برگزیده ها
مادرانگی تنها راه درمان ناهنجاری های اجتماعی

اختصاصی مازندمجلس: آمارهای نگران کننده قتل و سرقت و اعتیاد و قاچاق و این روزها ناهنجاری های سایبری و دیگر انواع بزهکاری ها نشان می دهد که آمار رشد ناهنجاری های اجتماعی سیر صعودی تصاعدی و نگران کننده ای دارد.

اختصاصی مازندمجلس: ناهنجاری های اجتماعی یک حقیقت است. جامعه بیمار است. آمارهای نگران کننده قتل و سرقت و اعتیاد و قاچاق و این روزها ناهنجاری های سایبری و دیگر انواع بزهکاری ها نشان می دهد که آمار رشد ناهنجاری های اجتماعی سیر صعودی تصاعدی و نگران کننده ای دارد. 

برای مقابله با این روند شتابنده و رو به رشد دلایلی ذکر شده و برای جلوگیری و کاهش آن هم درمان ها و راه کارهایی ارائه شده است. از برخوردهای خشن و فیزیکی و زندان و به غل و زنجیرکشیدن تا این نزدیکی ها آموزش. اما با همه این ها باز هم این روند رو به رشد ناهنجاری ها متوقف نشده و در کشور ما در زمان هایی حالت انفجاری به خود گرفته است. اما چرا نتیجه مطلوب حاصل نشده است؟ به نظر می رسد جای یک چیز در این میان خالی می باشد.

در این روزها دکتر عالیه زمانی یکی از کاندیداهای حوزه انتخابیه ساری و میاندورود گفتمانی تازه را معرفی کرده است با عنوان «مادرانگی». گفتمانی با محوریت مهر و محبت مادرانه. این گفتمان در سیاست گفتمانی تازه و بدیع می باشد. گفتمانی که ظرفیت پاسخگویی به بسیاری از پرسش ها و چرایی ها را در حوزه های مختلف علوم جتماعی دارد.

برای درمان ناهنجاری های اجتماعی می توانیم به این گفتمان اعتماد کنیم. برای درمان جامعه ی بیمار راهی نداریم جز این که محبت هایی از جنس محبت های مادرانه را به یاری بطلبیم. و از سوی دیگر با محبتی از همین جنس آن ها را به فرزندان جامعه آموزش دهیم. محبت کردن به هنجارشکنان و مجرمان این روزها رواج دارد. اما جنس این نوع محبت ها به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قدرت و لطافت و عمیق بودن مانند محبت های مادرانه نیست.

اگر مهر مادرانه که مقدمه گفتمان مادرانگی که دکتر زمانی آن را مطرح کرده است می باشد در جامعه نهادینه شود بدون تردید بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی رخ نمی دهند و بسیاری از مجرمان و بزهکاران به آغوش جامعه باز می گردند. فقط باید در باره این گفتمان بیشتر بیاندیشیم و بیشتر درباره آن گفته شود تا زوایای فکری و روش های اجرای آن مشخص گردد.

مسعود طبری

گفتمان-مادرانگی انتخابات مجلس-یازدهم مازندمجلس