برگزیده ها
 مسئولیت پذیری و شفاف سازی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: با مسئولیت پذیری و شفاف با مردم حرف زدن بسیاری از مشکلات قابل حل است.

مازندمجلس: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در مراسم سومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مراسم امسال با شرایط خاص در حال برگزاری است، امسال در شرایط غمباری هستیم سخن در زبان من هم مانند هر ایرانی دیگر به راحتی جاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر حکم وظیفه اخلاق و ادب در قبال یادبود دو شخصیت مهم کشور یعنی آیت الله هاشمی و سردار سلیمانی نبود در برابر حوادث و اتفاق‌هایی که این دو هفته افتاده است و مردم ایران را اندوهگین کرده است، همچنان سکوت می‌کردم و به درون خود پناه می‌بردم و تنها با خدای خود در خلوت صحبت می‌کردم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دی ماه امسال برای هر ایرانیانی که در گوشه گوشه این سرزمین یا در بیرون آن زندگی می‌کنند در دلهره شنیدن خبرهای ناراحت کننده بودند به طوریکه در 13 دی ماه خبر شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که فرمانده‌ای شجاع، بزرگ و استراتژیست بود موجبات ناراحتی و تالم را فراهم آورد و پس از آن جان باختن 69 نفر از هموطنانمان را داشتیم که در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی جان خودشان را از دست دادند.

جهانگیری اضافه کرد: در این‌چهل سال هیچ وقت چالش‌های مهمی به طور هم زمان در کشور نبوده و شرایط بدین‌گونه نبوده است. دولت امریکا و رییس جمهور این کشور با اعلام‌ مسئولیت ترور یکی از بزرگترین سرداران و فرماندهان ایران در یک کشور دیگر، فضایی را ایجاد کرد که پیامدهایی را بخ دنبال خود داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که اعتماد عمومی ملت تنزل پیدا کرده است و شوکی که در اثر سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد امنیت روانی و اعتماد مردم را خدشه دار کرده است.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: ایران برای همه ماست و باید به صورت جدی به آینده بیندیشیم.مسائل لحظهای را فدای آینده نکنیم مشی هاشمی مشی آینده ساز کشور بود.

جهانگیری اظهار داشت: باید بپذیریم شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جانگداز مجموعه مسافران فرهیخته همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است به جامعه حق بدهید انتقاد کند با همدردی ملی کمک کنیم این مصیبت بر کشور آسانتر گردد. لازم است که فاجعه را درست تحلیل کنیم و پاسخگویی سریع به ابهامات داشته باشیم و برای جبران خطاهای مدیریتی مسئولیت پذیر باشیم، قبول کنیم در این شرایط با مسئولیت پذیری و شفاف با مردم حرف زدن بسیاری از مشکلات قابل حل است.

وی عنوان کرد: در دادگاهی که به گفته رئیس جمهور دستور تشکیل آن داده شده است باید به این مسئله رسیدگی شود که افکار عمومی جهان و افکار داخلی پاسخ خود را بگیرد و اعتماد عمومی برگردد. البته در همین مدت کوتاه این حادثه دو دستاورد هم داشت اول اینکه افکار عمومی را وادار کرد که مسولیت پذیر باشیم.‌ در زمانی که خطایی وجود دارد شجاعت مسیولیت پذیری در چنین مقطعی تحسین کننده است به سهم خود سردار حاجی زاده را تحسین می‌کنم که مسئولیت این حادثه را پذیرفت.

جهانگیری تصریح کرد:افکار عمومی نشان داد زمان دروغگویی تمام شده است باید پنهان‌کاری نکرد این درسی بود که در حادثه هواپیما به ما داده شد. نباید حتی در میان انتقاد ها از انصاف خارج شد و به تضعیف نهاد ها پرداخت.

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: رهبری نظام مایه اقتدار کشور است و تضعیف ان جایگاه می تواند برای ایران خطر آفرین باشد.

وی اضافه کرد: هاشمی در سخت ترین شرایط به همه دوستان می‌گفت باید جایگاه رهبری را حفاظت و حراست کرد . در این حادثه هواپیما به محض اولین خبر که به رهبری رسید ایشان دو دستور داد اول اینکه صادقانه تمام مسائل به مردم‌گفته شود و دوم دستگاه قضایی به تمام قصورات رسیدگی کند و مرکز امور هم در این‌حادثه شورای عالی امنیت باشد.

شفاف-سازی اسحاق-جهانگیری-معاون-اول-رئیس-جمهور مازندمجلس