برگزیده ها
به علت عدم استفاده از جوانان، در سیکل معیوب خود گرفتارشده‌ایم

اختصاصی مازندمجلس: کمال زارعی با اشاره به عملکرد ضعیف مجمع نمایندگان مازندران اظهار داشت: یکی از دلایلی که بنده احساس می‌کنم، جوانان می‌توانند در کار نمایندگی مجلس شرایط بهتری را رقم بزنند، تجربه‌ی ناموفق مجمع نمایندگان مازندران است. مجمعی که در میان خود به اجماع و توافق درست و همبستگی و همدلی نرسید.

اختصاصی مازندمجلس: کمال زارعی کیاپی، برادر سرداران شهید عزیز الله و عبدالحمید زارعی است و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه وزارت امور خارجه به پایان رسانده است. زارعی حدود 18 سال که در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. آخرین مأموریت دیپلماتیک او در کشور جمهوری چک به‌عنوان مسئول سیاسی و معاون سفیر بوده است. وی حدود 10 سال در منطقه‌ی کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز حضورداشته است. زارعی حدود 8 سال اخیر را در حوزه‌ی اروپا وزارت امور خارجه فعالیت کرده و در حال حاضر هم مسئول رابطه‌ی ایران و دانمارک است. وی معتقد است اندوخته‌ها، دانش و تجربه‌ی حضور در این کشورها، برای وی شرایطی فراهم آورده که بتواند بخشی از این تجارب را صرف ارتقاء، توسعه و پیشرفت حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود کند. با وی که به اصالت و صداقت معتقد است در خصوص مجلس، انگیزه نمایندگی و چالش‌های حوزه سیاست‌گذاری و اجرا مصاحبه‌ای کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 با حضور جوانان و اندیشه‌های نو می‌توانیم به بهبود شرایط کمک کنیم

کمال زارعی در آغاز گفت‌وگو با اشاره به بیانات رهبری و موضوع گام دوم انقلاب، گفت: امسال پس از طرح موضوع گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری که حاوی لزوم نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری جوان‌ها بود؛ متأثر از این جمله‌ی کلیدی و حساس که «اگر جوانان ما مسئولیت نپذیرند، خسارت‌بار خواهد بود»؛ به این نتیجه رسیدم که در لبیک به این دعوت وارد عرصه انتخابات شوم. برداشت من این است که بخشی از جوانان دیروز، مسئولان و مدیران امروز و گذشته، شرایط ادامه‌ی مسیر را در گام دوم انقلاب نخواهند داشت و همین واقعیت نیاز به حضور جوانان و اندیشه‌های نو برای مدیریت امروز جامعه‌ی ما و فردای فرزندانمان را افزون‌تر می‌کند. شاید اگر جوانانی با اندیشه‌های نو، توان و انگیزه‌های فراوان‌تر و جدیدتر در عرصه‌های رقابت، تصمیم‌گیری و تصمیم سازی حضورداشته باشند، بتوانیم شاهد شرایط بهتری برای شهرمان باشیم. در ضمن این حقیقت هم وجود دارد که جوانان به جوانی و انگیزه‌های هم‌صنفان خود بیش‌تر اعتماد می‌کنند. شاید از این منظر بتوان مشارکت جوانان عزیز را بیش‌تر و بهتر رقم زد.

 عدم موفقیت مجلس دهم، از سیاست داخلی و خارجی تا تقنین

این دیپلمات باتجربه در خصوص عملکرد مجلس دهم گفت: مجلس دهم در عمده‌ی موضوعات شرایطی را رقم زد و مسائلی را دنبال کرد که مقبول عامه‌ی مردم نبود. وقتی امروز از انتخاب اصلح و درست می‌گوییم یا ضرورت حضور جوانان را طرح می‌کنیم، دلیل عمده‌اش این است که در مجلس دهم شاهد بودیم که به‌واسطه‌ی عدم دانش و بینش لازم، در بیشتر موارد تصمیم درست اتخاذ نشده  و نتیجه مناسب حاصل نشده است. یکی از تصمیمات مؤثر در زمان ما مسئله بنزین و افزایش قیمت آن بود. همچنین عملکرد مجلس در حوزه‌های دیگر همچون سیاست خارجی و داخلی، برجام، نوع تعامل با کشورهای جهان، مبحث بودجه و هدایت دولت برای نقش‌آفرینی بهتر، نظارت بر هیئت دولت، تقنین و قانون‌گذاری، بحث یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی موفق نبوده است.

 مجمع نمایندگان مازندران به اجماع و همدلی نرسید

کمال زارعی با اشاره به عملکرد ضعیف مجمع نمایندگان مازندران اظهار داشت: یکی از دلایلی که بنده احساس می‌کنم، جوانان می‌توانند در کار نمایندگی مجلس شرایط بهتری را رقم بزنند، تجربه‌ی ناموفق مجمع نمایندگان مازندران است. مجمعی که در میان خود به اجماع و توافق درست و همبستگی و همدلی نرسید. وقتی مجمع نمایندگان مانتواند از ظرفیت‌های شهری و استانی و منطقه‌ای ما دفاع کرده یا برای بخشی از پروژه‌های استانی اعتبار ملی جذب کند با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شویم که امروز شاهد آن هستیم. بسیاری از مشکلات ما در مورد زباله، زیرساخت‌ها، اشتغال جوانان مربوط به عدم تائید صنعتی بودن یا کشاورزی بودن دیار و استان ما در اسناد مادر و بالادستی است که همه‌ی این‌ها می‌تواند نتیجه ضعف نمایندگان استان ما در مجلس باشد.

 باید از ورود پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری می‌شد

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: مجلس و نمایندگان باید در دو بعد مورد نظارت قرار می‌گرفتند که این مهم انجام نشد. نخست می‌بایست از ورود پول‌های کثیف به مجلس و انتخابات جلوگیری می‌شد. اگر از همان روز نخست نظارت صورت می‌گرفت، نمایندگانی قوی و با توان بیش‌تر انتخاب می‌شدند و دغدغه نظارت بر نمایندگان کمتر می‌شد. بخش مهمی از نظارت هم باید در دوران مجلس اعمال شود. البته نظارت بر مجلس و نمایندگان  نباید با آزادی بیان آنان منافاتی داشته باشد، طبق قانون نمایندگان مردم حق‌دارند در همه‌ی موارد اظهارنظر کرده و مطالبات مردم را بیان کنند. باید نظارت بر امور وجود داشته باشد و آزادی بیان نمایندگان هم لحاظ شود.

 نباید از ورود افراد و اندیشه‌های جدید جلوگیری کرد

کمال زارعی گفت: معتقدم که ساری و میان‌دورود مظلوم واقع‌شده‌اند. از این باب که سالیان سال اشخاص محدودی در آن نماینده بوده‌اند. متأسفانه افراد جدید به مناصب تصمیم‌گیری ساری و میان‌دورود وارد نشده‌اند. تا زمانی که به مسائل، افراد و اندیشه‌های موجود تکیه کنیم و مانع حضور افراد جدید و اندیشه‌های جدید باشیم، نمی‌توانیم برای ساری و میان‌دورود کاری انجام دهیم. حوزه ما در حال حاضر، نه صنعتی است و نه گردشگری. هیچ تصمیم عقلایی برای آن اتخاذ نشده و بسیاری از پروژه‌های این حوزه بر زمین‌مانده است. شرکت‌های زیادی در این منطقه از مدار تولید خارج‌شده‌اند. اگر صنایع تبدیلی وارد ساری و میان‌دورود شود، محصولات کشاورزی درست مدیریت می‌شود و می‌توان به صادرات آن فکر کرد.

 چند بار به مدیرانی رجوع کرده‌ایم که می‌دانستیم عملکرد مثبتی بروز نداده‌اند؟

این فعال سیاسی در ادامه تشریح معضلات و مشکلات استان مازندران اظهار داشت: در حال حاضر نه پایانه‌ی صادراتی در منطقه وجود دارد که مسیری برای بازرگانی باشد و نه صنایع تبدیلی وجود دارد که بتواند ارزش‌افزوده‌ای برای محصولات ایجاد کرد. تا روزی که کشاورزی در منطقه مظلوم واقع شود، اشتغال جوانان منطقه تضمین نشود، زیرساخت‌های حمل‌ونقلی فراهم نباشد و برنامه‌های ویژه برای گردشگری شکل نگیرد، نمی‌توانیم به ساری میان‌دورود به‌عنوان یک موقعیت ویژه نگاه کرده و به آن ببالیم. این حوزه به‌واسطه‌ی برخورداری از دریا، جنگل و زمین‌های کشاورزی و حاصل خیر و همچنین حضور جوانان باانگیزه قابلیت تبدیل‌شدن به یک منطقه‌ی توسعه‌یافته و کمال‌یافته را دارد. ما جوانان و اندیشه‌های جدید را وارد عرصه‌ی مدیریتی و تصمیم سازی ننموده و به آنان تکیه نکرده‌ایم. ما در سیکل معیوب خودمان گرفتارشده‌ایم. ما چند بار به مدیرانی رجوع کرده‌ایم که می‌دانستیم عملکرد مثبتی از خودشان بروز نداده‌اند؟ ما با این وضعیت نمی‌توانیم در مورد توسعه‌یافتگی ساری و میان‌دورود انتظار خاصی داشته باشیم.

 در موضوعاتی چون جوان‌گرایی و طهارت اقتصادی به شعار بسنده کرده‌ایم

زارعی بابیان این موضوع که «در بسیاری از مفاهیم تا حد شعار باقی‌مانده‌ایم»، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب در حقیقت منشور آینده‌ی نظام تدوین‌شده است. ما در بسیاری از موضوعات تا حد شعار باقی‌مانده‌ایم. ما کاندیداها باید از ورود پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری کرده و هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف نماییم. در موضوعاتی چون جوان‌گرایی و طهارت اقتصادی به شعار بسنده کرده‌ایم. ما در گام دوم انقلاب به  شعار در خصوص حضور افراد باانگیزه، پرتوان، اندیشمند، نخبه و فرهیخته اکتفا کرده‌ایم. درحالی‌که شرایط باید به‌گونه‌ای پیش برود که هم کاندیداها و هم مردم به بحث طهارت اقتصادی نظارت بیش‌تری داشته باشند. بحث ورود پول‌های کثیف را از همین امروز کلید بزنیم و دنبال کنیم. امروز به‌جایی رسیده‌ایم که در جریان تبلیغات انتخاباتی 5 تا 10 میلیارد هزینه می‌شود. کسانی که از کارزار انتخاباتی حمایت می‌کنند، اهداف مالی دارند. من در روز اول ثبت‌نام خودم اعلام کردم که با هزینه شخصی وارد انتخابات شده‌ام و برای اعلام هزینه‌های انتخاباتی خود نیز هیچ محدودیتی ندارم.

 هرگاه مسئولیت بیشتری به بانوان داده‌شده، موفق‌تر بوده‌ایم

کمال زارعی در پایان صحبت با اشاره به نقش بانوان در عرصه‌های مدیریتی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی این است که در مورد زنان عدالت رعایت نشده است. ما زنان را صرفاً برای مشارکت می‌خواهیم ولی برای نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری نه! این‌که در حال حاضر بحث سهمیه‌ی 30 درصدی در مسئولیت‌ها مطرح می‌شود، گام خوب و مؤثری است. اما به نظر من کافی نیست. هم از این نظر که هنوز این سهمیه 30 درصد اعمال نشده است و هم ازاین‌جهت که گام کاملی نیست. باید به بانوان نقش و مسئولیت بیش‌تری داده شود. در هر فضایی که این اتفاق افتاده، موفق بوده‌ایم. این موضوع را بپذیریم که تجربه‌ی حضور زنان در مجلس موفق بوده است. ظرافت، دلسوزی، دقت نظر، نظم و انضباط می‌تواند در بسیاری از مسئولیت‌ها به کار آید که همه‌ی این ویژگی‌ها در زنان پررنگ است. اعتماد به زنان می‌تواند آرامش را به شهر ما بازگرداند. زنان نباید به ابزاری برای مشارکت در انتخابات تبدیل شوند. آن‌ها دغدغه‌هایی دارند که باید به آن‌ها پرداخت. فردای انتخابات نیز برای زنان مهم است.

 

-عدم-استفاده-از-جوانان سیکل-معیوب مازندمجلس