برگزیده ها
لغو حضور هیات ایرانی در جده در پی کارشکنی عربستان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت سعودی در حالی اواخر شب گذشته پیام دادند که ویزای هیات ایرانی می‌تواند صادر شود که عملا هیچ امکانی برای حضور هیات ایرانی در جلسه صبح امروز اعضای سازمان همکاری اسلامی در جده وجود نداشت.

مازندمجلس: سید عباس موسوی در صفحه توییترش نوشت: پیرو کارشکنی دولت سعودی برای شرکت هیات ایرانی در نشست فوق العاده OIC در جده و واکنش ایران، اواخر شب گذشته پیام دادند که ویزای هیات ایرانی می‌تواند صادر شود که عملا هیچ امکانی برای حضور هیات ایرانی در جلسه صبح امروز در جده وجود نداشت.

سخنگوی وزارت خارجه شب گذشته اعلام کرد که دولت عربستان از مشارکت هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده جلوگیری کرد.

سید عباس موسوی در توضیح جلوگیری دولت عربستان از مشارکت ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده اظهار کرد: بدنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" از سوی رئیس جمهور آمریکا، به پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار شد نشست فوق العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو در روز دوشنبه مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان به منظور بررسی این طرح و موضعگیری در خصوص آن برگزار شود.

موسوی افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت بعمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را بعهده دارد - با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین المللی و اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در کلیه فعالیت‌های سازمان، تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: روند عدم مشارکت‌دهی هیأت‌های نمایندگی برخی از کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشستها و اجلاسیه‌های سازمان همکاری اسلامی که در جده مقر دبیرخانه آن برگزار می‌شود، طی ماه‌های گذشته از سوی عربستان سعودی تشدید شده است.

موسوی افزود: این رویکرد دولت عربستان مورد نکوهش برخی از کشورهای عضو قرار گرفته که این کشور را به سوء استفاده از میزبانی این سازمان بین المللی و بهره برداری نامطلوب از آن در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود متهم کرده‌اند.

موسوی در پایان تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال یک یادداشت اعتراض رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی که متن آن میان اعضای سازمان هم توزیع خواهد شد، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان به منظور کارشکنی در ادامه روند فعالیت‌های آن، از جمله از طریق ایجاد محدودیت در مشارکت آزادانه دولت‌های عضو در نشست‌های سازمان در جده به ویژه در موضوع مهمی مانند فلسطین، اعلام می‌کند شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

لغو-حضور-هیات-ایرانی-در-جده کارشکنی-عربستان مازندمجلس