برگزیده ها
شکاربانان شکارچی/ رد پای میلیاردرهای متصل به قدرت، در قتل عام پرندگان مهاجر

اختصاصی مازندمجلس: معاون اسبق منابع حفاظتی سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه امروزه اغلب شکاربان ها به دلیل مشکلات اقتصادی با شکارچیان غیر مجاز هم دست شده و دلیل شکار بی رویه در میانکاله و یا حتی مناطق دیگر همین است . در این میان باید عدم نظارت دستگاه های اجرایی و نظارتی را مزید بر علت دانست.

اختصاصی مازندمجلسهدی نتاج: مازندران به دلیل برخورداری از ۸۰۰ قطعه تالاب و آببندان و همچنین زمین های غرق آبی در فصل پاییز و زمستان که مملو از غذاهای مورد نیاز پرندگان آبزی و کنار آبزی است، بهشت پرندگان مهاجر محسوب می شود .اما بحث شکار بی رویه این پرندگان در این استان به ویژه در میانکاله یک معزل به شمار می رود.

شکار بی رویه وحوش و پرندگان مهاجر در منطقه ی میانکاله و روش های شکار مخرب که در حقیقت قتل عام پرندگان مهاجر زمستانی  است به گردن بومیان منطقه انداخته می شود .اما برخی از فعالان حوزه ی محیط زیست بر این باوراند که پشت پرده این اقدام بدون نظارت، میلیاردرهای متصل به پایگاه های قدرت با هدف استمرار گردش مالی نجومی وجود دارند.

جالب اینجاست که در سال های اخیر با وجود اثبات حقیقت شکار بی رویه و دستان پشت پرده، نه تنها ناظران اقدامی موثر در راستای جلوگیری از این معزل نکرده اند. بلکه در این میان برخی از مسئولان همچنان اصرار دارند که مشکل به شکارچیان غیرمجاز بومی و مسئله تامین معیشت بومیان بر می گردد که در واقع تداعی کننده ی همان مثل معروف "  کبک و  برف " است.

 تداوم این رویه  معیوب نشان می دهد که شکار پرندگان مهاجر ازسطح معیشت مردم خارج و به یک کسب و کار سیاه  وسرشار از سود تبدیل شده و تنها با استفاده از مجازات های سنگین کنترل خواهد شد.  واقعیت فوق دو احتمال را قوی می کند  .یا سازمان محیط زیست بعنوان دستگاه ناظر، علاقه ای به کنترل موضوع  ندارد و یا اینکه سود های کلان ناشی از فروش پرندگان کمیاب ارتباط مستقیمی با جیب برخی از مسئولین این سازمان دارد؟

 بهروز بهزاد استاد محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و معاون اسبق منابع حفاظتی سازمان محیط زیست معتقد است که ارزش میانکاله از تمامی چاه های نفت بیشتر است .چرا که با برنامه ریزی دقیق و نظارت سالم می توانیم هم این منبع طبیعی و غنی از زیبایی را حفظ و هم آن را به مکان سود ده تبدیل کنیم.

 بهزادی  از تجربه تامل بر انگیزی سخن می گوید : یکی از دوستان بنده که سمت معاون یکی از دستگاه های سازمانی را یدک می کشد آدرس شکارگاه و شکار را از من گرفت. این نشان می دهد که حتی مدیران بالادست به این موضوع که رسالت ما حفاظت از پرندگان و جانوران است، اعتقادی نداشته و هر کسی با اتصال به پایگاه قدرت، برای خود دسته ای راه انداخته تا به مقاصد خود برسد. مادامی که از این افراد بخاطر عملکرد و رفتار زشتشان انتقاد می کنیم پای آیات کلام الله را به میان آورده با حفظ چند سطح از آن می گویند که اسلام از شکار بعنوان ورزش یاد کرده است.

شکاربانان شکارچی

متاسفانه امروزه اغلب شکاربان ها به دلیل مشکلات اقتصادی با شکارچیان غیر مجاز هم دست شده و دلیل شکار بی رویه در میانکاله و یا حتی مناطق دیگر همین است . در این میان باید عدم نظارت دستگاه های اجرایی و نظارتی را مزید بر علت دانست.

من با شکارچیان غیر مجاز و افرادی که به صورت تفریحی با ابزار لوکس به شکار می روند تا از ریخته شدن خون پرندگان و چرندگان لذت برده و یک روز خوش آیند پرسود را برای خود و خانوادشان رقم بزنند، مخالفم. بنابراین با شکارچی مخالف نیستم چرا که تامین معاش برخی از بومیان از همین راه ممکن است، به اعتقاد بنده شکارچیان مجاز یکی از اصلی ترین حافظان حیوانات به شمار می روند.

در زمان تصدی معاونت محیط زیست در مواجهه با شکارچیان تجربه ایی به دست آمد. پس از شناسایی شکارچیان و زمان دریافت مجوز پرسشنامه ایی در اختیارشان قرارگرفت که نتایج جالبی از آن منتج شد. یکی از این دادها مخالفت شکارچیان مجاز با کسانی بود که اقدام به شکار بی رویه می کنند.

 راهکارهای سد ساز برای جلوگیری از شکار بی رویه

اولین اقدام  در این راه  بازشناسایی شکارچیان واقعی از شکارچیان غیر مجاز وحل مسائل اقتصادی شکاربانان به همراه اقدامات فرهنگی است. اگر بتوانیم از نظر اقتصادی شرایط مناسبی را برای شکاربانان فراهم کنیم به طور حتم شکارچیان غیرمجاز به اهداف شوم خود نخواهند رسید. همدستی با قاتلان حیات وحش ریشه اقتصادی دارد، به اعتقاد بنده در منطقه میانکاله نیز باید ابتدا محیط بانان را تا حد نسبی به درآمد مناسب برسانیم  .پس از این اقدامات، مجازات سنگینی برای محیط بانان در نظر گرفته شود. این حرفه فقط یک شغل نیست بلکه یک رسالت است، این افراد نگهبان حیات هستند و کسی که به این رسالت خیانت می کند مستحق شدیدترین مجازات ها خواهد بود.مادامی که شرایط اقتصادی به ثبات نرسد و محیط بان یا شکارچیان مجاز، نتواند حداقل برای یک ماه آینده خود برنامه ریزی کنند، این جنایت به قوت خود باقی خواهد ماند. چرا که تا رسیدن به شرایط مطلوب راه زیادی در پیش داریم در واقع در بحث اقتصادی آنقدر از شرایط مطلوب دور شده ایم که امیدی به بهبود آن نیست.

افراد محلی و دلسوزان حوزه محیط زیست، نهاد مدنی مستقل تشکیل دهند

 این عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است که :مشکل بزرگ ما در بحث شکارهای بی رویه بعد از بی ثباتی اقتصادی، عدم توجه به مسائل فرهنگی و آموزش های فرهنگ ساز است. آنقدر جامعه دچار نزول فرهنگی شده که بنده در عمر 70 ساله خود چنین رفتارهای اجتماعی را به یاد نمی آورم. پیشنهاد من تشکیل نهاد مدنی در میانکاله و یا هر منطقه ی گردشگری دیگر با حضور تمامی شکاربانان و محیط بانان ،دوستداران محیط زیست و بومیان منطقه است. در واقع اتحادیه ای مستقل از سازمان حفاظت محیط زیست برای این صنف به نام اتحادیه محیط بانان و شکاربانان مازندران تشکیل شود که با اساس نامه ضوابط اجرایی تدوین شده که تمامی اعضا را پاسخگویی نماید. برای این اتحادیه  منبع درآمدی اتخاذ گردد. برای مثال اعضا می توانند حق شکار از شکارچیان دریافت و مبلغ را به طور کامل به صندوق اتحادیه واریزنموده تا محیط بان در صورت نیاز بتواند با استفاده از  صندوق، مشکل مالی خود را حل کنند.واقعت آن است که سازمان ها ی زیربط به دلایلی توانایی انجام وظایف خود را ندارند.

 

 

میانکاله شکار-غیرمجاز قتل-عام-پرندگان مازندمجلس