برگزیده ها
الگوی برخی از حضرات در حوزه زنان عربستان سعودی است !

اختصاصی مازند مجلس: متاسفانه در یک تاریخ طولانی، زنان موجودات خانگی، درجه دوم و در خدمت مردان بوده اند . هنوز در بسیاری ازمطالب آموزش رسمی و غیر رسمی این دیدگاه ها وجود داشته و حتی در کتاب های درسی هنوز تفکیک جنسیتی در نقش های اجتماعی به دانش آموزان آموزش داده می شود. حال فکر کنید در چنین شرایطی می خواهیم نقش زنان را در جامعه پررنگ تر کنیم!

اختصاصی مازندمجلس: هدی نتاج: الهه کولایی محقق، نویسنده و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.وی همچنین عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم بوده است.

دکتر کولایی در پاسخ به چرایی اهمیت حضور زنان در جامعه به خبرنگار مازندمجلس اینگونه پاسخ داد: زنان قبل از هر چیز باید ویژگی های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی جامعه خود را بشناسند تا با آنچه که واقعیت های جامعه را تشکیل می دهد، ارتباط برقرار کنند. این بدان معنی ست که باید قبل از هرچیزمطالعه کنیم، از تجربیات دیگرانی که پیش از ما برای بهبود شرایط زنان تلاش کرده اند بهره مند شویم و از الگوهای موفق در کشورهای پیشرفته استفاده کنیم. بنابراین بالا بردن عنصر آگاهی اصلی ترین گام ، پیش از ورود بانوان به اجتماع است . چرا که نیت خیر را تمامی افرادی که می خواهند وارد پست های مدیریتی شوند، دارند اما "چگونه" مسئله این است.

مسئله دوم این است که زنان ایرانی به دلیل جو حاکم در جامعه باید چندین برابر یک مرد انرژی بگذارند تا شاید به اندازه آنها به دستاورد برسند و خود را اثبات کنند. متاسفانه بانوان این موضوع را باید بعنوان یک واقعیت تلخ بپذیرند.

با وجود سرمایه های انقلاب و دیدگاه های امام (ره) و ظرفیت های اسلام ، زنان نباید برای حضور در اجتماع با موانع های سیستماتیک روبه رو شوند. اما واقعیت این است که در حوزه بانوان تحرک و تغییر قابل قبولی در کشور اتفاق نیوفتاده است.

هنوز در کتاب های درسی تفکیک جنسیتی در نقش های اجتماعی آموزش داده می شود

متاسفانه در یک تاریخ طولانی، زنان موجودات خانگی، درجه دوم و در خدمت مردان بوده اند . هنوز در بسیاری ازمطالب آموزش رسمی و غیر رسمی این دیدگاه ها وجود داشته و حتی در کتاب های درسی هنوز تفکیک جنسیتی در نقش های اجتماعی به دانش آموزان آموزش داده می شود. حال فکر کنید در چنین شرایطی می خواهیم نقش زنان را در جامعه پررنگ تر کنیم!

با وجود آموزه های دینی و ظرفیت های قانون اساسی شرایط برای حضور زنان در جامعه هنوز دشوار است .در چنین شرایطی بانوان مجبورند برای اثبات خود با واقعیت های موجود کنار آمده و در مسیر احقاق اهداف خود، مقاومت، مداومت و سخت کوشی مستمر را در پیش گیرند. این راهی ست که زنان کشورهای دیگر نیز آن را پیمودند.

برخی زنان فعال در پست های حساس فقط نقش زن را بازی کرده اند

در سال های اخیر شاهدیم این واقعیت بوده ایم که نمایندگان زن بسیار موفق تر از دیگران عمل کرده اند.اما این واقعیت را هم می پذیریم که برخی از آنها در پست مدیریتی خود فقط نقش زن را بازی کرده چادر پوشیده و در گوشه ای ساکت نشستند.

ما باید در ابتدا کادر سازی کرده، توانمند سازی کنیم، آموزش دهیم، از دختران و زنان بخواهیم که مهارت های خود را در زمینه های علمی، آموزشی و در حوزه های مختلف برای حیات اجتماعی افزایش دهند.
الگوی برخی حضرات عربستان سعودی است.

آنچه که ما در تمام این سال ها شاهد بوده ایم_ با وجود موانع و تلاش های سیستماتیک و برنامه ریزی شده_ این است که زنان توانسته اند تمامی موانع را از سر راه خود بردارند و مسیرها را با موفقیت طی کنند، این قدرت زنان ایرانی غیر قابل انکار است.

متاسفانه در کشور ما الگوی برخی از حضرات در برخورد با موضوع زنان عربستان سعودی است. اما توجه ندارند که عربستان نیز در حال حاضربا استفاده از سیاست ها و مشاوره های آمریکا و اروپا در حال تغییر چشم گیر بوده و به دنبال تحقق تحول جدید پیش می رود.

باور ما این است که باید نگاهمان نسبت به زن و مرد انسانی باشد. بنابراین تلاش برخی از مسئولان برای برگرداندن جامعه ایرانی به گذشته و خانه نشین کردن زنان بیهوده بوده و هیچ کس نمی تواند زنان ایرانی را به درون خانه ها بازگرداند.

بنابراین در این شرایط زنان نیاز دارند که با استفاده از الگوهای موفق به گونه ای که هم نقش سنتی و هم مدرن را در خود حفظ کرده باشد، طرحی را ارائه دهند تا با تبلیغ و پیروی از این الگو، تمامی زنان جامعه بتوانند هم در زندگی خانوادگی و هم در اجتماع موفق عمل کنند. این همان چیزی است که در جهان بعنوان "جنسیتی کردن توسعه" مطرح شده است. یعنی بدون حضور و استفاده از توانمندی زنان نمی توان برنامه های پیشرفت و بهبود همه جانبه را در یک کشور اجرایی کرد.

تلاش بیهوده ی مردان برای خانه نشین کردن زنان ایرانی

در سال های اخیر هزاران زن دانش آموخته وارد جامعه شده اند اما جامعه ظرفیت بهربرداری از این توانمندی را نداشته و این یعنی هدر دادن منابع و نابود کردن سرمایه؛ در حالی که در کشورهای دیگر تلاش می شود تا از این توانمندی های انسانی در جهت رفع نیازهای جامعه استفاده شود و ربطی ندارد که مرد نان آور خانه است یا زن.

واقعیت جامعه امروز این است که زن و مرد باهم و در کنار هم نهاد خانواده را اداره می کنند، کمتر مردی ست که نیاز به درآمد زن نداشته و کمتر زنی ست که در آمدش را برای خود پس انداز کند.

بنابراین سنگ اندازی برخی افراد برای عدم حضور زنان در جامعه تبعیت ازنگاه عقب مانده، متحجرانه و واپس گرای تاریخی است که زنان را فقط درون خانه ها می شناسند و از تحولات دنیای امروز غافل است.

این گروه ها تلاش بی ثمری را دنبال می کنند که البته بسیار هم پرهزینه بوده و به جامعه صدمه می زند. آنها زن را بعنوان عقده جنسی می بینند که بی ربط با آموزه های دینی است .چرا که آموزه های دینی انسان را محور ارزش گذاری قرار می دهد و ربطی به تکالیف و نقش ها ندارد.

اگر این افراد چنین رویکردی را بپذیرند به طور حتم حضور زنان در عرصه های اجتماعی را نیاز جامعه می بینند نه لطف به بانوان.

الهه-کولایی زنان زنان-توانمند عربستان-صعودی مازندمجلس