برگزیده ها
راه‌اندازی سایت مجلس گرافی برای انتخابات پارلمان یازدهم

آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران سایت مجلس گرافی برای انتخابات پارلمان یازدهم را رونمایی کرد.

مازندمجلس: سیاست با هر تعریفی در تعامل با اطلاعات و رسانه‌های ارتباطی است. بر اساس آمار منتشر شده، نزدیک به 45 میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. که این امر حاکی از گستردگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران است. توانایی موج آفرینی، فضاسازی و تشکیل اجتماعات مجازی نمایانگر قدرت تأثیرگذاری این رسانه‌ها است. تأثیر شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی در ایران، طی سالهای اخیر درحد یک انقلاب است و کمتر تحولی به این میزان، تأثیرگذار در فضای اجتماعی و سیاسی کشور بوده است.

انتخابات مهمترین و بارزترین نوع مشارکت افراد در عرصه سیاسی است که از یک سو پایه‌های اجتماعی قدرت سیاسی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر ملاک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است.در سال های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال، تغییرات بنیادینی در بازیگران فضای انتخابات ایجاد شده و رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای تقویت حوزه عمومی، نقش برجسته و ویژه‌ای در انتخابات بازی کرده‌اند.از همین رو پایش شبکه‌های اجتماعی و تحلیل لحظه‌ای آنها از الزامات سیاست گذاری و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در انتخابات پیش روست.

سامانه "مجلس گرافی" برگرفته شده از سامانه پایش "هشتگ" توسط آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران طراحی شده و توسعه یافته است و تصویری از فعالیت کاربران در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حول موضوع انتخابات مجلس یازدهم را به‌صورت رایگان و در قالب یک نقشه‌ تعاملی در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.در این نقشه اطلاعات فعالیت انتخاباتی نامزدها به‌صورت لحظه‌ای در هر حوزه انتخابیه به تفکیک منبع و بازه‌ زمانی با قابلیت تشخیص جهت‌گیری مطالب ارائه شده است.

منابع این نقشه‌ی تعاملی شامل بیش از یک میلیون و سیصد هزار کانال تلگرام، سه میلیون کاربر فارسی زبان اینستاگرام، یک میلیون کاربر فارسی زبان شبکه توییتر و هزار خبرگزاری و وبسایت و 125 روزنامه‌ی چاپی می‌شود.

چه اطلاعاتی در این وبسایت وجود دارد؟

ارائه‌ نامزد‌های شاخص هر حوزه انتخابیه
تعداد مطالب منتشر شده به تفکیک نامزدهای حوزه‌های انتخابیه با قابلیت تغییر بازه زمانی
تعداد لایک، بازدید، ریتوییت در شبکه‌های اجتماعی
رتبه بندی و نمودار های مقایسه‌ای فعالیت مجازی نامزد‌ها در هر حوزه انتخابیه
مثبت، خنثی یا منفی بودن مطالب منتشر شده در مورد نامزد های انتخابات مجلس یازدهم
نامزد‌های ترند کشور


علاقمندان به استفاده از اطلاعات این وبسایت می‌توانند به آدرس 8tag.ir مراجعه کنند.

سایت-مجلس-گرافی مازندمجلس