برگزیده ها
نمایندگان به‌جای نظارت دخالت می‌کنند

اختصاصی مازند مجلس: در حاشیه نمایشگاه کتاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها با محمد امیر عادلانی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان مازندران مصاحبه‌ای انجام شد. وی در خصوص انتخاب نمایندگان ، نقد شیوه‌های نظارتی مجلس و نقش‌آفرینی بخشی و غیر کلان نمایندگان استان، رأی پاک و ضرورت حضور زنان در عرصه مدیریتی نظراتی داشت که در ادامه خواهد آمد.

اختصاصی مازندمجلس: در حاشیه نمایشگاه کتاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها با محمد امیر عادلانی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان مازندران مصاحبه‌ای انجام شد. وی در خصوص انتخاب نمایندگان ، نقد شیوه‌های نظارتی مجلس و نقش‌آفرینی بخشی و غیر کلان نمایندگان استان، رأی پاک و ضرورت حضور زنان در عرصه مدیریتی نظراتی داشت که در ادامه خواهد آمد.

نقش مجلس اخیر را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد

عادلانی در آغاز صحبت بیان داشت: اگر نمایندگان مجلس از راه درست، صحیح، قانونی و آزاد انتخاب نشوند، قطعاً نمی‌توانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند. آنان وکیل ملت‌اند نه وکیل الدوله و یا وکیل الحکومه. به نظر می‌رسد که برخی از نمایندگان ما به خاطر هراس از عدم تائید صلاحیت، مرعوب کانون‌های قدرت و ثروت بوده و از این بابت است که نمی‌توانند آن نقشی خود را ایفا کنند. وظیفه‌ی یک نماینده نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و تمام امور کشور است؛ نه دخالت. امروز شاهد آن هستیم که نمایندگان به‌جای آن‌که نظارت کنند، در عرصه‌های مختلف دخالت می‌کنند. این باعث می‌شود که آن وظیفه‌ی اصلی که همان نظارت بر ارکان قدرت، دستگاه‌های اجرایی و سایر قوا است تحت‌الشعاع دخالت نمایندگان قرار بگیرد. با این اوصاف نقش مجلس اخیر را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد.

نمایندگان مازندران عملکرد کلان نداشته‌اند

این فعال سیاسی اظهار داشت: ما در مازندران همواره با یک چالشی جدی مواجه بوده‌ایم و آن اینکه بیشتر نمایندگان رویکرد و عملکردی بخشی داشتند تا کلان و همین سبب شده تا کیفیت نمایندگان مازندران در ادوار مختلف از جایگاه مناسبی برخوردار نباشد. برای رفع مشکلاتی ازاین‌دست می‌بایست تلاش فراگیری در رسانه‌ها و نهادهای مدنی صورت پذیرد تا افراد ذی‌صلاح و کسانی که می‌توانند به وظایف خود به شکل کامل در مجلس عمل کنند به‌عنوان نمایندگان استان مازندران انتخاب شوند. این افراد کارآمد می‌توانند جایگاه مردم مازندران را بهتر حفظ کنند.

دستگاه‌های نظارتی زمینه لازم برای انتخابات سالم و رأی پاک را فراهم کنند

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مازندران عنوان کرد: یکی از اقتضائات و پیش‌نیازهای تحقق انتخابات سالم و رأی پاک این است که مجریان و ناظران، بازرسان انتخابات اصل بی‌طرف را در فرایند انتخابات حفظ کنند. قضاوت، تمایل و نظر خاص آنان درنهایت انتخابات را مخدوش می‌کند. تقاضا و درخواست ما از هیئت‌های نظارت و مجریان انتخابات این است که خواهان انتخاباتی سالم، پاک، آزاد و قانونی باشند . درخواست ما این است که مجریان، ناظران و بازرسان انتخابات نهایت تلاش خود را برای برگزاری قانونی انتخابات نموده و بی‌طرفی خود را نیز حفظ کنند. از طرف دیگر یکی از چالش‌های جامعه‌ی ما بحث مفاسد اقتصادی هست. طبیعی است که یکی از راه‌های مبارزه با مفاسد بالا بردن مشارکت مردم و درنتیجه‌ی افزایش نظارت عمومی است. امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند که دستگاه‌های رسمی که وظیفه‌ی نظارت و بازرسی رادارند حداکثر می‌توانند سی درصد به وظایف خود عمل کرده و هفتاد درصد دیگر به نظارت عمومی نهادهای مردمی و مشارکت مردم بازمی‌گردد. مفاسد اقتصادی ازجمله نکاتی است که مردم به آن حساسیت دارند. چند دوره‌ای است که شاهد صرف هزینه‌های بالای تبلیغاتی و خریدوفروش آراء از سوی برخی از کاندیداهای انتخابات هستیم، لازم است تا دستگاه‌های نظارتی اقدامات لازم را در جهت نظارت و ممانعت از آن انجام دهند.

بناست در این دوره از کاندیداهای دیگر جریانات حمایت نکنیم

عادلانی در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: در پاسخ به این سؤال که اصلاح‌طلبان چه پیش‌فرض‌هایی را برای حضور در انتخابات موردتوجه قرار می‌دهند؟ باید گفت اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریان سیاسی که خود را زیر سقف نظام و انقلاب تعریف کرده و پای بند به قانون و ساختار سیاسی کشورند ، تلاش خواهد کرد تا نقش مؤثری در انتخابات داشته باشند. شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و راه‌اندازی شوراهای شهرستانی این مجموعه که در استان آغازشده نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضوری فعال و پررنگی خواهند داشت. البته حضور اصلاح‌طلبان مقید خواهد بود، یعنی در حوزه‌هایی که کاندیدای اصلاح‌طلب داشته باشد، قطعاً فعالیت مؤثری خواهند کرد و دیگر آنکه اگر در حوزه‌ای کاندیدای موردنظری حضور نیابد در این دوره بنابراین است که از کاندیدای جریان دیگر حمایت نکند. به تعبیری بنا بر آن است تا کاندیداهای اجاره‌ای را که کنار گذاشته و از کاندیدایی حمایت کند که از بدنه‌ی اصلاح‌طلبان باشد. یکی از کارهایی که در دستور کار شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در همه‌ی سطوح قرار دارد، پایش عملکرد لیست امید و طراحی فرایندی است که منجر به حمایت از کاندیداها خواهد شد.

زنان در جایگاه تصمیم‌گیری و مدیریتی می‌توانند تأثیرگذار باشند

این فعال سیاسی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان بر نقش و حضور فعال زنان اجتماعی، سیاسی و علمی تأکیددارند. در حوزه زنان و مشارکت سیاسی همواره دو دیدگاه وجود داشته است. نخست آنکه سهمیه‌ای برای حضور زنان تعین شود که این نظر قابل‌بحث است. نقد وارد بر این دیدگاه آن است که خود این مسئله جنسیت زده است. دیدگاه دیگر این است که کاندیدا فارغ از جنسیت مسیر طبیعی خود را طی کند. یعنی بسترها و زمینه‌های لازم برای زنان فراهم شود تا کسانی که فعال‌تر بوده و دارای پتانسیل‌های لازم هستند؛ بتوانند مانند مردان در عرصه‌های مختلف حضوری پررنگ داشته باشند. زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نقش فعال و مؤثری دارند و قطعاً می‌توانند در جایگاه تصمیم‌گیری و مدیریتی نیز هم مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

عضو-شورای-سیاست‌گذاری-اصلاح‌طلبان-استان-مازندران نقش-مجلس زنان مازندمجلس