برگزیده ها
 مجلس یازدهم اجرای قوانین محیط زیست را پیگیری کند نیازی به تصویب قوانین جدید نیست

کهرم، کارشناس محیط زیست با انتقاد از اینکه حتی یک بند از سیاست‌های کلی محیط زیست اجرا نشد از نمایندگان مجلس یازدهم خواستار پیگیری اجرای قوانینی مانند هوای پاک و حفاظت از خاک شد.

مازندمجلس: اسماعیل کهرم، بوم شناس، کارشناس محیط زیست و مشاور رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیازی به تصویب قوانین جدید در حوزه محیط زیست نداریم، گفت: پیگیری اجرای قوانین حوزه محیط زیست به ویژه هوای پاک و حفاظت از خاک باید در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم قرار گیرد.

مشاور رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: وکلای ملت باید بدانند وظیفه آنها تنها تصویب قوانین و بهره‌مندی از امتیازات نمایندگی نیست بلکه باید پیگیری اجرای قوانین تصویب شده در دستور کار آنها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس یازدهم باید به دولت برای اجرای قوانینی مانند هوای پاک و حفاظت از خاک فشاور بیاورند، ادامه داد: نمایندگان اگر به فکر محیط زیست کشور هستند و می خواهند کاری برای کشور و مردم انجام دهند قوانین فعلی را پیگیری کنند.

خاک کشور به راحتی قاچاق می‌شود و خبری از اجرای قانون حفاظت از خاک نیست

کهرم از عدم اجرای قانون هوای پاک انتقاد کرد و گفت: بر اساس این قانون باید از ادامه فعالیت کارخانجاتی که هوا را آلوده می کنند جلوگیری کرد اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده همچنین بر اساس قوانین حوزه آب باید با عوامل آلاینده کننده منابع آب برخورد شود اما در این زمینه هم شاهد اقدام مناسبی نیستیم؛ خاک کشور هم به راحتی قاچاق می‌شود و خبری از اجرای قانون حفاظت از خاک نیست.

این کارشناس محیط زیست یادآور شد: بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی بوده و هر گونه عملیاتی که مخل، آسیب‌رسان و مغایر محیط زیست باشد ممنوع است اما این اصل مغفول مانده است.

حال ناخوش تالاب‌های کشور زیر سایه سوء مدیریت

مشاور رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از اینکه حتی یک بند از سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اجرا نشده است، تصریح کرد: 4 سال گذشته این سیاست ها در 15 بند ابلاغ و در آن بر ضرورت جرم انگاری تخریب محیط زیست، تقویت دیپلماسی محیط زیست، ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، تهیه اطلس زیست بوم کشور، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سایزی فرهنگ و اخلاف زیست محیطی تاکید شد اما متاسفانه حتی یک بند از این سیاست‌ها اجرا نشد.

وی یادآور شد: در واقع تا پیش از ابلاغ سیاست‌ها به عنوان مثال اگر کسی پیت نفتی را در خیابان آتش می‌زد پلیس نمی‌توانست با او برخورد کند اما بر اساس سیاست‌های ابلاغی می‌توان برخورد کرد یعنی جرم انگاری تخریب محیط زیست باعث شد دستمان برای برخورد با آلوده‌کنندگان محیط زیست باز باشد و حتی آنها را دستگیر، زندانی و مجازات کنیم.

کهرم افزود: از نمایندگان مجلس یازدهم تقاضا داریم نهایت اهتمام خود را برای پیگیری و اجرای قوانین حوزه محیط زیست داشته باشند تا وضعیت محیط زیست کشور بهبود یابد.

اسماعیل-کهرم -مجلس-یازدهم محیط-زیست مازندمجلس