برگزیده ها
مخالف نگاه اصلاحات محور قالیباف نیستیم/ تغییر انتخابات مجلس یک اصلاح است/ با اصلاحات برون ساختاری و خط گرفتن از جریان غرب مخالفیم/ باید اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسیم

مازندمجلس: مهر ماه غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس دستگاه قضا در نشست با گروه متخصصین و نخبگان با بیان اینکه «باید باب گفت‌‍ و گو را در کشور بسط و گسترش دهیم و گفت‌گو محوری و تضارب‌ آراء و تعاطی افکار ارتباط فکری را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم»، گفت: «این مقوله باید در میان همه اقشار و آحاد جامعه جا بیفتد و تثبیت شود؛ از کسبه و بازاریان تا نخبگان و دانشگاهیان و صنعتگران؛ قطعاً این فرآیند، امری دستوری و فرمایشی نیست و اختصاص به یک مقطع زمانی خاص ندارد».

وی اخیرا نیز در نشست با نمایندگان مجلس بر موضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: «به من می‌گویند چرا فلان فرد را به حضور پذیرفته‌ای؟ با صدای بلند اعلام می‌کنم من اعتقاد دارم با همه طیف‌ها و بخش‌های مختلف جامعه باید نشست و برخاست داشته باشم و حرف آنها را بشنوم‌».

در این باره علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون اجتماعی به خبرنگار جماران گفت: ابتکار در امر گفت و گو از سوی محسنی اژه‌ای بسیار خوب است و این یکی از شاخص‌های امنیت ملی است. باید ضریب اعتماد مردم به شاخص‌های اساسی نظام بیشتر شود، لذا از این منظر تنها راهکار مذاکره است. اما مذاکره از جنس مطالبه‌گری و خط گرفتن از جریان‌های معاند و فریب خورده نیست؛ ما این را قبول نداریم.

وی با بیان اینکه مذاکره باید از جنس عزت و اقتدار ملی باشد، افزود: مردم در جمهوری اسلامی دارای حرمت هستند؛ مسئولان هم بابت کارهای خود باید پاسخگو باشند و اعتراضات صنفی را به رسمیت بشناسند، اهداف و یا سرفصل‌های مطالبات مردم را دسته بندی کنند و بر اساس آن حوزه‌ها پاسخگو باشند. به عنوان مثال، اگر در حوزه قضایی مشکلی وجود دارد همین ابتکاری که آقای اژه‌ای به کارگرفته، نکته خوبی است؛ اگر در مجلس است رئیس قوه مقننه و نمایندگان پاسخگو باشند، اگر در حوزه دولت است وزرا و رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی که دومین شخص کشور است باید پاسخگو باشند و در حقیقت احترام بگذارند و در جمع مردم باشند و با آحاد جامعه ارتباط خوبی برقرار کنند. این ارتباط از جنس مسائل سیاسی هم نباید باشد و صرف نظر از اینکه ما با کدام دسته و جریان طرف هستیم، باید باشد.

 باید اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسیم
 
وی ادامه داد: خط قرمز ما در گفت و گو باید حفظ اصول و پایه و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی، استقلال کشور و منویات امامین انقلاب باشد که انقلاب ما را انقلاب مردمی و فرهنگی و استقلال می دانستند. در حین حال اختلاف نظرها را باید به رسمیت بشناسیم، چرا که در کشوری هستیم که سلیقه‌های مختلف در درون ساختار وجود دارد و این با کسانی که در کشور به بهانه‌ رسیدن به مطالبات مردم خطی مقابل نظام بکشند فرق دارد. طبیعی است  که این نظام و  هر نظام دیگری در دنیا چنین رفتاری را قبول ندارد. در همین‌ها شب‌ها ملاحظه می‌کنیم انگلیس کشوری که خود را مهد دموکراسی می داند با مردم چه برخوردی میکند یا همان جلیقه زردهای فرانسه را که فراموش نمی‌کنیم و یا اینکه آمریکا با سیاه‌پوست‌ها چه برخوردی می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با شعاری برخورد کردن با بعضی مسائل و تحمیل نگاه‌ خودمان نباید استقلال کشور زیر سوال برود، تصریح کرد: این دیدگاه گفت و گو و وحدت ملی که جناب اژه‌ای در دستور کار دارند مورد حمایت ما نیز است.

عضو کمیسیون اجتماعی در باب نگاه دیدگاه قالیباف در خصوص ایجاد اصلاحات و تغییر در عمل به قانون اساسی اظهار داشت: با نگاه اصلاحات محور از سوی قالیباف کسی مخالفتی ندارد؛ اصلاحات حرکت رو به جلو است و کسی آن را رد نمی‌کند، اما اگر اصلاحات از این نگاه باشد که تمام مشکلات نظام، مردم و شرایط کشور را به گردن قانون اساسی جمهوری نظام اسلامی بیندازیم این کار عبث و بیهوده‌ای است. اصلاحات یعنی اصلاح قوانین، رفتاری در حکمرانی  داشته باشیم؛ به عنوان مثال، من معتقدم این شیوه‌ی فعلی مجلس دیگر جواب نمی‌دهد و اگر یک روزی بخواهیم انتخابات مجلس شورای اسلامی را تغییر دهیم این خود اصلاح است.

 
ما باید اصلاحات را بر اساس مقدورات کشور، منافع و با سیاست‌های کلی کشور ایجاد کنیم
با اصلاحات درون ساختاری هیچ‌گونه مخالفتی نداریم
اما با اصلاحات برون ساختاری و خط گرفتن از جریان غرب مخالفیم

 
وی افزود: یک روزی مقام معظم رهبری در کردستان فرمودند، از تغییر نظام به نظام پارلمانی به عنوان یک احتمال و نمونه برای تغییر نظام اداره کشور نام بردند. اگر روزی به سمتی برویم که پارلمان تکلیف دولت را مشخص کند، با این روش حکمرانی اصلاح می‌شود؛ در این صورت چه کسی مخالف است؟ ما حرف‌های خود را می زنیم، تصمیم می‌گیریم و به کسانی که سرآمد نظام هستند پیشنهاد و مشورت داده، سپس کار را به نتیجه می‌رسانیم و اجرایی می کنیم. اما فعلا فرض بر این است که به سرانجام نرسد؛ در این صورت ما باید در مقابل جریانات نظام قرار بگیریم؟! نه! ما باید اصلاحات را بر اساس مقدورات کشور، منافع و سیاست‌های کلی کشور ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: ما کشور جمهوری اسلامی هستیم، آرمان‌ها و دیدگاه‌های ما مشخص است؛ تفاوت‌های مبانی با غرب داریم و این‌ها را نباید فراموش کنیم. ما در سال ۵۷ با جریان شرق و غرب اختلاف دیدگاه داشتیم. عده‌ای فرمایشات حضرت امام را به راحتی فراموش می‌کنند. ما با اصلاحات درون ساختاری هیچ‌گونه مخالفتی نداریم، اما با اصلاحات برون ساختاری و خط گرفتن از جریان غرب مخالفیم.

 
باید در سیاست‌های کلی انتخابات اصلاح صورت گیرد
 

بابایی کارنامی در خصوص صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر تغییرات در قوانین انتخابات گفت: قطعا نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از ۴۰ سال در گام دوم انقلاب که حضرت آقا در ۸ یا ۱۰ سال پیش سیاست‌های کلی انتخابات را به مجلس و دولت و شورای نگهبان ابلاغ کردند، باید در این زمینه تغییراتی ایجاد کند. به نظرم دولت و مجالس قبل در این امر کوتاهی کردند و امروز این قصور و کوتاهی را نباید به گردن نظام انداخت؛ در حالی‌که حضرت آقا ابلاغ کلی کردند که در سیاست‌های کلی انتخابات اصلاح صورت بگیرد و فرآیندها تغییر کند تا تمام جریانات، احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها، ظرفیت‌های مردم در درون ساختار نظام حق اظهار نظر داشته باشند و این را به نفع نظام می‌دانیم، اما اگر منظور از اصلاح همان باشد که جریان غرب به دنبال آن است ما در مقابل آن ایستاده ایم.

علی بابایی کارنامی اصلاحات ساختاری ساری میاندورود