برگزیده ها
 اراضی بایر دولتی میراث بانک زمین شرق

اختصاصی مازندمجلس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر گفت: با وجود اینکه در گذشته اراضی وسیعی از زمین های میانکاله با هدف کمک به اشتغال و به‌کارگیری نیروهای متخصص به بانک زمین شرق واگذار شد اما با گذشت سال ها به عملکرد مسئولان زیربط خرده گرفته می شود که چرا هدف و دور نمای ترسیم شده در جهت تحول در بخش کشاورزی هنوز به بار ننشسته است.

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: اراضی منابع ملی و دولتی(بانک زمین) در شرق مازندران از زاغمرز در بهشهر تا شهرستان گلوگاه به وسعت 18 هزار و 300 هکتار است که بیش از 12 هزار هکتار آن در منطقه حفاظت‎شده میانکاله، قرار دارد. 12 هزار هکتار اراضی واقع در میانکاله که در اختیار بانک زمین شرق قرار داشته اکنون با گذشت سال های متمادی هنوز به صورت بایر و بدون بهره وری باقی مانده است. نشریه موثق به بهانه روز میانکاله برای شفافیت ابعاد این موضوع و مسائل تهدیدزای میانکاله با طرح  چند سوال به گفتگو با سید نقی عزیزی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  بهشهرپرداخته است.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا زمین های متعلق به بانک زمین شرق همچنان بایر مانده و هدف ابتدایی در خصوص واگذاری اراضی وسیع این منطقه محقق نشده است، این گونه توضیح داد: از سال های گذشته اراضی مربوط به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی معروف به بانک زمین شرق  از حیطه اختیارات منابع طبیعی خارج شد و ما نمی توانیم به این حوزه و عملکرد آن ورود کنیم. با وجود اینکه در گذشته اراضی وسیعی از زمین های میانکاله با هدف کمک به اشتغال و به‌کارگیری نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف کشاورزی و آب و خاک، همچنین احیا و ساماندهی اراضی ملی با همکاری مهندسان و متخصصان علوم کشاورزی و نیرو به بانک زمین شرق واگذار شد اما با گذشت سال ها به عملکرد مسئولان زیربط خرده گرفته می شود  که چرا هدف و دور نمای ترسیم شده در جهت تحول در بخش کشاورزی هنوز به بار ننشسته است.

بخشی از محدوده ای که برای حیات وحش میانکاله در نظر گرفته شده بود با اراضی بانک زمین شرق تداخل داشته و باید علت کم و کاستی های این بخش را از سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی پیگیر شوید.

کسی مقصرسرازیر شدن سموم شیمیایی به تالاب میانکاله نیست

وی تصریح کرد: به طور کل ورود آفت کش ها و سموم به آب دریای خزر وجود دارد و نمی توان کسی را مقصر آن دانست چرا که بحث اقلیمی و جغرافیای زمین در اینجا مطرح می شود که روان آب ها را  از اراضی بالا دست به سمت اراضی پایین دست هدایت می کند.

اما به اعتقاد بنده در راستای کاهش آسیب های این چنینی، محیط زیست و جهاد کشاورزی می توانند از سمومی که ماندگاری کمتر دارند، استفاده و یا به جای آفت کش ها، دشمنان طبیعی پیش بینی کنند،که این دست از اقدامات هنوز از سوی مسئولان ذیربط مشاهده نشده است.

 ما به تنوع در روش های کشاورزی نیازمندیم

بحث دیگر این است که با توضیحات مذکور، این سموم و کود شیمیایی از زمین های متعلق به بانک زمین شرق به سوی تالاب سرازیر نمی شود چون آنها اصلا فعالیتی در این اراضی ندارند اما شاید این گونه باشد که به دلیل عدم مدیریت بر اراضی این مناطق، افراد محلی به کشت و کشاورزی مشغول باشند.

تغییر کاربری منطقه ی ساحلی امیر اباد غیرمنطقی نیست

عزیزی در پاسخ به انتقاد از صدور مجوز برای تغیر کاربری زمین ساحلی بندر امیرآباد پاسخ داد: قرار نیست در بندر امیر آباد کارخانه ای با تولید محصولات سمی و شیمیایی تولید شود که نگران ورود مواد به داخل دریا و از بین رفتن گونه های دریایی باشیم . بلکه با هدف ارتقاء بخش واردات و صادرات مقرر شده، شرکت های داخلی و خارجی با راه اندازی چندین کارخانه، بخشی از مواد اولیه را وارد و با ترکیبات مواد اولیه در داخل کشور تولید کنند. مثلا یکی ار این کارخانه ها تولید خوراک دام است که ذرت آن از کشور های دیگر وارد می شود و مابقی کار در داخل تولید می شود.

درست است که بندر امیرآباد هم مرز با میانکاله است اما تدابیر حفاظتی برای اجرای این پروژه لحاظ شده به طوریکه برای اطمینان بیشتر از عدم آسیب پذیری، 50 هزار هکتار زمین ما بین میانکاله و بندر امیر آباد به شکل جنگلی حفظ خواهد شد. در این خصوص جلسات متعددی را با سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کرده ایم که در نهایت با امضای تفاهم نامه ای مبنی بر حفظ 50 هزار هکتار زمین جنگلی و گردشگری موجود، به توافق رسید ایم.

شرکت نفت دیگر ادعای در خصوص واگذاری پالایشگاه میانکاله ندارد

این مسئول  در پاسخ به چرای عدم رفع تصرف از پالایشگاه نفت میانکاله گفت: در مناطق 4 گانه محیط زیست، واگذاری ممنوع است به همین دلیل احداث پالایشگاه نفت در میانکاله با وجود اینکه در مناطق 4 گانه قرار نداشته، لغو و در حال حاضر به شکل مرتع باقی مانده که دامداران از فضای آن برای دام های خود استفاده می کنند. اینکه می گویند فنس کشی صورت گرفته معنی آن از سرگیری ساخت و ساز نیست بلکه فنس ها باز بوده و استفاده محلی از فضا انجام می شود .همچنین شرکت نفت هیچ ادعایی برای واگذاری پالایشگاه ندارد.

 اصول آبخیزداری

عزیزی ضمن توضیح در خصوص اهداف آبخیزداری افزود: آبخیز داری در بالا دست اتفاق می افتد که در بسیاری از مواقع چون منجر به سیل و خسارت مالی و جانی شده و آب و خاک حاصلخیز را از جای خود حرکت داده و زمین های مرغوب را تضعیف می کند، باید کنترل و هدایت شود. در واقع مهمترین هدف آبخیزداری این است که اجازه ندهد روان آب ها حرکت کرده وسیل ایجاد کند. اما امروزه ما در برخی از مناطق به دلایل مختلفی چون؛ وسعت منطقه، گرمایش زمین، سیل، باران های سیل آسا، شیب تند و جنس خاک شاهد این اتفاق هستیم که می توانیم با برخی از اقدامات عملیاتی و موثراز جمله کارگذاری ساخته های بتنی، چوبی و جمع آوری رسوبات آن را کنترل کنیم.

 به دنبال هدایت روان آب ها به بخش خشکی هستیم

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری بهشهر با بیان اینکه در میانکاله مشکل آبخیزداری نداریم بلکه به دنبال ایجاد آن هستیم تاکید کرد: خشکی که در کنار تالاب میانکاله وجود دارد یک منطقه دشتی ست که محیط زیست به دنبال آن است که آبخیزداری در این منطقه ایجاد و سیلاب را به سمت خشکی هدایت کند. چرا که سطح آب میانکاله نسبت به دریا بالا تر بوده و به دلیل شیب زمین تمامی روان اب ها از آن عبور می کند و زمین این بخش از منطقه هر روز در حال خشک تر شدن است.

برای جلوگیری از این موضوع در تلاش هستیم تا تمامی آب راه های بالادست میانکاله با روش لایروبی به سمت زمین های خشک میانکاله هدایت شوند. اقدامات انجام شده در این راستا لایروبی رودخانه بهشهر  تا مرز میانکاله است تا سیل و روان اب ها به طور مستقیم به این منطقه سرازیر شوند. در این خصوص برای جمع آوری آب های اطراف، محیط زیست در حال کانال زنی کیلومتری بوده و این پروژه با مشارکت سازمان حفاظت و اداره آب در حال پیگری است.

 

میانکاله تخریب-میانکاله اراضی-بایر-در-میانکاله مازندمجلس