برگزیده ها
آغاز تحقیقات علمی برای تولید واکسن کرونا در ایران

سازمان پدافند غیرعامل کشور با صدور اطلاعیه ­ای در خصوص شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا تاکید کرد وضعیت عمومی کشور از منظر امنیت زیستی در شرایط «سفید» است.

مازندمجلس: در این اطلاعیه آمده است: باتوجه به جمع بندی­های صورت پذیرفته و جهت اطلاع عموم مردم نکاتی درخصوص شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا (2019-nVoC) به اطلاع می­ رسد:

1- سازمان پدافند غیرعامل کشور با محوریت قرارگاه پدافند زیستی کشور از ساعات اولیه اطلاع از شیوع یک بیماری با منشا ناشناخته در شهر ووهان استان هوبئی کشور چین، شورای هماهنگی قرارگاه پدافند زیستی کشور را تشکیل داده و وضعیت کشور را با هوشیاری کامل رصد، پایش و مراقبت می‌نماید.

2- باتوجه به اقدامات قرنطینه­ ای که از سوی دولت چین صورت پذیرفت و همچنین اقدامات به موقع مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط پیرو هشدار سازمان بهداشت جهانی در فعال­سازی فرایند نظارت بر ورود و خروج مسافران هوایی با مبدا و مقصد چین و سایر اقدامات احتیاطی و کنترلی، تاکنون نیازی به استفاده از ظرفیت­های عملیاتی نیروهای مسلح برای مهار این بیماری وجود نداشته است. با این حال سازمان پدافند غیرعامل کشور طی روزهای جاری کارگروه­های مشترک برای مواردی که نیاز به هماهنگی بیشتر و هم­افزایی ستادی و اجرایی بین مجموعه نیروهای مسلح و دولت بوده است را برگزار کرده است.

3- ضمن اعلام اینکه وضعیت عمومی کشور از منظر امنیت زیستی در شرایط «سفید» است اعلام می‌دارد قرارگاه پدافند زیستی کشور با همه ظرفیت‌های لشکری و کشوری، آمادگی دارد درصورت احساس نیاز، تمام توان خود در حوزه بهداشت و درمان و مقابله با تهدیدات زیستی را در فرایند کنترل بیماری و درمان مبتلایان به کاربندد. هرچند بررسی‌های میدانی و قرائن موجود نشان می­دهد احتمال طغیان شیوع بیماری در ایران اندک است.

4- سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری برخی از موسسات دانش بنیان داخلی مجموعه اقداماتی را جهت تحقیق و بررسی هرچه بیشتر روی منشاء بیماری و تلاش برای کشف پادتن و واکسن آغاز کرده است که درصورت حصول نتیجه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

5- قرارگاه پدافند زیستی کشور همچنان تا فروکش کردن بیماری در سطح جهانی در حالت آماده باش کامل بوده و به همکاری و حمایت خود از سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های مسئول بهداشتی و درمانی در این رابطه ادامه خواهد داد.

6- در شرایط فعلی مهمترین راهکار توصیه شده برای مقابله با این بیماری رعایت اصول پیشگیری و بهداشت فردی است که با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال اطلاع‌رسانی و اجرا است.

سازمان-پدافند-غیرعامل-کشور تولید-واکسن-کرونا-در-ایران مازندمجلس