برگزیده ها
 قره‌خانی: کاندیداهای انتخابات برای جلب رأی مردم وعده‌های دست نیافتنی می‌دهند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است اما امروز مردم مطالباتی از جنس اجرایی دارند و کاندیداها برای جلب رای مردم به سمت و سوی دادن وعده‌هایی دست نیافتنی می‌روند.

مازندمجلس: اسدالله قره‌خانی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و ضرورت همخوانی شعارهای کاندیداها با وظایف و اختیارات نمایندگی بیان کرد: براساس قانون وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است. قانون‌گذاری می‌تواند از طریق لوایحی که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود یا طرح‌هایی که نمایندگان به صورت فردی، کمیسیونی و یا فراکسیونی ارائه می‌دهند، انجام شود. پس از بررسی پیشنهادات در صحن مجلس طرح یا لایحه به تصویب نمایندگان رسیده و پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نماینده وظیفه دارد در رابطه با طرح‌ها و لوایح که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود با پشتوانه علمی و کارشناسی تحقیق کند و قانونی جامع و پویا به تصویب رسد. در بعد نظارتی نیز نمایندگان باید از نظر مشاوران استفاده کرده و گزارشات نظارتی و بازدیدهایی را داشته باشند. براساس قانون تمام وقت نمایندگان باید معطوف به این امور باشد و زمانی که به حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنند باید در آنجا بررسی کنند تا اگر اجرای قوانین یا آیین‌نامه‌های اجرایی مشکلی دارد در راستای رفع آنان اقدام کنند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما متاسفانه ریل وظیفه نمایندگی و ایفای نقش به عنوان نماینده مردم از مسیر اصلی خود خارج شده و از اول انقلاب ما از این مسیر فاصله گرفته‌ایم. یکی از دلایل آن نبود احزاب قوی در کشور است. این امر باعث می‌شود تا افرادی که می‌خواهند وارد میدان انتخابات و مجلس شورای اسلامی شوند به مطالبات فردی نگاه کنند و برای کسب آرا به سوی مطالبات فردی و بعضا اجتماعی رفته که از جنس عمرانی، کشاورزی و یا شخصی است که با وظیفه نمایندگی فاصله دارد. این امر باعث ایجاد انحراف در مسیر ایفای نقش نمایندگی می‌شود. بعضا نمایندگان برای جلب نظر مردم و کسب آرا ناگزیر هستند که وارد این مسیر شوند.

قره‌خانی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر بعضا شاهد هستیم که در بعد اجرای قوانین، دستگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. متاسفانه دستگاه‌ها برای اجرای قوانین برنامه مدونی ندارند. به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی برنامه ششم توسعه را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد، اما این برنامه در بودجه‌های سنواتی آن طور که باید و شاید دیده نشده و لذا اجرایی نیز نمی‌شود. انحرافات ایجاد شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور باعث شده تا برخی از نمایندگان به این سمت بروند که با لابی‌گری و برخی از فعالیت‌ها از بودجه‌های سنواتی مبالغی را به سمت مناطق خود برده و در آنجا مطالبات مردم را مرتفع کنند که این امر خود باعث انحراف در مسیر نمایندگی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که «مردم با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند»، بیان کرد: متاسفانه سیستم بانکی ناکارآمد و توسعه بدون برنامه آموزش عالی امروز مردم را گرفتار وام‌های بانکی با سود و جریمه بالا و فرزندان تحصیلکرده بیکار کرده است. ما امروز شاهد هستیم که در یک خانواده چندین فرزند با وعده اشتغال‌یابی مدرک دکترا اخذ کرده‌اند حال که این فرزند تحصیلات عالیه کسب کرده است، حاضر نیست که در یک کارخانه پشت خط تولید و یا بخش فنی بایستد که مردم برای حل این قبیل از مشکلات به نمایندگان مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی امروز مردم اشغال‌زایی است و از نمایندگان انتظار ایجاد شغل دارند. نماینده نیز نمی‌تواند بنشیند و فروپاشی خانواده‌ها را ببیند و لذا به دنبال وارد کردن بخش خصوصی به منطقه خود شده تا اشغالزایی صورت گیرد. در اینجا نماینده مجبور است تا وارد کار اجرایی شود و از این وزارتخانه و ارگان به ارگان دیگری برود در اینجاست که شائبه‌هایی در خصوص نمایندگان ایجاد شده و شاهدیم که می‌گویند بخش عظیمی از نمایندگان به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شدند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که اگر نمایندگان وارد عرصه اجرایی نشوند مورد اعتراض مردم قرار می‌گیرند. مردم امروز وظیفه نمایندگی را در حوزه قانون‌گذاری و نظارت نمی‌بینند بلکه از نمایندگان انتظار امور اجرایی دارند. این مسائل دست به دست هم داده و شرایط را پیچیده کرده است. مطالبات مردم از نمایندگان از جنس عمرانی، کشاورزی و اشتغالزایی است. بی‌برنامگی باعث شده تا کارها و وظایف بهم گره خورده و در این وسط عده‌ای از افراد متهم می‌شوند.

کاندیداهای-انتخابات مجلس-شورای-اسلامی مازندمجلس