برگزیده ها
  وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مقصران اصلی خشکی ۵۰ درصد تالاب‌های کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس روز جهانی تالاب‌ها را هشداری جدی برای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برای حفاظت از تالاب‌ها دانست و گفت: به علت خشکسالی‌های مداوم، سوء‌مدیریت و بهره‌برداری‌های بی رویه حدود ۵۰ درصد از تالاب‌های کشور در معرض نابودی هستند.

مازندمجلس: علی‌محمد شاعری با یادآوری 13 بهمن روز جهانی تالاب‌ها، گفت: متاسفانه به علت خشکسالی‌های مداوم، سوء‌مدیریت، تجاوز به عرصه‌های تالاب‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه حدود 50 درصد از تالاب‌های کشور در معرض خطر و نابودی هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: تالاب‌های مهمی در کشور مانند میانکاله، ارومیه، هورالعظیم، هامون، شادمان، میقان و ده‌ها تالاب بین‌المللی دیگری که ثبت جهانی کنوانسیون رامسر هستند در حال خشک شدن هستند.

وی ادامه داد: هر تالابی که خشک می‌شود تبدیل به کانون ریزگرد و نقطه تهدید‌کننده برای زندگی انسان‌ها و سایر موجودات محسوب می‌شود از سویی زیستگاه طبیعی بسیاری از پرندگان و حیات وحش با تخریب تالاب ها از بین رفته و تعادل طبیعی و چرخه حیات کره زمین به هم می‌ریزد بنابراین باید فکری اساسی برای نجات تالاب‌ها در کشور کرد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم یادآور شد: مجلس شورای اسلامی قانون حفاظت از تالاب‌ها را در این دوره (دوره دهم ) تصویب و به سازمان محیط زیست برای اجرا ابلاغ شد که مسئولیت نظارت، کنترل، پایش و حفاظت از تالاب‌ها در این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده و انتظار می رود این سازمان به وظیفه قانونی خود در برابر تالاب‌ها عمل و با همکاری وزارت نیرو، جوامع محلی و سایر وزارت خانه‌ها نسبت به احیا و نجات تالاب ها در کشور اقدام کند.

شاعری ادامه داد: طی دو سال اخیر به علت ترسالی بخشی از تالاب‌های خشک شده احیا شدند البته احیای موقتی تالاب در اثر بارندگی نمی‌تواند پایدار باشد و برای احیای تالاب‌ها باید برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: وزارت نیرو باید بر اساس اعلام سازمان محیط زیست حقابه تالاب‌ها را اختصاص دهد در واقع این حقابه سال‌ها است توسط این وزارتخانه اختصاص داده نشده و از سویی محیط زیست هم تاکنون پیگیری جدی برای احیای تالاب ها نداشته است؛ وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول خشک شدن تالاب‌های کشور هستند و انتظار می‌رود روز جهانی تالاب‌ها هشداری باشد که فرصت را غنیمت بشمرند و در مسیر حفاظت و احیای تالاب‌ها گام بردارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر بر اساس قانون حفاظت از تالاب ها اقدامات اساسی برای حفظ تالاب ها انجام نشود سایر تالاب‌های کشور هم خشک خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه تالاب‌ها باید تنها صرف حفظ و احیای آنها شود، گفت: مجلس شورای اسلامی برای در اولویت قرار دادن بودجه برای احیای تالاب‌ها اهمیت زیادی قائل است و هر پیشنهادی که دولت برای احیای تالاب‌ها ارائه کند آن را تصویب خواهد کرد.

-وزارت-نیرو محیط-زیست تالاب مازندمجلس