برگزیده ها
 ثبت 2 هزار شکایت انتخاباتی در روز چهارم

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از ثبت حدود ۲ هزار شکایت داوطلبان احراز صلاحیت نشده و رد صلاحیت شده در چهارمین روز از دریافت شکایات در کشور خبر داد.

مازندمجلس: علیرضا نیلچی این آمار را شامل حدود ۹۴ درصد آقایان و بقیه را از بانوان دانست.

وی درباره احتمال تغییر وضع داوطلبان رد صلاحیت شده در مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌ها گفت: براساس قانون همه داوطلبانی که تأیید صلاحیت نشده اند اعم از رد صلاحیت‌ها و احراز نشدگان می‌توانند شکایت کنند و طبعاً پرونده این افراد با مستندات جدید تشکیل می‌شود.

آقای نیلچی افزود: با توجه به محدود بودن شمار داوطلبان در مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌ها و نیز بررسی این پرونده‌ها در شورای نگهبان احتمال تغییر وضع این افراد وجود دارد.

وی در عین حال گفت: البته هر کسی سوابقش را بهتر می‌داند و اگر کسانی باشند که منع قانونی داشته باشند حتی اگر ۱۵ مرحله دیگر نیز بررسی صلاحیت وجود داشت آن اسناد و مدارک باقی است، اما اگر درباره برخی داوطلبان صرفاً ابهام و پرسش‌هایی وجود داشته باشد که در این مرحله برطرف شود امکان تغییر وضعشان وجود دارد.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان همچنین آمار داوطلبان انصرافی را از ابتدای بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی تاکنون بیش از هزار نفر دانست و تأکید کرد: داوطلبانی که بخواهند انصراف دهند قطعاً باید به فرمانداری‌ها یا دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها مراجعه کنند و درخواست کتبی ارائه دهند.

آقای نیلچی افزود: داوطلبانی که انصراف دهند در مقابل نام آنان انصرافی درج می‌شود و یکی از عناوین تأیید صلاحیت، احراز نشده یا رد صلاحیت درج نخواهد شد.

وی همچنین درباره ابهامات مطرح در خصوص بند ۱ ماده ۲۸ قانون انتخابات با موضوع عدم التزام برخی داوطلبان به اسلام گفت: دو کلمه اعتقاد و التزام در کنار یکدیگر مطرح است، اما عموماً التزام را رها می‌کنند و آن را منحصر در اعتقاد می‌دانند در حالی که بحث اعتقاد نیست.

آقای نیلچی افزود: شهادتین و انجام فرایض مهم و اساسی در این موضوع مطرح نیست بلکه آنچه به التزام مربوط می‌شود شامل موضوعاتی مانند نداشتن صداقت، مال اندوزی نامشروع، رعایت نکردن حلال و حرام، بی توجهی به محرم و نامحرم و مانند آن است.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان گفت: از این سنخ موارد می‌تواند فقط یکی دو موردش درباره برخی داوطلبان صدق کند و این دلیل نمی‌شود که داوطلبان از لحاظ اعتقادی مشکلی داشته باشند.

ارائه مشاوره حقوقی به داوطلبان تأیید صلاحیت نشده

مدیرکل دفتر حقوقی شورای نگهبان از ارائه مشاوره حقوقی به داوطلبان تأیید صلاحیت نشده در تهران و استان ها خبر داد.

آقای امین الله زمانی گفت: ما در چارچوب دریافت شکایات داوطلبانی که صلاحیتشان تأیید نشده است و طبق قانون انتخابات، به داوطلبان تأیید صلاحیت نشده این مشاوره ها را ارائه می کنیم.

وی افزود: این گروه از داوطلبان چون با استناد به بندهای قانونی 28 و 30 انتخابات صلاحیتشان احراز نشده و یا رد صلاحیت شده اند عمدتاً دچار ابهام هستند و کارشناسان حقوقی ما تقریباً​ به همه این افراد خدمات حقوقی ارائه می کنند.

آقای زمانی گفت: ارائه این مشاوره های حقوقی از نظر تبیین مسائل قانونی و نیز در نحوه تنظیم دفاعیات باید به نحوی باشد که شکایات به خوبی تنظیم و در شورای نگهبان با دقت بیشتری بررسی شود تا از کسی حقی ضایع نشود.

مدیرکل دفتر حقوقی شورای نگهبان اظهار داشت: این مشاوره های حقوقی در استان ها به طور تلفنی و در تهران با حضور 15 نفر از کارشناسان خبره حقوقی ارائه می شود.

مدیرکل-انتخابات-شورای-نگهبان شکایت-انتخاباتی مازندمجلس