برگزیده ها
جوانان کیاسری به آینده خود امیدوار نیستند

اختصاصی مازندمجلس: شهردار اسبق کیاسر گفت: متأسفانه جمعیت کیاسر روزبه‌روز در حال کاهش است. جوانان به آینده‌ی خود امیدوار نیستند. آن‌ها برای اشتغال به سمنان و ساری مهاجرت می‌کنند. وقتی گردشگری و کشاورزی منطقه رها نشود، مطمئناً شاهد مهاجرت معکوس در منطقه خواهیم بود.

اختصاصی مازندمجلس: شهر کیاسر به‌عنوان مرکز منطقه چهاردانگه علاوه بر پتانسیل‌های فراوان، دارای معضلات بسیاری است. کارشناسان دلایل متعددی را به‌عنوان علل عدم پیشرفت کیاسر مطرح کرده‌اند. برای بررسی بهتر این موضوع به سراغ یکی از شهرداران اسبق این شهر رفتیم. سید حسین محمودی شهردار اسبق کیاسر با حضور در دفتر گروه رسانه‌ای مازندمجلس، از تجربیاتش در سمت شهرداری این شهر گفت. بخشی از متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 اسباب لذت بردن مسافران از مسیر جنگلی ساری _ کیاسر _ سمنان را فراهم کنیم

محمودی در آغاز مصاحبه با اشاره به زیبایی‌های طبیعی این منطقه بیان داشت: مسیر جنگلی بسیار زیبایی از ساری به کیاسر و به سمت سمنان وجود دارد. این مسیر بسیار منحصربه‌فرد است. در کشورهای پیشرفته ازاین‌دست فضاها استفاده می‌کنند. حال که بودجه‌ی کافی برای تعریض این جاده وجود ندارد، لااقل با اصلاح نقاط حادثه خیر و بهبود علائم راهنمایی و رانندگی، می‌توانیم اسباب لذت بردن مسافران از این جاده‌ی زیبا را فراهم کنیم.

 توسعه گردشگری منطقه نیاز به عزم استانی دارد

شهردار اسبق کیاسر اظهار داشت: وقتی به فضاها و مکان‌های دیدنی اطراف کیاسر دقت می‌کنیم، می‌بینیم در این منطقه باداب سورتی وجود دارد که فقط یک نمونه‌ی مشابه دارد. این موهبتی است که هنوز نتوانستیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم. باید به این موهبت‌ها توجه شود و زیرساخت‌ها جهت توسعه گردشگری آماده شود. با یک عزم جدی استانی، گردشگری در منطقه جهش چشم‌گیری خواهد داشت.

 شیرابه، اوضاع جاده کیاسر را خطرناک‌تر کرده است

 محمودی بیان کرد: خود من چند نوبتی اسیر لغزندگی جاده به علت ریزش شیرابه‌ی کامیون‌های حمل زباله شدم. جاده کیاسر در حالت عادی باریک و پر از پیچ‌وخم است. حالا ما با شیرابه آن را لغزنده‌تر می‌کنیم. جدا از بحث جاده، بحث بهداشتی شیرابه‌ها هم هست که به پایین‌دست رسیده و درنهایت به رودخانه‌ی تجن می‌ریزد. این موضوع سلامت مردم ساری را تهدید می‌کند.

 جمعیت کیاسر روز به روز در حال کاهش است

محمودی با اشاره به تجربیاتش در شهرداری کیاسر، گفت: شغل قالب مردم کیاسر کشاورزی است و بنده بااینکه در زمینه مدیریت شهری فعالیت می‌کردم، در جریان مشکلات کشاورزان کیاسر هم بودم. در زمان استانداری آقای اسلامی قرار بر احداث یک سد برای کشاورزان کیاسر بود. حتی مطالعات آن انجام شد اما درنهایت به‌جایی نرسید. متأسفانه جمعیت کیاسر روزبه‌روز در حال کاهش است. جوانان به آینده‌ی خود در شهر امیدوار نیستند. آن‌ها برای اشتغال به سمنان و ساری مهاجرت می‌کنند. وقتی گردشگری و کشاورزی منطقه رها نشود، مطمئناً شاهد مهاجرت معکوس در منطقه خواهیم بود.

 70 درصد از نیروهای کارخانه‌ی سیمان غیربومی هستند

این فعال اجتماعی با اشاره به مشکلات صنعتی منطقه چهاردانگه، تصریح کرد: در کارخانه‌ی سیمان کیاسر از نیروهای بومی استفاده‌نشده است. 70 درصد از نیروهای کارخانه‌ی سیمان غیربومی هستند. شهرک صنعتی کیاسر هم تقریباً تعطیل است. هزار فرصت شغلی مردم منطقه را اقناع می‌کند.

 بستر برای فعالیت ظرفیت‌های انسانی و افراد تحصیل‌کرده محدود است

محمودی با اشاره به عملکرد نمایندگان در منطقه چهاردانگه گفت: نمایندگان ما هر نوبت به چهاردانگه مراجعه می‌کنند زمان رأی‌گیری است و هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. در چهار سال گذشته چه اتفاق ویژه‌ای در چهاردانگه رخ‌داده است؟ در استان سمنان حدود 200 کارخانه‌ی بزرگ و کوچک فعال هستند. اما در چهاردانگه چند کارخانه‌ی وجود دارد؟ نماینده‌های مجلس می‌توانند سرمایه‌گذار را به منطقه بکشانند. اما این اتفاق رخ نداده است. در زمان تصدی مسئولیت شهرداری، شاهد مراجعه‌ی داوطلبانه تحصیل‌کرده‌ها و همین‌طور فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با شهرسازی بودم. ظرفیت‌های انسانی منطقه بسیار بالاست اما متأسفانه بستر برای فعالیت آن‌ها بسیار محدود است.

 

توسعه-گردشگری چهاردانگه کیاسر مازندمجلس