برگزیده ها
آیت الله مصباح: برای جلوگیری از انزوا راهی جز وحدت در درون جبهه انقلاب نداریم

آیت الله مصباح یزدی با طرح این سوال که «با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به وحدت و جلوگیری از تفرقه چه باید کرد؟»، گفت: اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صد در صد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می‌شود و همیشه اینگونه بوده است.

مازندمجلس: آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری با طرح این سوال که «با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به وحدت و جلوگیری از تفرقه چه باید کرد؟»، گفت: اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صد در صد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می‌شود و همیشه اینگونه بوده است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: پس با چه کسی وحدت و همدلی داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه می‌شویم که فرمود: «وَ لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا ...» (آل عمران/۱۰۵)

او افزود: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست. اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به انزوا کشیده نشویم راهی جز این نیست.

آیت الله مصباح در این دیدار که صفحه اینستاگرامی او بخشی از محتوای آن را منتشر کرده، ادامه داد: انسان که باید در حوزه‌ای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص معاشرت کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیع‌تری معاشرت کند. این بستگی به تشخیص انسان دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار می گیرد و چگونه باید با او برخورد کرد.

او اضافه کرد: اما این بخش تئوری مسئله است، اما برای اجرای آن و تشخیص درست نوع رفتارها راهی بهتر از توسل نیست. ما ندیده‌ایم هیچ عامل دیگری به این اندازه اثر کند. برای اجرای صحیح چهارچوب‌های معاشرتی باید خدمت حضرت معصومه (س) گدایی کرد.

حجت الاسلام میرباقری هم در این دیدار در خصوص انتخابات پیش روی مجلس پرسید: «مخالفین دارند به یک لیست واحد می‌رسند و سرانشان با هم نشسته‌اند، اما این طرف بر عکس، سه چهار لیست مختلف دارد. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟»

آیت الله مصباح یزدی نیز در پاسخ گفت: بنده به افراد دیگر نیز گفته ام، اگر کسی مشورت کرده است که برود، گفته ام بروید و حرف بزنید، اما سعی کنید حرف حق بزنید و برای خدا حرف بزنید.

او افزود: دنبال این نباشید که برنده شوید و سهم بیشتری ببرید. این راهی است که شیاطین پیش پای همه می گذارند و ما هم در این دام می افتیم. اگر می خواهید خدا کمکتان کنید ببینید واقعا حق چیست و قصدتان نیز برای خدای متعال خالص باشد.

آیت الله مصباح ادامه داد: بنشینید با هم حرف بزنید. ما که علم غیب نداریم، ممکن است طرف مقابل حرف حسابی داشته باشد، اما در تصمیم گیری مواظب باشید فقط دنبال این نباشید که چه کنیم سهم خودمان را ببریم.

او تصریح کرد: به دوستان که صحبت کردند گفتم اگر دیدید رقیبتان برای این پست اصلح است، حتی اگر با ما هیچ ارتباط و همکاری‌ای ندارد، اعلام کنید که من به آن رقیب رای می‌دهم.

-آیت-الله-مصباح-یزدی -وحدت مازندمجلس