برگزیده ها
خدمت به مردم در تمام دوران مسئولیت باشد، نه‌فقط چند ماه مانده به انتخابات!

اختصاصی مازندمجلس: یار علی نیازی متولد سال 1341 در روستای خرم‌آباد شهر ساری است، جانشین هماهنگ‌کننده ناحیه انتظامی استان مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سمت‌های او به شمار می‌رود، وی در اولین ساعات از شروع مهلت ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، با حضور در فرمانداری ساری اقدام به ثبت‌نام نمود. گفت‌وگویی با سرهنگ یار علی نیازی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

اختصاصی مازندمجلس: یار علی نیازی متولد سال 1341 در روستای خرم‌آباد شهر ساری است. او دارای مدرک کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی گرایش روابط بین‌الملل است. نیازی از اواسط دهه 60 تا سال 76 به‌عنوان فرمانده یگان حفاظت ذخایر دریای استان مازندران مشغول به فعالیت بود. جانشین هماهنگ‌کننده ناحیه انتظامی استان مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سمت‌های او به شمار می‌رود. فرماندهی نیروی انتظامی مرکز استان مازندران و معاونت مهندسی فرماندهی نیروی انتظامی هم در کارنامه نیازی به چشم می‌خورد. وی در اولین ساعات از شروع مهلت ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، با حضور در فرمانداری ساری اقدام به ثبت‌نام نمود. گفت‌وگویی با سرهنگ یار علی نیازی ترتیب دادیم که متن آن در ادامه می‌آید:

سرنوشت مردم درگرو یک انتخابات سالم است

یار علی نیازی، فعال سیاسی و کاندیدای احتمالی حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود در آغاز صحبت با اشاره به ساختار انتخابات سالم بیان کرد: انتخابات مردمی و سالم دغدغه رهبری است. حضرت امام (ره) هم‌بارها تأکید داشتند که میزان رأی ملت است. متأسفانه در انتخابات مجلس دهم شایعاتی در خصوص ورود پول‌های کثیف به انتخابات وجود داشت. این موضوع از زوایای مختلف قابل‌بررسی است. برخی کاندیداها توسط لیدر های انتخاباتی که سابقه چنین امری رادارند اقدام به خرید رأی می‌کنند. این مسائل درشان مردم و هم‌وطنان ما نیست. 4ماه از فعالیت انتخاباتی من در حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود می‌گذرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که عده‌ای از کاندیداها از ماه‌ها قبل در برخی مناطق شهرستان‌ها ساری و میان‌دورود حضور پیدا کردند و با ارائه وعده‌های گوناگون مقدمات خرید رأی را فراهم کرده‌اند. در دوره‌های قبلی انتخابات تنها در روز انتخابات چنین مسائلی مطرح بود اما در این دوره از 5ماه مانده به انتخابات چنین شایعاتی به گوش می‌رسد. چنین مسائلی نه درشان کاندیدا است و نه درشان همشهریان و هم‌وطنان. سرنوشت مردم درگرو یک انتخابات سالم است. مردم و نظام برای توسعه افراد سالم می‌خواهند. باید از بیت‌المال و امکانات کشور دفاع کرد. افرادی که وعده‌های گوناگون و تلاش برای خرید رأی وارد عرصه انتخابات شده‌اند گزینه مناسبی برای کرسی مجلس نیستند.

 چرا باوجود زیرساخت‌های مناسب چنین شرایطی داریم؟

این فعال سیاسی با اشاره به مهاجرت‌پذیر بودن استان مازندران در سال‌های دور به تحلیل شرایط امروز پرداخت و گفت: در سال‌های دور استان مازندران به‌ویژه شهرستان ساری به‌عنوان مرکز استان، مهاجرپذیر بود. افراد متعدد از استان‌های هم‌جوار برای ایجاد کسب‌وکار به ساری مهاجرت می‌کردند. اما طی سالیان اخیر شاهد این موضوع هستیم که جوانان شهرستان‌های ساری و میان‌دورود و استان مازندران برای اشتغال به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند. چه طور شد که باوجود زیرساخت‌های مناسب، امروز در چنین شرایطی قرار داریم؟

وی ادامه داد: در امیرآباد، بابلسر، فریدون‌کنار و نوشهر چهار بندر داریم که می‌توان از پتانسیل‌های آن در عرصه گردشگری و ایجاد اشتغال و کسب‌وکارها استفاده کرد.

 جاده ساری تاکام، ابزاری برای موج‌سواری انتخاباتی

کاندیدای حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود در خصوص معضلات این دو شهرستان گفت: در شهرستان‌های ساری و میان‌دورود مشکل زباله وجود دارد. در شهرک صنعتی ساری زیرساخت‌های لازم برای تأسیس نیروگاه زباله‌سوز فراهم‌شده است اما برای تکمیل کار نیاز به اعتبارات ملی است. اما متولیان و نمایندگان فعلی پیگیری خاصی در این خصوص انجام نمی‌دهند. اگر زباله در مکان فعلی بماند، سلامتی صدها هزار نفر جمعیت شهرستان ساری با خطر مواجه می‌شود. اما امروز افرادی به تأخیر در ساخت این نیروگاه اعتراض می‌کنند که خودشان از مسئولان امر بودند و باید این موضوع را پیگیری می‌کردند. باید هر چه سریع‌تر با جذب اعتبارات ملی پروژه زباله‌سوز ساری را به بهره‌برداری رساند. نباید مقاصد سیاسی و انتخاباتی را در چنین پروژه‌هایی دخیل کرد. سلامت جامعه نباید قربانی سیاسی‌کاری عده‌ای شود.
نیازی افزود: جاده ساری تاکام، ابزاری برای موج‌سواری انتخاباتی شده است. چند ماه قبل از انتخابات اعتباری را به این پروژه اختصاص می‌دهند اما تکمیل آن پیگیری نمی‌شود تا 4سال بعد! چند نفر باید در جاده‌های این دو شهرستان کشته شوند تا دست از سیاسی‌کاری برداریم؟

فرمانده اسبق نیروی انتظامی مرکز استان مازندران اظهار داشت: جاده گهر باران هم از دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره شهرستان‌های ساری و میان‌دورود است. عملکرد مسئولان در قبال این پروژه‌ها قابل‌قبول نیست. برخی نمایندگان در این‌گونه پروژه‌ها و حتی در امر قانون‌گذاری منافع شخصی خود را در نظر می‌گیرند. این موضوع آفت نمایندگی است که شما منافع شخصی را به منافع کشور ترجیح دهید. به‌طورکلی نقاط ضعف مجلس دهم از نقاط قوت آن بیشتر بوده است و حرف و عمل نمایندگان باهم تطابق نداشته است.

 هر کشاورز یک کارآفرین است

یار علی نیازی در خصوص معضلات حوزه کشاورزی استان مازندران بیان کرد: کشاورزان قشر زحمت‌کش و رنج‌دیده جامعه هستند. آن‌ها هیچ توقعی از کسی ندارند. هر کشاورز یک کارآفرین است اما وقتی زیرساخت‌ها فراهم نیست و به دلایل مختلف، آن‌ها نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند، مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. مسئولان باید در این حوزه پاسخگو باشند که نیستند.
وی افزود: چرا نباید در مازندران صنایع تبدیلی داشته باشیم؟ اگرچند سردخانه داشتیم می‌توانستیم محصولات کشاورزی را در آنجا نگهداری کنیم یا اگر کارخانه‌هایی داشتیم که می‌توانستیم از مرکبات، محصولات دیگری تولید کنیم، این قابلیت وجود داشت که قسمت عمده‌ای معضلات حوزه کشاورزی را رفع کنیم. مسئول رقم زدن این مسئولان هستند. آن‌ها باید از منافع کشاورزان در مقابل دلالان دفاع کنند. اگر برنامه کلان در حوزه کشاورزی وجود داشته باشد، هیچ‌گاه کشاورزان زمین‌ها خود را نمی‌فروشند. بسیاری از افراد زمین‌های خود را فروختند و نگهبان زمین‌های افرادی شدند که به شمال کشور مهاجرت کرده و اقدام به خریداری زمین نمودند. متأسفانه زمین‌داران دیروز تبدیل به نگهبانان امروز شدند. دلیل چنین اتفاقاتی نداشتن برنامه است. مسئولان باید با قانون و برنامه‌ریزی مناسب حامی کشاورزان باشند.

 گسترش ورزش موجب جلوگیری از افزایش معضلات اجتماعی می‌شود

این فعال اجتماعی با اشاره پتانسیل مازندران در عرصه ورزش‌های قهرمانی و همگانی گفت: در ورزش قهرمانی استان مازندران دارای قهرمانان بسیاری است. همچنین بنده و همکارانم در زمان مسئولیت تا جایی که در توانمان بود همکاری لازم را برای برگزاری مسابقات متعدد انجام دادیم. سعی کردیم مسائلی مانند نظم، امنیت و ترافیک را کنترل کنیم تا مسابقات ورزشی به بهترین نحو ممکن برگزار شود. به‌طورکلی گسترش ورزش موجب جلوگیری از افزایش معضلات اجتماعی می‌شود. فعالان حوزه ورزش، افرادی که حتی در واحدهای اجاره‌ای و با ابزار اجاره‌ای به فعالیت‌هایی مانند تشکیل باشگاه‌های بدن‌سازی می‌پردازند، باید موردحمایت دولت قرار بگیرند. حمایت دولت و مسئولان در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم باید موجب شود تا جوانان به‌سوی بزهکاری گرایش پیدا نکنند. هرچند کمتر پیش‌ می‌آید جوانانی که در چنین فضایی به امور ورزشی می‌پردازند، دچار آسیب‌های اجتماعی شوند و به‌سوی ناهنجاری سوق پیدا کنند.

 بیکاری دلیل اصلی بروز معضلات اجتماعی است

این کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص معضلات اجتماعی و راه‌های کنترل آن عنوان کرد: دستگاه‌های متولی باید این موضوع را عمیقاً مطالعه کنند. نقاط مختلف استان و همچنین شهرستان‌های ساری و میان‌دورود باید موردبررسی قرار گیرد. صرفاً با گذراندن روزمرگی نمی‌توان چنین مشکلاتی را حل کرد، باید برنامه کلان وجود داشته باشد. بنده بیشترین دلیل بروز ناهنجاری و معضل اجتماعی را موضوع اشتغال می‌دانم.

وی ادامه داد: این‌جانب در زمان حضور در نیروی انتظامی پیگیری‌های بسیاری در خصوص معضلات مربوط به فرزندان طلاق انجام دادم. خوشبختانه به کمک همکارانم توانستیم پس از تعامل با بهزیستی و همکاران دستگاه قضا، محل بازدید اولیا با فرزندان خود پس از طلاق را از کلانتری‌های سطح شهر به بهزیستی منتقل کنیم.

 مسئولان قشر کارگری را فراموش کرده‌اند

یار علی نیازی با اشاره بحث معیشت کارگران و کودکان کار اظهار داشت: برنامه مسئولان برای قشر کارگر چیست؟ کارگران در حال حاضر بدون بیمه‌ای خاص و بدون تسهیلات زندگی خود را می‌گذرانند. همچنین بسیاری از آن‌ها کارگران فصلی هستند. از سوی دیگر چه کسی پاسخگوی اتفاقات رخ‌داده برای کارگران، هنگام کار است؟ زندگی کارگرانی که ازکارافتاده هستند، معضلات بسیاری دارند. ازجمله مباحث درمانی، معیشتی و ... . بسیاری از این افراد مهاجران از مناطق محروم، روستاها و ... به شهر هستند. این موضوع موجب می‌شود که توازن جمعیتی برقرار نشود؛ درنتیجه زمینه معضلات و مشکلات اجتماعی فراهم می‌شود. تمامی مسائل عنوان‌شده ناشی از بی‌برنامگی است. گویا مسئولان این قشر جامعه را فراموش کرده‌اند.

 بروکراسی اداری سدی بر سر راه مردم

کاندیدای حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود با اشاره به مشکلات روستاها و بحث طرح هادی تصریح کرد: طرح هادی در استان مازندران باید از سال‌ها قبل اجرا می‌شد. باید کشاورزی را از محدوده روستا جدا کنیم. همچنین باید امکانات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. نکته دیگر پروسه زمانی طولانی دریافت پروانه ساخت است. این روند باید با سرعت بیشتری انجام پذیرد. بروکراسی اداری موجب می‌شود تا کارگران و کشاورزان از ساخت‌وساز در روستا پشیمان شوند.

نیازی گفت: امروز تکنولوژی پیشرفت کرده است. پس علت گسترش دولت الکترونیک چه بود؟ آیا قرار بود کار مردم را راه بی اندازد یا اینکه سدی بر سر راه مردم شود؟ وقتی چنین مشکلاتی رخ می‌دهد، مقدمات حاشیه‌نشینی فراهم می‌شود. امروز بنیاد مسکن پول‌هایی را به‌عنوان طرح هادی در اختیار مردم می‌گذارد. پس از گذشت نزدیک به چهار سال از دوران مسئولیت نمایندگان، وقتی امروز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد یعنی پای مقاصد انتخاباتی و سیاسی در میان است. اگر قرار است خدمتی به مردم ارائه شود، باید در تمام دوران مسئولیت باشد، نه‌فقط چند ماه مانده به انتخابات!

 با تکیه‌بر توان داخلی و رهنمودهای رهبری، تحریم‌ها نمی‌توانند اثرگذار باشند

یار علی نیازی در بخش پایانی صحبت‌هایش به بررسی عملکرد 6ساله دولت روحانی پرداخت و گفت: دولت بیش از اینکه به توان داخلی تکیه کند، نگاهش به برجام و مسائل سیاست خارجی بود. این استراتژی دولت نتیجه‌بخش نبود. اما در مقام مقایسه با دولت، می‌توان به قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران طی جند سال اخیر اشاره کرد که کاملاً با تکیه‌بر علم بومی و توان داخلی سروشکل گرفت. این اقتدار درزمینهٔ های نظامی، آمریکا و کشورهای اروپایی را پای میز مذاکره نشاند. چه طور می‌شود که در صنایع نظامی با تکیه‌بر توان داخلی، رشد و توسعه پیدا کنیم اما در صنایعی مانند خودروسازی دچار مشکل باشیم؟ اگر اتکا به نیروی انسانی، پتانسیل‌های داخلی و رهنمودهای رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهیم، تحریم‌ها نمی‌توانند اثرگذار باشند.

 

 

 

 

 

خدمت-به-مردم انتخابات-مجلس-شورای-اسلامی مازندمجلس