برگزیده ها
انتخاب مادرانگی درک خستگی جامعه از زخم های اجتماعی ست

اختصاصی مازندمجلس: انتخاب شعار مادرانگی در عرصه انتخابات این دوره مجلس درک و شناخت این خلأ بوده است و تأکیدی است بر اینکه جامعه از دروغ ،ریا، تزویر، و به‌طورکلی زخم‌های اجتماعی خسته است.

اختصاصی مازندمجلس: سیاست را فعالیتی در جهت ایجاد نظم با کاربست تئوری قدرت تعریف کرده‌اند و سیاست ورزی بکار بردن بهترین روش برای تأمین منافع فردی و گروهی و روشی برای حل تعارض و چالش‌های عرصه اجتماعی و سیاسی. سیاست ورزی عرصه گفتمان‌های مختلف است .اولین گام در این مسیر پرهیز از واگرایی و ایجاد تعامل سازنده با گروه‌های مختلف است .پرهیز از خشونت و ستیز آن را کم‌هزینه ،مفید و با چشم‌اندازی رو به‌سوی آینده ترسیم می‌کند .

اکنون‌که جامعه از چالش‌ها و مسائل متعدد در حوزه‌های اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد و بحران‌های متعددی را تجربه می‌کند و دچار خستگی مفرط اجتماعی و روانی شده است و تا امروز برای برون‌رفت از این آسیب‌ها نتوانسته راهی بی آفریند ،اکنون‌که جامعه از فریب ، فساد ،رانت ،تبعیض ،بی‌عدالتی ،تخریب محیط‌زیست و مهم‌تر از همه از دروغ رنج مضاعف می‌برد و روح جامعه از این‌همه شکاف سخت و آزرده شده است؛ جای مادرانگی به‌عنوان یک بینش ،منش و روش در عرصه اجتماعی و سیاسی خالی است.

گفتمان مادرانگی در عرصه اجتماعی و سیاسی همان توجه و تأکید بر نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه توسعه پایدار بر اساس اصل برابری است که بن‌مایه‌ی گفتمان مادرانگی است. همان قدرت نرمی که در دل‌وجان آدمیان نفوذ می‌کند و رضایت می‌آفریند ، مادرانگی صرفاً یک شعار سیاسی و انتخاباتی نیست یک گفتمان است که به‌جای واگرایی بر همگرایی تأکید می‌کند .مادرانگی توجه به حفظ محیط‌زیست اجتماعی شهروندان ،تعامل و ارتباط سازنده در جهت تأمین منفعت عمومی وتو جه به ارزش‌ها و هنجارهای سازنده و پیش برنده است که فضای خالی آن در عرصه عمومی و سیاسی محسوس است و گفتمان مادرانگی به آن حیات مجدد می‌دهد.

انتخاب شعار مادرانگی در عرصه انتخابات این دوره مجلس درک و شناخت این خلأ بوده است و تأکیدی است بر اینکه جامعه از دروغ ،ریا، تزویر، و به‌طورکلی زخم‌های اجتماعی خسته است.

مادرانگی راهکاری برای التیام زخم‌هاست تا با باز کردن راهی به سیاست به درمان بپردازد. مادرانگی در عرصه سیاست نرم‌افزاری است که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تعامل و ارتباط سازنده را فراهم می‌کند.

مادرانگی حس رضایت از مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی ...را فراهم می‌کند و به ما می‌آموزد نفع تک‌تک شهروندان در بستر گفتمان مادرانگی به تصویر کشیده می‌شود.

این گفتمان خشونت‌طلب و مبتنی بر حذف نیست بلکه گفتمانی است انسان و اخلاق محور. در جامعه‌ای که ارزش اخلاق و انسانیت کمرنگ شده است مادرانگی روحی تازه می‌دمد و هوای تازه ایجاد می‌کند تا امید و آینده جوانه زند.

مادرانگی گرایش به‌سوی توسعه پایدار و متوازن است. مادرانگی یعنی تقویت بعد نرم‌افزاری جامعه. مادرانگی یعنی آنکه اندیشه‌های نو را بپذیریم و مهارت‌های نرم چون گفتگو،همدلی،مشارکت و حل مسائل از طریق گفتا شنود را محور قرار دهیم تا بتوانیم چالش‌های جامعه را مدیریت کنیم.

لیلا صحرایی

مادرانگی انتخابات مجلس-یازدهم مازندمجلس - ضرب و شتم نماینده مجلس - مامور راهنمایی و رانندگی