برگزیده ها
با دعوت استاندار، شستا؛ سرمایه گذاری در مازندران را گسترش می دهد / معرفی فرصت‌های اقتصادی مازندران به مدیران شستا

مازندمجلس: نشست بررسی و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری بخش های مختلف مازندران به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ( شستا ) در ساری برگزار شد و توافقات اولیه برای گسترش سرمایه گذاری این شرکت ها در بخش های مختلف صورت گرفت. ‎

مازندمجلس: نشست بررسی و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری بخش های مختلف مازندران به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ( شستا ) در پی دیدار و تفاهم نامه استاندار مازندران با شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور مبنی بر مشارکت در طرح های توسعه ای استان در ساری برگزار شد.

فرصت‌های اقتصادی و توسعه ای مازندران در بخش های کشاورزی، گردشگری، کشتیرانی، صنعت، معدن و تجارت و نفت،گاز و پتروشیمی با حضور استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مازندران به مدیران هلدینگ معرفی شد و نهایتا مقرر گردید در زمینه:

-اکتشاف و بهره برداری معادن و فرآوری ماده معدنی فلورین و ماده زغال سنگ و موضوع شتاب دهنده معدنی

-زراعت چوب و دامپروری 10 هزار راسی

-کشتیرانی و انتقال 6 کشتی از دیگر شرکت های کشتیرانی شستا به سواحل استان

- امکان مشارکت هلدینگ ثروت آفرینی مازندران و هلدینگ های شستا در جاهایی که مزیت و امکان انتفاع مشترک وجود دارد

-صنایع چوب

-کشت گلخانه ای

 -کشت انواع گیاهان دارویی

-گردشگری دریایی و اسکله های تفریحی

-صادرات و تجارت

-صنایع پتروشیمی و نفت و گاز

-پرورش ماهیان در قفس از سوی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، مطالعه و سرمایه گذاری صورت گیرد.

در این نشست پنج طرح اقتصادی و سرمایه گذاری صنعتی و معدنی در حوزه معادن شامل فرآوری فلورین، صنایع سلولزی و چوبی، کاغذ تترا پک، پتروشیمی، شرکت نساجی قائمشهر و تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی همراه با جزئیات و نیازمندی های آن به مدیران شستا از سوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران معرفی شد.

همچنین سازمان جهاد کشاورزی مازندران طرح پرورش گاو شیری با ظرفیت۲ هزارو ۱۵۸راسی با ظرفیت تولید ۲۰۰هزارتن شیر در سال و اشتغالزایی ۲۱۵ نفر و سرمایه گذاری یک هزارو ۳۰۰ میلیارد ریال در عرصه ۶۰ هکتاری نوشهر، شرکت زرخاک  با مالکیت بانک کشاورزی با هدف تولید کود آلی از فضولات به ظرفیت ۱۵هزار تن در سال در بابلسر  همراه با مجوز محیط زیست  و صنعت لبنی دوشان با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تن تولید انواع پنیر خامه ای و هلندی همراه با مجوز زیست محیطی در شهرک  شورمست  سوادکوه را به مدیران شستا معرفی نموده است.

در بخش شیلات مازندران نیز ظرفیت اقتصادی و سرمایه گذاری ۵۰۰ تا پنج هزار تنی پرورش ماهی در قفس دریایی و پرورش ماهیان خاویاری نیز به عنوان ۲ طرح سرمایه گذاری آبزی پروری معرفی شده است.

مدیران بنادر نوشهر و امیرآباد بهشهر نیز با معرفی ظرفیت ها و امکانات موجود، آمادگی خود را در توسعه گردشگری دریایی اعلام کردند و گفتند که ۲۵هکتار زمین برای مجموعه های گردشگری در این مناطق وجود دارد که آماده واگذاری برای طرح های گردشگری و یا صنایع وابسته به بخش کشاورزی است.

همچنین مدیر بنادر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر در ادامه از استقرار 8 واحد صنعتی در این بندر گفت و افزود: 40 شرکت در بندر امیرآباد سرمایه گذاری کردند و زمینه برای توسعه سرمایه گذاری های جدید کاملا فراهم است.

همچنین در این جلسه به مدیران هلدینگ های سرمایه گذاری شستا اعلام شده است که سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت ۱۳۴ اسکله تفریحی در سواحل مازندرانی دریای خزر، موافقت کرده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

این اسکله ها دارای پس کرانه مناسب است و مراسم واگذاری در دهه فجر امسال با حضور برخی اعضای کابینه دولت انجام خواهد شد.

ایجاد کارخانه پتروشیمی با توجه به نیاز کشاورزی استان به انواع کودهای شیمیایی و راه اندازی شرکت کشتیرانی برای توسعه گردشگری دریایی و حمل و نقل انواع کالاهای صادراتی از طریق دریای خزر به کشورهای منطقه از دیگر فرصت های سرمایه گذاری مازندران اعلام شده که به مدیران شستا معرفی شده است.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران دراین جلسه ضمن قدردانی از حضور مدیران هلدینگ های شستا گفت که هر گونه همکاری در گرفتن مجوز و نیازهای مختلف با شرکت های سرمایه گذاری انجام می شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

حسین زادگان با بیان این که در شرایط سخت تحریم  و مشکلات ارزی برای تامین سرمایه لازم باید از ظرفیت های مختلف داخل کشور استفاده کرد، تصریح نمود: سرمایه گذاری از اولویت های استان است و هلدینگ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان یک شرکت عمومی که منافع  بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان قرار دارد، می تواند از فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان بهره مند شود.

وی با اشاره به این که هلدینگ ثروت آفرینی مازندران در بخش های مختلف کلید خورده است و مقرر شد تا در یک بازه زمانی پنج ساله تا پنج هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کند، گفت: کشاورزی، گردشگری دریایی و شیلات از اولویت های نخست به عنوان ظرفیت های مهم سرمایه گذاری پاک و متناسب با وضعیت زیست محیطی در استان است.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به این که در حوزه کشتیرانی مقرر شده بود که شرکت شستا 6 عدد کشتی از مجموعه شرکت های کشتیرانی شستا را به مازندران منتقل کند، عنوان کرد:  باید از ظرفیت دریای خزر در توسعه گردشگری دریایی و پرورش ماهیان در قفس و خاویاری استفاده کرد .

وی از دامپروری و توجه به نژاد های نو بعنوان دیگر ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در مازندران نام برد و اظهار داشت: در گل و گیاه در دو سال اخیر بدلیل توجیه اقتصادی و عدم وجود مشکلات زیست محیطی و کاشت آسان به این سمت حرکت کرده ایم گرچه در گذشته بعلت وجود زمین های کشاورزی مستعد کمتر به این بخش توجه شده است.

حسین زادگان افزود: از آنجایی که تولید محصولات گلخانه ای تا ۱۰ برابر بیشتر از فضای باز و مقرون به صرفه تر است، ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد که قابل واگذاری به هلدینگ شستا است.

استاندار مازندران به اهمیت  زراعت چوب و زمینه واگذاری زمین های شیب دار به سرمایه گذاران اشاره نمود و ابراز کرد: پنج تا ۶هزار هکتار زمین در شرق مازندران وجود دارد که آماده واگذاری برای سرمایه گذاری کشاورزی و گردشگری است و 1000 هکتار از زمین های آنجا برای احداث شهرک صنعتی اختصاص یافته است.

وی با اعلام این که مجوز ایجاد فعالیت های پتروشیمی را از وزارت نفت اخذ کردیم گفت که این بخش نیز از اولویت های ماست و شستا می تواند ورود کند.

استاندار گفت: با توجه به موقعیت ممتاز مازندارن در همسایگی کشورهای cis، فرصت اتحادیه اورآسیا و زیرساخت های موجود در بنادر استان از ظرفیت شستا برای توسعه صادرات و واردات برخی اقلام مورد نیاز باید استفاده درست بنماییم.

حسین زادگان با بیان این که در حوزه معدن و اکتشافات معدنی نیز ذخایر بسیار خوبی در استان داریم گفت که در این بخش موانع جدی زیست محیطی نداریم و می توان درحوزه هایی چون فلورین که با همه ظرفیت کار نمی کنند و هم اکتشافات معدنی از ظرفیت سرمایه گذاری شرکت شستا بهره برد.

در این نشست همچنین غلامرضا سلیمانی، مدیر هلدینگ صدر تامین و نماینده شستا به همراه مدیران هلدینگ های باغداری، سلولزی  و دامپرری ، نفت و گاز و پتروشیمی،  کشتیرانی، بنادر  و صنایع و معادن نحوه مشارکت و سرمایه گذاری در فرصت های اقتصادی در استان مازندران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سلیمانی با بیان این که کمک به توسعه بنگاه ها از اولویت های ماست، گفت: جهت گیری اساسی شستا نه بنگاه داری بلکه سهامداری و بازار سرمایه است و فقط در جاهایی که بخش خصوصی نتواند ورود کند پای کار می آییم.

وی برای سرمایه گذاری در حوزه معادن استان مازندران اعلام آمادگی کرد و افزود: آمادگی داریم در حوزه معدن با جدیت ورود کنیم. مدیر هلدینگ صدر تامین با بیان این که زراعت چوب یک پیشنهاد خوب برای سرمایه گذاری است، اظهار داشت: گردشگری دریایی از اولویت های کشور است و شستا در این زمینه نیز آمادگی برای سرمایه گذاری دارد.

سلیمانی صادرات محصولات تولیدی این شرکت را از استراتژی های شستا عنوان کرد و گفت: می توان با بهره گیری از زیرساخت های بنادر مازندران در جهت توسعه صادرات و واردات برخی محصولات استفاده بهینه کرد چراکه این کریدور در شرق مازندران هزینه ها را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: توسعه کشتیرانی به نفع دو طرف است و باید با جدیت بررسی و اجرا شود.

بیگلربیگی، دیگر نماینده شستا در حوزه صنایع نفت و گاز نیز در این نشست با بیان این که در حوزه پتروشیمی در ادامه جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار مازندران و مدیرعامل شستا مقرر شد یک طرح مشارکتی با سهم 49 درصدی شرکت های دولتی و 51 درصد شرکت های بخش خصوصی باشد، بررسی صورت بگیرد،گفت: پتروشیمی جم و تاپیکو یک بررسی در این خصوص داشته اند گرچه نگاه ما به ظرفیت های بالفعل استان است.

وی با بیان این که قرار است سهم شرکت در چوب و کاغذ مازندران افزایش یابد، افزود: صادرات با مشارکت هلدینگ ثروت آفرینی استان از جهت گیری های ماست و در پی آنیم از ظرفیت های استان در این راستا استفاده کنیم چرا که با توجه به تحریم ها؛ ترافیک بار محصولات پتروشیمی در حوزه کشورهای cis خواهد بود.

بیگلربیگی از تصمیم مدیرعامل شستا برای اختصاص و انتقال 6 کشتی از مجموعه شرکت های شستا به مازندران خبر داد و اظهار داشت: برای انجام کار پتروشیمی در مازندران نیازمند پیمایش هستیم.

در این نشست مقرر شد تا مدیران کل دستگاه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، شیلات، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران بنادر  نوشهر و امیر آباد، جزئیات فرصت های سرمایه گذاری را به مدیران هلدینگ های شستا ارسال و وضعیت سرمایه گذاری را توجیه اقتصادی و فنی کنند.

طبق آمار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا ۱۸۰ شرکت را در کشور در اختیار دارد و پنج شرکت آنتی بیوتیک سازی، فیبر بابلسر، چوب و کاغذ مازندران، چوب خزر کاسپین و شرکت کاغذ سازی زیر پوشش شستا با ۲هزارو ۱۵۳ نیروی کار در مازندران فعالیت دارند.   

استانداری مازندران شستا مازندران تامین اجتماعی