برگزیده ها
نارضایتی اجتماعی ناشی از مطالبات سطحی و برنامه‌های ناکارآمد مجلس

اختصاصی مازندمجلس: سید محمد آقامیری از چهره‌های اصلی سه دوره شورای اسلامی شهر ساری است آنچه می‌خوانید حاوی نظرات و دیدگاه‌های او در خصوص فعالیت گروه عمل‌گرایی در مدیریت شهری و نقد عملکرد نمایندگان حوزه ساری و میان‌دورود، فقدان سواد پارلمانی در بین آنان و ضرورت‌هایی همچون اصل نظارت بر مجلس و انتخاب نمایندگانی انقلابی، متدین و عمل‌گرا به‌عنوان راه نجات از وضعیت فعلی کشور است.

اختصاصی مازندمجلس: سید محمد آقامیری از چهره‌های اصلی سه دوره شورای اسلامی شهر ساری است. نطق‌های آتشین، سخنرانی‌های جذاب و صریح او تأثیر مستقیمی بر دوره موسوم به عمل‌گرایی داشته است. در کنار این، اثرگذاری خانواده او  بر مسائل ساری که گاه در قد و قواره یک حزب سیاسی ظاهرشده نیز حائز اهمیت است. آنچه می‌خوانید حاوی نظرات و دیدگاه‌های آقامیری در خصوص فعالیت گروه عمل‌گرایی در مدیریت شهری و نقد عملکرد نمایندگان حوزه ساری و میان‌دورود، فقدان سواد پارلمانی در بین آنان و ضرورت‌هایی همچون اصل نظارت بر مجلس و انتخاب نمایندگانی انقلابی، متدین و عمل‌گرا به‌عنوان راه نجات از وضعیت فعلی کشور است.

ساری هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است

آقامیری در آغاز صحبت بیان کرد: اول عرایضم  بگویم که این آمادگی را دارم تا آخرین روزهای حضورم در شورای شهر ساری را بند به بند به همه‌ی نهادهای امنیتی، نظارتی و قضایی پاسخگو باشم. معتقدم اگر شهردار بر اساس قانون و مطالبات مردم و تحت نظارت و نگاه دستگاه‌های مربوطه فعالیت کند، هرگز به مشکل  نمی‌خورد. حتی اگر شهرداری به‌ناحق مورد ظلم اعضای شورای شهر قرار گیرد، چنانچه مردم او را بپذیرند، قطعاً در پیشگاه مردم و خداوند روسفید است. اگر عضو شورا از خودش نگذرد، و به دنبال زد و بند بوده و  نیامده به فکر انتخابات بعدی باشد، ضررش به مردم می‌رسد. ساری هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است. در جنوب ساری پروژه 1260 هکتار (بزرگ‌ترین پارک جنگلی کوهستانی خاورمیانه ) را کلید زدیم. بازگشایی مسیر ورودی شهر در چه دوره‌ای صورت گرفت؟ درحالی‌که پیش از آن با ترافیک عجیبی مواجه بودیم. در ساری تنها یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشت درحالی‌که امروز شاهد 6 ایستگاه آتش‌نشانی هستیم. تا روزی که بنده در شورا بودم قرار بود برای رسیدن به استاندارد جهانی دو ایستگاه دیگر هم اضافه شود که پس از خروج بنده از صحن شورا راه‌اندازی این دو ایستگاه رها شد. در جنوب شهر، پارک‌های شمس و اتحاد و کمربندی جنوبی افتتاح شد. انتقال پادگان از شهر آرزوی بزرگ مردم شهر بود. هر هفته به شهردار تذکر می‌دادم و در نماز جمعه با نامه به آقای طبرسی یادآوری می‌کردم که اسرای عراقی از پادگان خارج شدند اما ما شهروندان ساروی هنوز از این منطقه‌ی نظامی خارج نشده‌ایم. 90 هزار و 272 مترمربع زمین در میان شهر به پارک تبدیل‌شده است. مجاور ریل ساری مخروبه بود اما امروز به فضای سبز تبدیل‌شده است. پل‌های داراب و زغال چال پروژه‌های کمی نیستند. شهردار وقت بسیار پیگیر بود. ما هم به‌عنوان اعضای شورا تا در توان داشتیم در این مسیر به او کمک کردیم. شهردار به‌تنهایی نمی‌توانست این کارها را انجام دهد. کار جهادی نیاز به مقر تصمیم‌گیری قرارگاهی دارد که همان شورا بوده است.

وی افزود: پارک قائم محل تجمع معتادین بود ولی امروز به یکی از نقاط زیبای استان تبدیل‌شده است. بسیار پیگیر فاز دوم پارک ملل بودیم. اما کسی همراهی و کمک نمی‌کند. حرف زدن آسان است. اما اگر راست می‌گویند به میدان بیایند و موانع را رفع کنند. هر دفعه می‌گویند شهردار سابق اشتباه کرده است. شما یک گام بردارید! در اطراف زندان 6 واحد آموزشی وجود دارد. اگر مراسم اعدامی وجود داشت یا روز ملاقات بود، اتفاق مثبتی برای این دانش آموزان رخ نمی‌داد. میان‌گذر شهیدان شمشیربند چه اندازه توانست بار ترافیکی کمربندی غربی را کم کند؟ البته که این پروژه ناقص است. ما فرصت نکردیم و بقیه دستگاه‌ها هم همکاری نکردند تا این پروژه به انتها برسد. برای هدایت آب‌های سطحی تلاش فراوانی شد؛ بی‌انصافی نکنیم! روزی با کوچک‌ترین بارش نزولات آسمانی شهر قفل می‌شد. اما امروز همه‌ی آب‌ها به سمت حاشیه شهر منتقل می‌شود. عمل‌گرایی یعنی این!

حضور برخی باندها و گروه‌ها، آسیب انتخاباتی مرکز استان است

این عضو سابق شورای شهر ساری عنوان کرد: آسیب انتخاباتی مرکز استان این است که به علت برخورداری از ظرفیت‌های ویژه همواره جولانگاه گروه‌ها، باندها و افرادی بود که نمی‌گذاشتند فرصت انتخاب به‌راحتی در دست مردم قرار گیرد. ایمان‌دارم که افرادی هستند که جلوی ظلم را خواهند گرفت و نمی‌گذارند حق انتخاب مردم تضییع شود. هر شهروندی دو حق سیاسی دارد، حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن. اگر به‌یقین برسم که یکی از این دو حق قرار است تضییع شود حتماً ورود خواهم کرد و با دستگاه‌های نظارتی و مردم حرف خواهیم زد.

رسانه‌ها داوطلبان ورود به مجلس را با شلاق نقد بررسی کنند

آقامیری اظهار داشت: مرکز، نگینی برای استان و به تعبیری ویترین استان است. به نظر می‌رسد نگاه‌های منطقه به انتخابات باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. علل انتقام‌های قوم و قبیله‌ای موردبررسی قرار بگیرد. چهار دهه ازاین‌گونه انتخابات فله‌ای که در آن احساسات بر عقل می‌چربد گذشته است. از گروه‌ها، رسانه‌ها و سایرین می‌خواهم که بیایند تمام کاندیداها را با شلاق نقد بررسی کنند. در یک منطقه طی 24 سال گذشته چه اتفاقی رخ‌داده است. شاید اگر فرد شایسته‌ای از مرکز استان انتخاب می‌شد، خدمات این منطقه بیش‌تر بود.

خواص منفعت‌طلب و خودخواه با بزرگنمایی خود موجب انحراف افکار شدند

این فعال سیاسی گفت: مهم‌ترین ویژگی و شاخص ما برای انتخاب سوابق و عملکرد افراد است. امروز شاهد آن هستیم که اکثر کاندیداها حدود 40 سال سن دارند. خب احتمالاً حدود 20 سال فعالیت اجرایی و مدیریتی داشته‌اند. بررسی کنیم و درست انتخاب کنیم. سخنی از معصوم است که می‌گوید مردم را به غیر زبان خود دعوت کنید یعنی همان عمل. عمل افراد را بررسی کنیم. هر زمان در ساری و دوره‌ی عمل‌گرایی با گره‌های چند ده‌ساله برخورد کردیم، توانستیم با برنامه و همگرایی و در نظر گرفتن مردم مشکل را حل کنیم. باید از برخی بپرسیم که برای شهر چه کرده‌اند؟ خواص منفعت‌طلب و خودخواه با مطرح کردن و بزرگنمایی خود موجب انحراف افکار شدند و مسئول بخش زیادی از این ناهماهنگی‌ها هستند.

بسیاری  از نمایندگان ما حتی الفبای قانون‌نویسی را نمی‌دانند

آقامیری در ادامه صحبت‌هایش ضمن نقد عملکرد مجلس، گفت: بین مردم و مجلس فاصله افتاد است. یعنی مردم رنج‌هایی دارند و نمایندگان مسئله‌ی دیگری را مطالبه می‌کنند. تعداد نمایندگان واقعی ملت انگشت‌شمار است. این معضل دلیل مشخصی هم دارد. یک نماینده به وظیفه‌ی اصلی خود که قانون‌گذاری است عالم نیست. در مجالس کشورهای پیشرفته شاهد حضور 90 درصدی حقوق‌دانان هستیم. اما در مجلس کشور ما تعداد حقوق‌دانان این‌قدر کم است که احتمالاً برای شکل‌گیری کمیسیون حقوقی هم دچار چالش می‌شویم. بسیاری از نمایندگان ما حتی الفبای قانون‌نویسی را نمی‌دانند. حال احتمالاً به پاسخ این سؤال می‌رسیم که علیرغم این حجم قانون‌گذاری چرا قوانین ما کارآمد نیستند؟ کسی می‌تواند بر مجریان نظارت داشته باشد که قوانین را به‌خوبی درک کند. بنابراین بخشی از نظارت به دانستن قوانین و بخشی از آن به این برمی‌گردد که نمایندگان آلوده نباشند. در بین مردم این‌طور مطرح‌شده است که نماینده‌ها تاجر شده‌اند. به‌جای چانه‌زنی برای ملت برای خودشان چانه‌زنی می‌کنند. اگر نمایندگان بر حوزه‌ی انتخابیه خودشان و مدیران منطقه‌ای نظارت کافی داشتند شاهد این حجم نارضایتی در بین مردم نبودیم. قوه‌ی مقننه عصاره‌ی ملت است. وقتی مطالبات مجلس سطحی، ابتدایی و برنامه‌هایش مقطعی و ناکارآمد باشد؛ شاهد این می‌شویم که دولت مجلس را دور می‌زند.

نمایندگان مازندران در حل معضل پسماند حضور کمرنگی دارند

این کارشناس حوزه مدیریت شهری در قسمت پایانی صحبت‌هایش تصریح کرد: پسماند جزو احکام تکلیفی دولت است. در بودجه‌ها شاهد وجود بندهایی برای حل مسئله‌ی پسماند شمال کشور هستیم. کسی از نمایندگان مجلس بیاید توضیح دهد که چطور این زباله امحا می‌شود؟ به بدترین شکل ممکن دفن می‌شود. شیرابه‌ها جنگل و رودخانه‌ها را از بین می‌برد. سالی چند صد هکتار زمین براثر زباله‌ها از بین می‌رود. و اگر دولت بی‌تفاوت است، نمایندگان مجلس هم حضور بسیار کمرنگی دارند. در بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی می‌بینیم هرسال اوضاع بدتر می‌شود. اگر آب‌داریم چرا دستگاه‌ها تا حدودی از کشت دوم جلوگیری می‌کنند. اگر آب نداریم چطور بحث انتقال آب مطرح می‌شود؟ در سطح آموزش عالی شاهد بیش‌ترین تعداد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستیم و اگر با بحث بیکاری مقایسه‌اش کنیم؛ بخشی از این معضل به عدم پیگیری توسعه کشاورزی، عدم پویایی گردشگری و این‌که نتوانستیم صنعت را متناسب با منطقه به مازندران بیاوریم برمی‌گردد. به قول آیت‌الله جوادی که می‌گوید فقر مازندران زیر سرسبزی استان پوشیده شده است. وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که چیزی جز سو مدیریت دلیل به وجود آمدن این مسائل نیست.

عضو-سابق-شورای-شهر-ساری نارضایتی-اجتماعی مازندمجلس