برگزیده ها
قدمت 2000 ساله چهاردانگه

اختصاصی مازندمجلس: معاون پرورشی آموزش‌و پرورش چهاردانگه گفت: چهاردانگه یکی از مراکز مهم در 2000 سال اخیر بوده که گور دخمه‌هایی که در منطقه‌ی وستمی کشف‌شد، مهر تأییدی بر قدمت منطقه است.

اختصاصی مازندمجلس: منطقه چهاردانگه همواره دارای استعدادهای علمی بسیاری بوده است. همچنین طی سالیان اخیر دبستان روستای چالو خود را به‌عنوان یک پدیده در آموزش‌وپرورش منطقه مطرح کرده است. در همین راستا و برای کسب اطلاعات بیشتر گفت‌وگویی را با حامد خلیلی ازنی، معاون پرورشی آموزش‌وپرورش چهاردانگه، ترتیب دادیم. در این گفت‌وگو صحبت‌هایی در خصوص تاریخ چهاردانگه و شخصیت‌های برجسته این منطقه صورت گرفت که در ادامه می‌آید:

 سعی شده در دبستان چالو، مدرن رفتار شود

خلیلی در ابتدای گفت‌وگو با اشاره به عملکرد مثبت دبستان روستای چالو، بیان کرد: دبستان روستای چالو با مدیریت آقای هاشمی و به همراه آقای سلطانی که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران هستند، بسیار خوب فعالیت می‌کند. دبستان چالو یک مدرسه نوساز محسوب می‌شود و سعی شده در این مجموعه مدرن رفتار شود. کلاس‌ها به بهترین شکل ممکن تزیین‌شده است و دانش آموزان می‌توانند در یک فضای خوب و خاص مشغول تحصیل شوند. آقای هاشمی، مدیریت این دبستان، توانسته خیرین را برای توسعه مدرسه به‌خوبی بسیج کند. همچنین در خصوص جذب تشکل‌های مردم‌نهاد علاقه‌مند به حوزه‌ی آموزش‌وپرورش، فعالیت‌های خوبی از سوی مدیریت دبستان چالو صورت گرفته است.

 چهاردانگه، منطقه غنی تاریخی

معاون پرورشی آموزش‌وپرورش چهاردانگه با اشاره مختصری به تاریخچه این منطقه گفت: چهاردانگه یکی از مراکز مهم در 2000 سال اخیر است. گور دخمه‌هایی که در منطقه‌ی وستمی کشف‌شده، مهر تأییدی بر قدمت منطقه است. قلعه‌ای در شاه دژ وجود دارد که نشان می‌دهد از منظر تاریخی، این منطقه بسیار غنی است. وی در خصوص وجه‌تسمیه چهاردانگه می‌گوید: این‌طور نقل می‌شود که میرعماد دو همسر داشته، یکی از همسران دو فرزند و یکی از همسران چهار فرزند داشتند. که به این طریق هزارجریب تاریخی به دو قسمت چهاردانگه و دودانگه تقسیم می‌شود.

 شخصیت‌های برجسته چهاردانگه

خلیلی در پایان مصاحبه با اشاره به شخصیت‌های مطرح منطقه، گفت: علی‌اکبر داور وزیر مالیه رضاخان که از روستای وری کُنیم بوده است یکی از این شخصیت‌هاست. او یکی از مؤثرین وزرای دوران پادشاهی رضاخان بوده است. در تهران هم خیابانی به نام علی‌اکبر داور وجود دارد. از دیگر شخصیت‌ها، می‌توان به حسن قدس رضوی وزیر امور خارجه و سفیر ایران در کشورهای مختلف و همچنین سفارش‌دهنده‌ی کتاب تاریخ ایران به دانشگاه کمبریج اشاره کرد. گویا رضوی رباعی‌های بی‌نظیری هم می‌سرود. از علمای نامی منطقه هم می‌توان به آیت‌الله شفیعی ارایی، شیخ علی‌اصغر بلویی، آیت الله شریعتمدار کیاسری و شریعتمدار تیلکی هم اشاره کرد.

 

 

 

 

 

چهاردانگه قدمت-چهاردانگه مازندمجلس