برگزیده ها
 وام‌های قرض الحسنه‌ بانک‌ها سهم نورچشمی‌ها و افراد خاص می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید بانک‌ها به افراد خاص، نورچشمی‌ها و بستگان خود تسهیلات و وام‌های قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود چهار درصد پرداخت می‌کنند.

مازندمجلس: سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه ارائه تسهیلات بانک‌ها، گفت: براساس گزارشات رسیده بانک‌ها به افراد خاص، نورچشمی‌ها و بستگان خود تسهیلات و وام‌های قرض الحسنه ۱۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود 4درصد پرداخت می‌کنند، در حالی که اگر فردی از اقشار آسیب پذیر به دنبال دریافت این تسهیلات باشد تنها می‌تواند پنج میلیون تومان با ضامن‌های متعدد و ارائه سفته بسیار دریافت کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک‌ها پرداخت تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان تنها با یک ضامن ممکن است اما در واقع سخت‌گیری بانک‌ها برای اقشار ضعیف جامعه بیشتر از متمولان است.

ارزش وثیقه دریافتی از نورچشمی‌ها حتی یک چهارم وام پرداختی به آنها نیز نیست

وی اظهارکرد: زمانی که یک کارآفرین یا تولیدکننده به دنبال دریافت تسهیلات است، باید ملک خود وثیقه کرده و در رهن بانک قرار دارد در حالیکه برای برخی، ارزش وثیقه دریافتی حتی یک چهارم وام پرداختی به آنها نیز نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه یکی از وظایف مسئولان جلوگیری از تبعیض میان مردم است، اضافه کرد: بانک‌ها باید تا جای ممکن زمینه تأمین تسهیلات ارزان قیمت برای اقشار آسیب‌پذیر را فراهم کنند.

بی توجهی بانک مرکزی به نظارت بر عملکرد بانک‌ها

موسوی لارگانی ادامه داد: اگرچه وظیفه ذاتی بانک مرکزی نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است اما می‌توان ادعا کرد بانک مرکزی اقدامی در جهت نظارت بر بانک‌ها انجام نمی‌دهد، مشکلات ایجاد شده برای موسسات مالی و اعتباری نیز گواه این موضوع بود زیرا برخی از این موسسات علیرغم غیرقانونی بودن فعالیتشان بیش از ۱۰ سال در نظام بانکی حضور داشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی باید بر عملیات بانکی بانک‌ها از جمله پرداخت وام‌های قرض الحسنه، صنعت، کشاورزی و... نظارت کند در حالیکه این نظارت در حال حاضر انجام نمی‌شود.

-وام‌های-قرض-الحسنه‌ ناصر-موسوی-لارگانی مازندمجلس