برگزیده ها
امروز وارد شورای نگهبان دوم می شویم/ 2 هزار داوطلب رد صلاحیت شده به تایید شورای نگهبان رسیدند

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان دقایقی پیش آغاز شد.

مازندمجلس: عباسعلی کدخدایی در این نشست با تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر و گرامی داشت یاد و خاطره  شهیدان، گفت: ما این ۱۰ روز اخیر ساعت را می دیدیم عبور می کند. شب و روز را نمی دانستیم که چه زمانی شب است و چه زمانی روز. تاخیر امروز هم در همین زمینه بود.

وی افزود: مشکل اخیر در انتخابات این است؛ با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی که داریم این وضعیت هم حادث می شود و هر دو طرف ناراضی‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: می دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیات‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را  انجام دادند و تلاش شد اطلاع رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول  و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می شویم و کسانی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند وما  ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.

وی افزود: در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند،  نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را  داشتیم تا بررسی می کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ هزار نفر به تایید شورای نگهبان اضافه شد.

وی افزود: شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.

وی ادامه داد: در بحث تحقیقات محلی که مورد ایراد است ما در همین مرحله و مرحله قبل با تحقیقات محلی خیلی از کسانی که  به عنوان عدم احراز صلاحیت شناخته بودند به تایید برگشتند.

وی افزود: در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند،  نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را  داشتیم تا بررسی می کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ نفر به آمار تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.

وی افزود: شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.

وی ادامه داد: در بحث تحقیقات محلی که مورد ایراد است ما در همین مرحله و مرحله قبل با تحقیقات محلی خیلی از کسانی که  به عنوان عدم احراز صلاحیت شناخته بودند به تایید برگشتند.

کدخدایی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه «برخی اعلام کردند  بعضی از اصولگراها را  رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را  تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟» گفت: هم رویه، خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. یک اتهام است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم. آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده و بقیه هم  ارسال می‌شود و چنین نیست. لذا باید دقت شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ذکر دلیل برخی رد صلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر  این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم مقام شهرداری پیشین تهران شامل این مصداق رد صلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تایید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند، گفت: هیچگونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چهارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد.  اگر شما  در خصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می شود قضاوت نمی کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد،  چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.

وی در پاسخ به  سوالی در خصوص اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است؛ دغدغه ما اجرای کامل قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظرهای مختلف درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: اگر اظهارنظرها خواستار کوتاه آمدن ما از قانون باشند به آنها توجهی نخواهیم کرد.

اگر افترا به ما زده شود از خودمان دفاع می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با توجه به اظهارنظرهایی مقام‌های دولتی برنامه‌ای برای شکایت از دولت دارد، گفت: بیشتر از این بین ما و دولت را شکرآب نکنید. ما اهل شکایت نیستیم، فقط گله داریم که روند کار ما را می‌دانند و باز این چنین نکاتی را مطرح می‌کنند. البته اگر جایی افترایی به ما زده شود به ما حق بدهید که از خودمان دفاع کنیم.

کدخدایی  در پاسخ به سوالی در باره رد صلاحیت حدود ٩٠ نماینده به دلیل مسائل مالی و تعداد بالای اصولگرایان در این تعداد و اتهام جانبداری شورای نگهبان از یک جناح گفت: انتظار داریم مقام‌ها در خصوص اخبار صحیح اظهارنظر کنند. گلایه داریم که می‌گویند فلان نماینده به دلیل حمایت از دولت رد صلاحیت شده است؛ دولت برای ما محترم است و ما بین خودمان، دولت و مجلس جدایی احساس نمی‌کنیم و این اظهارات جفای به شورای نگهبان است.

وی درباره زمان نهایی و دقیق برای تایید صلاحیت‌ها گفت: مرحله  اول تا دیشب بود و نزدیک ۲ هزار نفر صلاحیتشان تایید نشده بود که در بررسی مجدد  تایید شدند. تعدادی هم در  مرحله دوم است که بعدا اعلام می کنیم.

محمود صادقی عذرخواهی کرد

 سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت محمود صادقی و اینکه آیا او دادگاه رفته است؟ گفت: خیر. اگر اتهامی یا افترایی باشد اجازه دهید ما تعقیب قانونی کنیم.  اگرچه ما از هیات نظارت برعملکرد نمایندگان گله داریم زیرا  موضوعی خارج از حیطه شورا توسط ایشان بیان شد، هیات مرکزی گفت در چارچوب وطیفه اش بوده است  که جای تعجب داشت و بعد آن را تکرار کرد.  اگر اسنادی دارید اجازه دهید  مراجع قانونی پیگیری  کند.  چه لزومی دارد فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم که ایشان به  شورا هم آمد و عذرخواهی کرد.
 
وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات از این مسایل مطرح می شود کسی کلاهبرداری کرده و خود را  مامور قلابی جا زده است. این مسایل  نسبت به همه نهادها رخ می دهد.  افرادی که در این زمینه مدعی هستند،  دستگاه های انتظامی و نظامی هوشیارند و  اگر کسی از آن  اطلاع دارد آن را به شورای نگهبان  بدهد و قبل از اینکه برای افراد مسلم شود که شورای نگهبان این اقدام را کرده از بیان آن خودداری کنند. ما از  کسی که ادعای دانش حقوقی دارد و نماینده است انتظار داریم  دقت کند البته شکایت  و پیگیری می کنیم تا موضوع  روشن شود. از همه افراد خواستیم که مراقب افراد کلاهبردار باشند. اگر کسی  در تایید صلاحیت‌ها کاری کرده بود  آن را به شورای نگهبان اطلاع دهند تا با آن برخورد شود. ما نباید از آن به عنوان  اهداف سیاسی استفاده کنیم.

کدخدایی درباره اینکه چه تعداد از نمایندگان مجلس در این مرحله صلاحیت خود را کسب کرده‌اند، گفت: آمار دقیق ندارم اما حدود ٧ تا ٨ نفر احتمالا در این مرحله تایید صلاحیت شده‌اند.


وی در  پاسخ به سوالی در خصوص آغاز زودهنگام تبلیغات از سوی نامزدهای انتخاباتی گفت: بارها گفته‌ایم قانون در این مسأله صراحت ندارد و باید ببینیم آیا اقدام افراد از نظر عرف تبلیغات زودهنگام محسوب می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی نمایندگان مجلس که دلیل رد صلاحیت خود را مخالفت با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح چهارگانه عنوان کرده‌اند، گفت: این مسأله کذب محض است و ما قطعا در خصوص این افتراها حق قانونی خود را محفوظ می‌دانیم.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات باید اصلاح شود گفت: در این دوره در چارچوبی کلی دلایلی که برخی افراد صلاحیتشان تایید نشده بود را گفتیم و  برخی  اعتراض کردند که چرا گفتید. ما بصورت کلی گفتیم دلایل رد سوءاستفاده‌های مالی یا بخش اندکی هم بدلیل  عدم رعایت مسایل شرعی یا در چارچوب مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است.  برخی آقایان ناراحت شدند و اعتراض کردند. ما نه اسم بردیم نه کسی را متهم کردیم. قانون به ما اجازه نمی دهد آنها را  نسبت به اشخاص اعلام کنیم.

 کدخدایی درباره رفت و آمد اصلاح طلبان به شورای نگهبان گفت: در یکی دو سال گذشته درب شورا  باز بوده. درب شورای نگهبان به روی کسی بسته نیست. دوستان تشریف بیاورن، فرقی ندارد در کدام جناح هستند. مثلا دو شب پیش رییس یکی از احزاب اینجا بودند. رفت و آمدها هست و تفاوتی برای ما ندارد. از اصولگرا و اصلاح طلب ومستقل و هر کسی که دلسوز نظام است می‌آیند. گوش ما آماده است و استقبال می کنیم و  خواهش داریم وقتی دلایل را می‌بینند بیرون منعکس کنند. انتظار نداریم بدون سوال اتهامی را به شورای نگهبان وارد کنند.

وی درباره اینکه ادعا شده علت رد صلاحیت ۳۰ نفر از نمایندگان به خاطر مسائل اخلاقی بوده است؟ گفت: نظری ندارم.

کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: آن را از وزارت کشور بپرسید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره «رد صلاحیت داماد آقای روحانی و اینکه  آیا نامه‌ای  در این زمینه زده شده است؟»  گفت: نسبت به شخص ایشان خیر.

وی در پاسخ به این سوال که به برخی رد صلاحیت شده‌ها عدم التزام گفته شده و بعد تایید شده اند و ادعای برخی که هزینه تایید صلاحیت را ۴ میلیارد عنوان کرده‌اند گفت: در خصوص بخش دوم سوال دوستانی که ادعای خرید صلاحیت را مطرح کرده‌ بودند با حضور در شورای نگهبان حرف دیگری زدند که امیدواریم یادشان باشد چه گفتند. در خصوص بخش اول سوال هم باید بگویم برخی در دادگاه بدوی حکم می‌گیرند و در دادگاه تجدید نظر تبرئه می‌شوند و اینجا هم همینطور است؛ افرادی در هیات مرکزی، اعضا اتهامی را به فرد داوطلب وارد دانسته اند و  در شورای نگهبان تبرئه می‌شود. شورای نگهبان همان دادگاه تجدیدنظر است.

پاسخ شورای نگهبان به مدعی استفاده از 9 متر عمامه

کدخدایی درباره تعریف عدم التزام به اسلام گفت: عدم التزام یعنی اینکه فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شرب خمر می‌کند، به او گفته نمی‌شود  که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شرب خمر کرده و گناه می‌کند. چنین فردی عدم التزام به احکام اسلام دارد. فردی که مدعی است ٩ متر عمامه استفاده می‌کند و عدم التزام به اسلام گرفته در شورای نگهبان حاضر شد و ما به شوخی گفتیم استفاده از این متراژ عمامه مصداق اسراف است و این هم عدم التزام به قوانین اسلامی است.

وی افزود: اهل شکایت نیستیم اما از دوستان و مقامات گلایه داریم که در جریان جزییات ما هستند ولی بگونه ای سخن می گویند که انگار اطلاعی ندارند ولی اگر افترایی به شورای نگهبان شود به ما حق بدهند که آن را پیگیری کنیم.

شورای-نگهبان تایید-صلاحیت مجلس-یازدهم مازندمجلس