برگزیده ها
درخواست وزیر خارجه فرانسه از ایران

وزیر امور خارجه فرانسه خواستار آزادی دو شهروند فرانسوی شد که پیش از این به دلایل امنیتی بازداشت شده و در ایران در زندان به سر می‌برند.

مازندمجلس: به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از ایران خواست دو شهروند فرانسوی را که از ژوئن سال گذشته در ایران در زندان به سر می‌برند و مدعی شد که بدحال هستند، آزاد کند.

رولند مارشال، یک محقق دانشگاه علوم سیاسی پاریس است و فریبا عادل‌خواه هم که یک فرانسوی-ایرانی از اعضای انجمن علمی آن‌جاست.

لودریان این بازداشت‌ها را غیرقابل تحمل خواند و گفت: ما این را به عالی‌رتبه‌ترین مقامات از جمله(رئیس جمهور) حسن روحانی اعلام کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم که ایران با آزاد کردن آن‌ها پیام مجاب کننده‌ای را مخابره خواهد کرد.

فریبا عادل‌خواه محقق ایرانی-فرانسوی در حوزه انسان شناسی است که از خردادماه سال جاری به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. رولند مارشال، پژوهشگر فرانسوی هم که گفته می‌شود برای دیدن او به ایران آمده بود به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی دستگیر شد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر «غیرقابل تحمل بودن» زندانی بودن این دو شهروند فرانسوی و درخواست او برای آزادی‌شان، در توییتی نوشته بود: فرانسوی ها فراموش نکنند که ایران یک حاکمیت مستقل است؛ نه دولت و نه قوه قضائیه ما از هیچ کسی حتی توصیه هم نمی پذیرند. دخالت در امور داخلی ایران هم برای ما غیر قابل تحمل است.

وزیر-خارجه-فرانسه شهروند-فرانسوی مازندمجلس