برگزیده ها
 نمایندگان مجلس برای بقای خود، به مسائل حوزه‌ی انتخابیه ورود می‌کنند

اختصاصی مازندمجلس: در آستانه شروع نمایشگاه کتاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودیم که با دعوت از، عبدالرحیم نیک‌خواه، عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی و مؤلف کتاب «راهبردهای توسعه استان مازندران» گفت‌وگویی ترتیب دادیم. در این گفت‌وگو ضمن بررسی عملکرد نمایندگان مجلس دهم و اهمیت موضوع شفافیت در کارکرد مجلس شورای اسلامی، لزوم حضور گسترده بانوان در عرصه سیاست هم موردبحث قرار گرفت.

اختصاصی مازندمجلس: در آستانه شروع نمایشگاه کتاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودیم که با دعوت از، عبدالرحیم نیک‌خواه، عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی و مؤلف کتاب «راهبردهای توسعه استان مازندران» گفت‌وگویی ترتیب دادیم. در این گفت‌وگو ضمن بررسی عملکرد نمایندگان مجلس دهم و اهمیت موضوع شفافیت در کارکرد مجلس شورای اسلامی، لزوم حضور گسترده بانوان در عرصه سیاست هم موردبحث قرار گرفت. متن این مصاحبه در ادامه می‌آید: 

مجلس دهم منفعلانه عمل کرده است

نیک‌خواه در آغاز گفت‌وگو بیان داشت: فضای عمومی و عملکرد مجلس در ساختار کلان کشور باید دیده شود. مجلس به‌عنوان یک‌نهاد و سازمان برتر، از منظری به‌عنوان یک‌نهاد مستقل شناخته نمی‌شود. با ساختارهای سیاسی کشور و عوامل دیگر مرتبط است و در تعامل با آن‌ها سنجیده می‌شود. درمجموع عملکرد مجلس اخیر را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد، به نظر من مجلس می‌توانست با موضوعات بسیاری که در کشور است برخورد فعالی داشته باشد. به‌طور مثال به درست و یا نادرست رئیس‌جمهور کشور بحث رفراندوم را مطرح می‌کند درحالی‌که این مباحث باید از مجرای مجلس مطرح شود. موضوعات دیگری مانند انحراف از قانون اساسی، بحث نظرسنجی از مردم و ... هم می‌توانسته به‌جای رفتار یک مجلس منفعل، فعالانه رفتار کند. البته که می‌توان به موضوعاتی که مجلس در آن فعال بوده مانند بحث بودجه، عکس‌العمل به برخی از موضوعات خاص اشاره کرد مانند بحث برجام و حمایت‌هایی که از سپاه داشته است.

در بحث منطقه آزاد نمایندگان غرب مازندران ناسیونالیسیتی عمل کردند

این فعال سیاسی در خصوص عملکرد نمایندگان استان مازندران، گفت: در مورد نمایندگان مازندران می‌توانم به یکی دو موردی که در حوزه‌ی توسعه استان است اشاره می‌کنم. یکی از این مباحث بحث منطقه‌ی آزاد است. نمایندگان استان در دو مقطع خودشان را نشان داده‌اند. در مقطع اول و حساسیتی که به بندر امیرآباد نشان داده‌اند و مطرح کردن منطقه‌ی آزاد شدن این بندر است. در ارزیابی این موضوع می‌توان انتقادات ویژه‌ای به نمایندگان غرب استان داشت. متأسفانه این نمایندگان منطقه‌ای و ناسیونالیستی رفتار کردند. کارکرد آن‌ها صرفاً در حوزه‌ی انتخابیه‌ی خودشان توجیه داشته است و با نگاه کلان به‌هیچ‌عنوان پسندیده و درست رفتار نکردند. به نظر من با منطقه‌ی آزاد شدن بندر امیرآباد حتماً منافعی به مردم غرب استان هم می‌رسید. در مقطع دومی که بحث منطقه‌ی آزاد مطرح شد، قرار بر اضافه شدن دو لکه‌ی دیگر برای منطقه‌ی آزاد در مازندران مطرح شد. به نظر بنده در این نوبت یک‌صدا و یکدست عمل کردند و شاهد یک همگرایی مثبت از سوی نمایندگان بودیم و انشا الله منجر به نتایج مثبتی خواهد شد. نمایندگان مجلس در شرایط عمومی و کلان کشور نمی‌توانند قدرت مانور ویژه‌ای داشته باشند. البته که کارکرد نمایندگان مجلس منطقه‌ای نیست و این کارکرد به‌غلط در جامعه رایج شده است. وظیفه‌ی نماینده‌ی مجلس قانون‌گذاری است. وظیفه‌ی نماینده‌ی مجلس حضور فعال در مجلس و رصد مسائل کلان است. بررسی شرایط بین‌المللی و همین‌طور پیش‌بینی طرح‌ها و لوایح است. درحالی‌که در عمل نمایندگان مجلس برای بقای خود به مسائل حوزه‌ی انتخابیه ورود جدی می‌کنند. قول‌هایی می‌دهند و مجبور می‌شوند انرژی زیادی را در حوزه‌ی انتخابیه خود صرف کنند. این رفتارها واقعی است اما حقیقی نیست. کارکرد حقیقی نماینده‌ی مجلس مواردی بوده که در بالا عرض کردم. قانون‌گذاری، حضور فعال در مجلس و بررسی مسائل کلان کشور.

برای گردشگری، کشاورزی و اشتغال استان مازندران کار اساسی انجام نپذیرفته است

نویسنده کتاب راهبردهای توسعه استان مازندران عنوان کرد: مازندران چند موضوع کلان دارد. موضوع اول بحث گردشگری است، سپس کشاورزی و موضوع سوم هم اشتغال است. امروزه در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا بین 3 تا 5 درصد از نیروهای کارشان در صنعت و کشاورزی و بقیه‌ی مشاغل در حوزه‌ی خدماتی است. علت این تعداد شغل خدماتی هم پیشرفت تکنولوژی است. به نظرم در این موضوعات که بنده مطرح کردم، کار اساسی انجام نپذیرفته است .امروزه اقتضائات مازندران به شکل دیگری درآمده است. کشاورزی نه یک اتفاق ملی است و نه یک موضوع ملی. اتفاقی است که خودبه‌خود رخ می‌دهد. باید زمین‌های کشاورزی تجمیع شوند تا کشاورزی مقرون‌به‌صرفه شود. در زمینه گردشگری هم نمایندگان استان کار ویژه‌ای نکرده‌اند. باید بپذیریم که مازندران یک پایگاه گردشگری است. این پتانسیل وجود دارد که اتفاقات مهمی در زمینه گردشگری رخ دهد. رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کشور باید به مازندران نگاه ویژه‌ای داشته باشد و این نمایندگان هستند که می‌توانند این نگاه را به میراث تزریق کنند. متأسفانه توقع مردم از نمایندگان هم بسیار تقلیل پیداکرده است. به‌جای آن‌که مردم از نمایندگان نگاه به مسائل کلان بخواهند، از آن‌ها می‌خواهند تا در مورد موارد جزئی وارد عمل شوند. به همین خاطر مجبورند تا فرماندار و بخشدار و رئیس ادارات تعیین و منصوب کنند. که این دقیقاً یک انحراف از حقیقت نمایندگی مجلس است.

با حضور زنان در عرصه تصمیم سازی جامعه‌ی موفق‌تری خواهیم داشت

نگاه به زنان در کشورهای مختلف و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است. در برهه‌ای از زمان ما شاهد زن‌سالاری بودیم و در زمان‌هایی دیگر حتی در ایران باستان شاهد برابری در عرصه‌ی تصمیم‌گیری حکومتی بودیم. بنا بر تجربه‌های شخصی و همین‌طور مطالعاتی که در زمینه زنان داشتم می‌توان به جد مطرح کنم که با حضور زنان بیش‌تر در عرصه‌های تصمیم سازی و ... جامعه‌ی موفق‌تری خواهد شد. این تجربه‌ها به من یادآور می‌شود که حداقل یک نگاه 50-50 به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی دارم. جنس بانوان را برای امور اداره‌ی کشور جنس برتری می‌دانم .

منطقه-آزاد -نمایندگان-مجلس مازندمجلس