برگزیده ها
 انتخابات دوم اسفند محک مناسبی برای جامعه زنان و انتخاب هوشمندانه

اختصاصی مازندمجلس: بی‌تردید انتخابات پیش رو محک مناسبی است برای جامعه زنان و برای انتخاب نمایندگانی اعم از زن و مرد که به حوزه زنان بی اندیشند و متعهد به بهبود شرایط زندگی زنان و مادران در جامعه باشند، حضور پررنگ زنان در کنار مردان در عرصه‌های اجتماعی تهدید نیست بلکه گامی به‌سوی تعدیل و تعالی است.

اختصاصی مازندمجلس: در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تلاش‌های فعالین اجتماعی حوزه زنان برای انتخاب نماینده‌ای از این بخش بزرگ جامعه دوچندان شده است.

مجلس شورای اسلامی، به‌حق خانه ملت نامیده شده و اکنون با توجه به تغییرات اجتماعی، رشد و تربیت زنانی فعال و مؤثر در جامعه، زمان آن فرارسیده است که نقش زنان در خانه ملت نیز پررنگ‌تر شود و دست‌کم صدای زنان به‌عنوان قریب به نیمی از جمعیت کشور در هنگام بررسی لوایح و طرح‌ها در مجلس شنیده‌شده و آنان نیز در تصمیم‌گیری‌های جمعی مؤثر بوده و فعال عمل نمایند.

آنچه در انتخابات آتی مجلس مدنظر است، تخصیص کرسی‌های مجلس به نمایندگانی اعم از زن و مرد است که در حوزه زنان با نگاهی واقع‌بینانه و منطبق با نیازهای روز، مطالبات آنان را طرح نموده و تعقیب نمایند، بدیهی به نظر می‌رسد در جامعه‌ای که تعداد زنان تحصیل‌کرده هم‌عرض مردان آن جامعه است و نرخ حضور زنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی رشد پیداکرده اما به همان میزان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بروز ظهور پیدا نکرده ؛ نیاز به طرح و تصویب قوانین حمایتی برای زنان و خانواده‌ها در عرصه‌های مختلف وجود دارد تا امکان مشارکت پایاپای آنان با مردان در جامعه فراهم گردد.

در سالاهای گذشته ضمن تصویب قوانینی در جهت حمایت از زنان مانند قانون حمایت از خانواده مصوب 1392 همچنان نیاز به تصویب قوانین حمایتی و تعدیل قوانین موجود در حوزه خانواده، اشتغال و ... برای زنان که حوزه‌ای بسیار مهجور است، احساس می‌شود. حضور مؤثر زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی می‌تواند نویدبخش این باشد که به این خواست و مطالبه اجتماعی آنان پاسخ مثبت داده شود .

ناگفته پیداست که صرف تصویب قوانین حمایتی معضل‌ها و موانع پیش روی زنان برای فعالیت‌های اجتماعی از بین نمی‌رود؛ اما حضور مؤثر و پررنگ نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی ضمن آنکه موجب تأثیرگذاری و نقش‌پذیری زنان در تمام سطوح جامعه می‌شود که این امر با توجه به ساختار جمعیتی و حضور زنان توانمند در فضای اجتماعی امروز کشورمان امری ضروری است؛ این حضور مؤثر می‌تواند رویکردهای سنتی در مورد زنان و فعالیت اجتماعی آنان را تعدیل کرده و فرهنگ غالب بر جامعه را نیز تغییر دهد. حضور و وجود نمایندگان زن توانمند و مؤثر، می‌تواند در عمل به افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی منجر گردد و حتی زمینه‌ساز حضور پررنگشان در بخش‌های دیگر مدیریتی کشور گردد.

از این نکته نباید غافل بود که صرف حضور کمی زنان مدنظر نیست، چراکه افزایش حضور کمی زنان نمی‌تواند به‌تنهایی منجر به تغییراتی مثبت گردد، آنچه در انتخابات پیش رو مدنظر است، افزایش حضور کمی و کیفی زنان و مسئولیت‌پذیری و تأثیرگذاری آنان در خانه ملت و به‌تبع آن در سطح جامعه هست که این امر با در نظر گرفتن توانایی و شایستگی زنان جامعه امری دور از دسترس نیست.

بی‌تردید انتخابات پیش رو محک مناسبی است برای جامعه زنان و برای انتخاب نمایندگانی اعم از زن و مرد که به حوزه زنان بی اندیشند و متعهد به بهبود شرایط زندگی زنان و مادران در جامعه باشند، حضور پررنگ زنان در کنار مردان در عرصه‌های اجتماعی تهدید نیست بلکه گامی به‌سوی تعدیل و تعالی است.

حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری، ممکن است با موانعی همراه گردد و راه برای زنان توانمند و اندیشمند شهر و دیارمان بعضاً ناهموار باشد اما زنان به یمن تلاش‌ها و شایستگی‌هایشان ثابت کردند که حذف شدنی نیستند.

درهرحال تلاش برای حضور مؤثر زنان در جامعه و به‌تبع آن مجلس شورای اسلامی، غنیمت است و این فرصت را باید به فال نیک گرفت برای ایجاد جامعه‌ای پویا، اندیشمند و فعال که حاصل آن نه‌تنها برقراری تعادل در جامعه فعلی بلکه داشتن نسل آینده شاداب‌تر و داناتر است. امید است که از این فرصت پیش رو با توجه به کاندیداتوری وکلای زن در انتخابات مجلس بیشترین بهره را به عمل آورد.

دکتر حسین برزگر

مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس مازندمجلس