برگزیده ها
سوخت LPG جایگزین سوخت CNG شود

نماینده مردم سراب در مجلس یکی از دلایل آلودگی هوا را استفاده از CNG دانست و گفت: جایگزینی این سوخت با سوخت گاز مایع می‌تواند ضمن صرفه جویی در انرژی، باعث کاهش آلودگی هوا شود.

مازندمجلس: یوسف داودی استفاده از گاز CNG را از مهم ترین دلایل آلودگی هوای کلان شهرها دانست و گفت: برخی تصور دارند اگر خودروهای بنزینی به خودروهای گازسوز با سوخت CNG تبدیل شود، از آلودگی هوای کلان شهرها کاسته خواهد شد در حالی که این سوخت بسیار برای محیط آلاینده است.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بهترین سوخت در حال حاضر برای کاهش آلودگی هوا، سوخت گاز مایع (LPG) است، اظهار داشت: حدود 500 میلیون مترمکعب گاز CNG در طول روز چه از طریق خودرو و چه از طریق مصرف خانگی، تولید می شود که در هر مترمکعب آن حدود 1.5 گرم گوگرد وجود دارد که بسیار خطرناک است.

وی در ادامه استفاده از سوخت CNG به جای بنزین را به دلیل میزان گوگرد بالای آن، اشتباه دانست و افزود: وجود گوگرد در فضا باعث می شود با هر بارندگی شاهد بارش باران اسیدی باشیم که برای گیاهان و حیوانات مضر بوده و به صورت غیرمستقیم وارد بدن انسان می شود لذا بارندگی را نمی توان عنصر از بین برنده آلودگی هوا برشمرد.

داودی در ادامه استفاده از سوخت CNG را خطری برای کلان شهرها عنوان کرد و اظهار داشت: روزانه حدود 750 تن گاز آلاینده در شهرها تولید می شود در حالی که استفاده از گاز مایع(LPG) می تواند آلودگی کمتری تولید کند چرا که دارای حرارت پایین تری بوده و گاز خطرناک کمتری ایجاد می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین هزینه احداث جایگاه های سوخت LPG را بسیار پایین تر از CNG معرفی کرد و افزود: مخازن گاز مایع نیز از گاز CNG امن تر است و همچنین یک بار سوخت زدن برای گاز مایع برای مصرف سه روز کافی است در حالی که یک راننده تاکسی برای استفاده از گاز CNG باید سه بار در روز به جایگاه مراجعه کند.

وی افزود: امروزه کشورهای اروپایی نیز به این نتیجه رسیده اند که سوخت LPG سالم ترین سوخت است و باید به جای سایر سوخت ها برای خودروها و مصرف خانگی استفاده شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سوخت خودروها تغییر کند نیاز کشور به جایگاه های سوخت LPG نیز به یک پنجم تعداد فعلی کاهش خواهد یافت که به نوبه خود صرفه جویی خواهد بود.

سوخت-LPG-جایگزین-سوخت-CNG آلودگی-هوا مازندمجلس