برگزیده ها
چرایی لزوم مشارکت حداکثری مردم ساری و میاندورود در انتخابات؟

اختصاصی مازندمجلس: وضعیت این روزهای مملکت وضعیت اورژانس و اضطرار است. مشکلات موجود به کلاف سردرگمی می ماند که باز کردنش غیرممکن به نظر می رسد. شاید تنها راه، بهره گیری از خرد جمعی و پرهیز از هیجان زدگی و احساسات باشد. این که چرا سیستم به چنین حال و روزگاری دچار شده است لزوماً مسئله ای بیرونی و ناشی از فشارهای خارج از سیستم مانند تحریم های بین المللی نیست.

اختصاصی مازندمجلس: وضعیت این روزهای مملکت وضعیت اورژانس و اضطرار است. مشکلات موجود به کلاف سردرگمی می ماند که باز کردنش غیرممکن به نظر می رسد. شاید تنها راه، بهره گیری از خرد جمعی و پرهیز از هیجان زدگی و احساسات باشد. این که چرا سیستم به چنین حال و روزگاری دچار شده است لزوماً مسئله ای بیرونی و ناشی از فشارهای خارج از سیستم مانند تحریم های بین المللی نیست. اغلب مشکلات، درون سیستمی و ناشی از رقابت ها و لج بازی های جناح ها و جریانات داخل نظام اند. که به مراحل حاد و آشتی ناپذیر نزدیک شده و امکان تصمیم گیری صحیح و درست را غیرممکن یا روند اجرای تصمیمات را مختل ساخته است.

در چنین شرایطی و تنها تا کمتر از یک ماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم برگزار می شود. انتخاباتی که از هم اکنون می توان نتایج آن را پیش بینی کرد. با توجه به احوال جامعه و شکاف میان دولت و ملت ؛ پایین بودن میزان مشارکت و یا رد صلاحیت برخی چهره های اصلاح طلب امری مسلم و قابل پیش بینی بود. اما آن چه که رخ داد در تحلیل بدبین ترین ناظران و کارشناسان سیاسی هم نیامده بود. حجم بالای رد صلاحیت ها خبر از آن دارد که بخشی از حاکمیت می خواهد از همان مراحل پیش از رأی گیری تکلیف کار را یکسره کند.

با توجه به نارضایتی های عمومی که دلایل عمده آن به اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم باز می گرد، انتظار برای بالا بودن میزان مشارکت خواست بیهوده و امری محال و غیر ممکن است. مشارکت پایین وآرای تکلیفی پیروزی اصول گرایان را تضمین می کند. و رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب و میانه رو و حتی مستقل پیش از مرحله رآی گیری این پیروزی را برای اصول گرایان تثبیت کرده است. با توجه به تجربه مدیریتی اصول گرایان در ادوار گذشته، مردم می بایست آماده موج جدیدی از بی تدبیری و سوء مدیریت و نابسامانی های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی باشند. به خصوص در عرصه مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی، با روی کار آمدن مجلس اصول گرا و اختلافات احتمالی این مجلس با دولت، نبایستی چشم انداز و افق روشنی برای مملکت متصور باشیم.

در چنین شرایطی مردم حوزه انتخابی ساری و میاندورود باید چه کنند؟ دو راه در برابر ما وجود دارد. دو راهی که پیش روی همه مردم ایران است. اولین راه قهر از مشارکت در انتخابات است، که اتفاقاً خواسته و میل جناح انحصارطلب نیز همین است. دومین راه پیش رو، حداقل برای حوزه انتخابی شهرستان های ما، مشارکت حداکثری و در بدترین شرایط انتخاب یک نماینده اصلاح طلب می تواند باشد. راه میانه ای وجود ندارد. در این وضعیت اضطرار و در اوج مصائبی که گویا نمی خواهند دست از سر ما بردارند، قهر با انتخابات و عدم حضور در پای صندوق آرا تصمیمی صحیح و درست تلقی نمی شود.

رأی دهندگان در حوزه انتخابیه ساری و میاندورود چاره ای ندارند جز این که با حضور حداکثری در پای صندوق آرا ضمن اصلاح انتخاب اشتباه گذشته- که نماینده ای اصول گرا را به نام میانه رو و اصلاح طلب روانه مجلس نمودند- اجازه ندهند هردو نماینده آن ها از یک جناح باشند. مردم در این شرایط بحران، چاره ای ندارند جز این که انتخابی درست و به دور از احساسات و سطحی نگری داشته باشند. پس با در نظر گرفتن افق های پیش رو و نبود سایر کاندیداها ، می بایست انتخاب اول دوره پیشین تکرار شود. شاید حضور نماینده ای با برند ملی برای در امان ماندن از گزند تندبادهای پیش رو پشتوانه قابل قبولی برای مردم این شهرستان ها باشد. پس لزوم مشارکت بالای شهروندان حوزه انتخابیه ساری و میاندورود با توجه به خلاء پیش آمده ناشی از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب و میانه رو امری بدهی و واجب است.

متأسفانه جامعه ما جامعه ای نیست که بر اساس عقلانیت تصمیم بگیرد. معمولاً انتخاب های او بر اساس احساسات است. رفتار بر مبنای احساسات جزء ذاتی فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایرانیان می باشد. جامعه ی با حافظه کوتاه مدت و فراموش کار ما، که عجول و کم صبر نیز هست. خیلی زود خسته می شود. البته این جامعه حق دارد که خسته باشد. اما این دلیل موجهی نیست که بخواهد پیروزی را با شکست عوض کند. اگر مردم ساری و میاندورود کنار نشسته و نظاره گر باشند در چهار سال آینده چشم اندازهای تاریک تر از آنی که گمان می کنند را تجربه خواهند کرد. حتی اگر با حذف احتمالاً ناحق کاندیدای مورد نظرشان، مجبور شوند دست کش به دستان خود بکشند و در روز انتخابات نام علی اصغر یوسف نژاد را در تعرفه رأی بنویسند.

مسعود طبری

مشارکت-حداکثری ساری-و-میاندرود انتخابات مازندمجلس