برگزیده ها
زباله و دیگر هیچ

اختصاصی مازندمجلس:ضرورت مدیریت زباله منطقه چهاردانگه از طریق طرح هایی همچون تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه و نیروگاه زباله سوز بر کسی پوشیده نیست. اما انگار قرار است تا این معضل به سند ناکارآمدی مدیران نمایندگان و مسئولان استانی و ملی تبدیل شود. فراموش نکنیم زباله چهاردانگه بیش از اینکه مسئله ای برای منطقه چهاردانگه باشد، معضلی برای همه مردم ایران است.

اختصاصی مازندمجلس: زباله مشکل چند دههای منطقه چهاردانگه است. باوجودآنکه جلسات فراوانی در سطح منطقهای، استانی و حتی ملی بر پای آن تشکیل شده و میلیون ها ریال صرف ساخت کارخانه های وابسته شده است. حتی بودجه های ملی تخصیص یافته هم نتوانست مشکل را حل کند. زباله دپو شده در این منطقه علاوه بر به خطر انداختن سلامتی و تخریب محیط زیست صدمات و آسیب های دیگری را به گردشگری وارد کرده است. برخورد قهری مسئولان با معترضان محلی زباله را به موضوعی امنیتی بدل کرده است. از سوی دیگر تعلل برخی نهادها و ساختارها در حل این معضل، ظن وجود مافیایی که از انتقال آن به این منطقه نفع می برد را تقویت نموده است. از سوی دیگر برخورد نهادهای امنیتی با افرادی که قصد کالبدشکافی زباله را دارند هم آن را حساس تر کرده است. همین موضوعات سبب شد تا به سراغ مردم منطقه رفته و با آنان گفت و گو کنیم که متن آن را در ادامه میخوانید:

زباله سوز ساری پس از 14سال،40درصد پیشرفت داشته است 

علیرضا عظیمی فعال زیست محیطی بخش چهاردانگه در گفت وگو با خبرنگار مازندمجلس اظهار داشت: زباله پیش از این به روستای سمسکنده منتقل می شد. اواسط دهه هشتاد و چند ماه مانده به برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی مردم سمسکنده از انتقال زباله به این منطقه جلوگیری کردند. با تصمیم فرمانداری وقت و بر اساس خروجی جلسات کارگروهی که در همان زمان تشکیل شد، تصمیم گرفتند که زباله به روستای امره منتقل شود. اما این امر با مخالفت اهالی روستا مواجه شد. مخالفت های مردمی در مقصدهای بعدی زباله که بر اساس تصمیم مسئولان وقت انتخاب می شد، ادامه پیدا کرد تا درنهایت دهستان پشت کوه بعنوان مقصد نهایی زباله و پسماند معین شد.

وی ادامه داد: سال 84 بودجه ای بابت زباله سوز به شهرستان ساری اختصاص پیدا کرد. مراحل اولیه احداث زباله سوز انجام شد اما درنهایت محیط زیست به ساخت زباله سوز مخالفت کرد. حال شاهد هستیم که به دلایل مختلف این پروژه 14سال به طول انجامیده است. امروز پس از 14سال، پیشرفت ساخت کارخانه زباله سوز را 40 درصد عنوان می کنند.

تا خرداد 99صبر می کنیم!

این شهروند چهاردانگه ای عنوان کرد: محرم سال 98 مردم منطقه پشت کوه با اعتراضات خود سعی در جلوگیری از دپوی زباله را داشتند. مسئولان در آن زمان قول دادند که تا 6ماه آینده تکلیف نیروگاه زباله سوز مشخص شود. گرچه برخی این تاریخ را 8ماه عنوان می کنند. متأسفانه مسئولان بین خودشان تفاهم ندارند. با این اوصاف قرار است مردم منطقه تا خردادماه سال 99 صبر کنند، اما اگر تا آن زمان زباله سوز افتتاح نشود، دیگر نمیدانیم باید چه کرد! مسئولان پس از اعتراضات مردمی و زمانی که در منطقه حضور پیدا کردند، مردم را به صبر دعوت کردند. آنها گفتند اگر وعده های مسئولان اجرایی این پروژه به حقیقت نپیوست، ما خودمان به ماجرا ورود پیدا می کنیم و با کمکاریها برخورد می کنیم. چند مرحله با فرماندار ساری صحبت کردم. به ایشان گفتم اگر مردم منطقه سه ماه است که سکوت پیشه کردند، مسئولان هم باید گزارش دهند که طی ماه های اخیر چه کاری برای رفع معضل پسماند و احداث زباله سوز ساری انجام دادند. سه ماه است که مردم منطقه سکوت کرده اند و از اعتراضات مردمی خبری نیست. اما طی همین سه ماه حدود 4هزار تن زباله در منطقه پشت کوه دپو شده است.

آلودگی آب آشامیدنی برخی روستاهای منطقه

عبدالله طالبی یکی دیگر از شهروندان و فعال زیست محیطی منطقه چهاردانگه است که به سؤالات خبرنگار ما در خصوص معضل زباله در این منطقه پاسخ داده است.
او در بخش هایی از صحبت هایش گفت: بیشتر آسیب های انتقال زباله به منطقه چهاردانگه زیست محیطی بوده است. آسیب هایی مانند نفوذ شیرابه به آب های زیرزمینی که باعث آلودگی آب آشامیدنی برخی مراکز آموزشی و حتی مناطق مسکونی شده است. مدتی پیش به دستور بخشدار وقت، آب های آشامیدنی روستاهای تلمادره و برخی روستاها اطراف مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفت که متأسفانه آلودگی زیاد آب های آشامیدنی را شاهد بودیم.

وی افزود: دفن نکردن و صرفاً دپو کردن زباله ها آنهم به شکل کاملاً غیراصولی در مواقع بارندگی باعث انتقال شیرابه ها و زباله ها به سمت دره های اطراف دپوی زباله می شود. آب باران، شیرابه و زباله ها از پشت دبیرستان المهدی به سمت زمین های کشاورزی چالو، کیاسر، باباکلا و درنهایت به سرشاخه های رودخانه های تجن میریزد.

شیرابه، عامل اصلی تصادفات جاده ساری _ سمنان 

این شهروند چهاردانگه ای عنوان کرد: به علت ریزش شیرابه های زباله از کامیون های حمل زباله، شاهد تصادفات جاده ای در منطقه هستیم. از سربالایی کیاسر شیرابه ها از خودروی حمل زباله تخلیه می شود و با کوچکترین بارشی شاهد لغزندگی بیش از حد جاده هستیم. 90 درصد از تصادفات جادهی ساری _ سمنان به علت لغزندگی جاده است.

معضل پسماند سند ناکارآمدی مسئولان

ضرورت مدیریت زباله منطقه چهاردانگه از طریق طرح هایی همچون تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه و نیروگاه زباله سوز بر کسی پوشیده نیست. اما انگار قرار است تا این معضل به سند ناکارآمدی مدیران نمایندگان و مسئولان استانی و ملی تبدیل شود. فراموش نکنیم که هیچ مشکلی بخش و منطقه ای وجود ندارد و همه مشکلات به همه بازمی گردد. زباله چهاردانگه به محیط زیست (جنگل ،کوه ) مرتبط است. پس بیش از اینکه مسئله ای برای منطقه چهاردانگه باشد، معضلی برای همه مردم ایران است.

زباله-چهاردانگه تفکیک-زباله مازندمجلس