برگزیده ها
آیت‌الله جنتی: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران تشریفاتی و نمایشی نیست

دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک امر تشریفاتی و نمایشی نیست و اراده این نظام بر حاکمیت مردم شکل گرفته است.

مازندمجلس: آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در بیانیه‌ای خطاب به ناظران انتخابات یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور اعلام کرد که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک امر تشریفاتی و نمایشی نیست و اراده این نظام بر حاکمیت مردم شکل گرفته است.

مهمترین محورهای این بیانیه به شرح زیر است:

سلامت نظام به سلامت مجلس وابسته است و یک مجلس سالم، قوی، کارآمد و دارای اعضای مؤمن و منطبق با ضوابط، خواهد توانست پشتیبانی قانونی نظام اسلامی را به شکل صحیحی انجام دهد.

اعضای عزیز شبکه بزرگ و سراسری نظارت بر انتخابات لازم است در گام دوم انقلاب، نظارت بر انتخابات، دقیق‌تر، کارآمدتر و مؤثرتر باشد و تکالیف قانونی شورای نگهبان در انتخابات با حساسیت بیشتری انجام پذیرد که اهم محورهای آن را متذکر می‌شوم:

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک امر تشریفاتی و نمایشی نیست و اراده این نظام بر حاکمیت مردم شکل گرفته است. این مردم‌اند که سرنوشت خویش را تعیین می‌کنند و جریان امور را به مقصود خویش رهنمون می‌سازند.

برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور بدون تعامل سازنده و همکاری با دستگاه‌های مسئول، امکان‌پذیر نخواهد بود و همه‌ ناظران شورای نگهبان باید با نظارت دقیق و بدون مداخله در روند برگزاری انتخابات، هیئت‌های اجرایی را در برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی یاری سازند.

شورای نگهبان به عنوان داور ملی و بی‌طرف در انتخابات، از پیروزی و شکست هیچ جناحی منتفع یا متضرر نمی‌شود و به تعبیر امام راحل «میزان رأی ملت است». یکایک آرایی که در صندوق ریخته می‌شود محترم و حق‌الناس است و تضییع آنها از سوی هرکس، مستوجب عقوبت اخروی و الهی خواهد بود.

همانطور که در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شده است، بر عدم ورود نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان، نظارت و دقتی ویژه صورت گیرد و کلیه موارد خلاف، به صورت فوری به شورای نگهبان گزارش و منعکس گردد.

در بررسی گزارش‌ها و نظارت بر فرآیندهای انتخابات به هیچ‌وجه به گزارش‌های غیر مستند و منابع غیر معتبر توجهی نشود و در تنظیم گزارش‌ها، ادله و مستندات کافی لحاظ گردد. در برابر کوچک‌ترین تخلف نیز چشم‌پوشی نشود تا راه برای تخلفات بزرگ‌تر باز نگردد.

همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانیه‌ گام دوم انقلاب فرمودند، طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ مقامات حکومت جمهوری اسلامی است.

در برابر حقوق مردم و حقوق داوطلبان هیچ‌گونه مسامحه و کوتاهی نشود. کلیه‌ شکایات و اعتراضات داوطلبان با دقت شنیده و رسیدگی شده و کلیه مدارک و مستندات آنها دیده و بررسی شود. قضاوت در این خصوص صرفاً بر مبنای قانون و عدالت صورت گیرد و پاسخگویی لازم در برابر اعتراضات و سئوالات آنان وجود داشته باشد.

اینجانب امیدوارم ملت بزرگ ایران اسلامی با عزمی راسخ و همتی بلند، در این انتخابات نیز حماسه‌ای رقم زنند و مکر و کید دشمنان این ملت را در ناامیدکردن آنان از صندوق رأی و آینده روشن ایران باطل سازند. 

آیت‌الله-جنتی دبیر-شورای-نگهبان مازندمجلس