداهای واجد شرایط که در مرحله قبلی به شورای ائتلاف معرفی شده بودند، جلساتی بدون حضور کاندیداها و همچنین آن عده از اعضای شورای ائتلاف که کاندیدا نیستند، برای ارزیابی رزومه آنها برگزار شد.

وی افزود: از میان این 200 نفر، 85 نفر از اشخاصی که جزو چهره‌های شناخته شده سیاسی از جمله نمایندگان فعلی و سابق مجلس و اشخاصی که سابقه مشاغل دولتی از قبیل وزارت را در کارنامه خود داشتند، کنار گذاشته شدند و مابقی آنها برای مصاحبه‌ای تخصصی و 4 مرحله‌ای که بر اساس معیارهای علمی و توسط یکی از اندیشکده‌های معتبر کشور انجام می‌شود، فراخوانده شدند. در نهایت نیز از میان این افراد، کسانی که واجد بالاتر نمرات شوند، به همراه آن 85 نفر به مجمع عمومی معرفی می‌شوند.

چمران همچنین درباره زمان برگزاری مجمع عمومی گفت: با توجه به اینکه برگزاری یک مجمع با حضور 2000 نفر از نظر هماهنگی‌های مکان برگزاری کار دشواری است، به احتمال زیاد این مجمع به شکل همزمان و الکترونیکی برگزار خواهد شد. به همین جهت تا زمان نهایی شدن سازوکارهای رایانه‌ای، نمی‌توان زمان دقیقی برای این برگزاری این مجمع مشخص کرد ولی تلاش ما این است که نهایتاً تا پایان هفته آینده این مجمع برگزار شود.

این عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب درباره تدابیری که برای مصون ماندن انتخابات الکترونیکی مجمع از هر گونه سو‌ءاستفاده و هک شدن سامانه رای‌گیری در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به اینکه به هر فرد عضو مجمع یک کد منحصر به فرد برای ورود به سامانه رای‌گیری داده می‌شود تا از میان 120 نفر براساس رزومه‌هایی که به تقصیل در سامانه وجود دارد، رای خود را بدهد. همچنین این رای‌گیری در روز و ساعت معینی و به شکل شکل آنلاین برگزار می‌شود.

وی همچینن با تشریح روند مصاحبه 4مرحله‌ای، عنوان کرد: این مصاحبه علمی و تخصصی شامل یک مصاحبه مشروح و یک کار مشورتی مانند کمیسیون‌های مجلس است که نامزدها به مدت نیم ساعت در این کار مشورتی شرکت می‌کنند. همچنین در این گزینش تخصصی مصاحبه‌ای چالشی شبیه به مصاحبه‌های رادیو تلویزیونی از نامزدها گرفته می‌شود. همچنین نامزدهای شرکت کننده باید در یک سخنرانی شبیه‌سازی شده به نطق در مجلس یا نمازجمعه درباره موضوعی خاص اقدام به بیان مطالب خود کنند.

چمران با بیان اینکه اعضای شورای ائتلاف در انتخاب افراد فراخوانده شده هیچ نقش محوری نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: اعضای شورای ائتلاف تنها به عنوان ناظر حضور داشته‌اند و افرادی که مهارت تخصصی در زمینه این آزمون‌ها دارند، کاملا مستقل کار گزینش این نفر را انجام دادند.

این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان یادآور شد: پس از مشخص شدن 60 نفری که حائز بالاترین رای در مجمع 2000 نفره شدند،در مرحله نهایی نیز اعضای شورای مرکزی ائتلاف به استثنای کاندیداهایی که در شورا عضویت دارند، به همراه نمایندگان چهره های سرشناس دارای اقبال اجتماعی و همچنین نظر سنجی عمومی که از این 60 نفر صورت می‌ گیرد، کار انتخاب 30 نفر نهایی لیست تهران شورای ائتلاف را انجام خواهند داد.

مهدی-چمران شورای-ائتلاف انتخابات مجلس مازندمجلس