برگزیده ها
اما و اگرهای بلندمرتبه سازی در مازندران

استان مازندران به دلیل دارا بودن عرصه های طبیعی حساس در سال‌های اخیر به بلندمرتبه سازی روی آورده تا شهروندان با بلند مرتبه سازی در کنار جلوگیری از گسترش شهر از فضای مناسب ساخت و ساز برخوردار شده و عرصه های طبیعی حساس حفظ شود.

مازندمجلس: فروردین ماه امسال شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بلندمرتبه سازی در مازندران را به صورت پایلوت مصوب و ابلاغ و شهر سرخرود برای ۵۶ هکتار از اراضی محدوده شهری در سه اندازه ۱۲، ۱۶ و ۲۵ طبقه  به عنوان اجرای آزمایشی این طرح انتخاب  و تعریف شده است، اما همچنان برخی از مزایا و معایب و اما و اگرهای بلندمرتبه سازی در این شهر و شهرهای مختلف مازندران وجود دارد که باید با دقت بیشتری در این بخش ورود کرد.

مازندران  در سال‌های اخیر  به دلیل افزایش جمعیت و فراهم نبودن زمین مناسب برای ساخت و ساز و دارا بودن شرایط خاص طبیعی، به بلندمرتبه سازی روی آورده تا شهروندان با بلند مرتبه سازی در کنار  جلوگیری از گسترش شهر از فضای مناسب ساخت و ساز برخوردار شده و عرصه های طبیعی حساس  و خاص حفظ شوند.

برخی از شهروندان مازندرانی بر این باورند که بلندمرتبه سازی مخل آرامش آنان است و نمی توان انبوه جمعیت را بدون ساز و کار مناسب در مناطقی سکونت داد که همچنان خانه های ویلایی با فرهنگ و رسوم گذشته وجود دارد.

 بلندمرتبه سازی بدون کار کارشناسی دارای تبعات است

رضازاده یکی از شهروندان غرب مازندران با اشاره به گردشگر پذیربودن غرب مازندران مازندران و افزایش جمعیت در نقاط مختلف شهرهای غرب استان به خبرنگار ایلنا گفت: اگرچه بلندمرتبه سازی می‌تواند کمک شایانی به رفع نیازها در بخش مسکن داشته باشد و محیط زیست و منابع طبیعی  را حفظ کند، اما می‌تواند موجب افزایش جمعیت، ازدحام شلوغی و ترافیک شده و   شاهد افزایش پسماند و زباله، فاضلاب و آلودگی های مختلف باشیم.

وی با اشاره به بالا بودن سطح آب در برخی مناطق و مشکلات فاضلاب از غرب تا شرق استان‌مازندران، بلندمرتبه سازی را بدون لحاظ زیرساخت‌های لازم کاری مثمر ثمر ندانست و گفت: اگر زیرساخت های لازم این‌مهم دیده نشود تبعات فراوانی برجای خواهد گذاشت و علاوه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی در زیرساخت های عمرانی همچون فاضلاب و پسماند به عنوان اصلی ترین مشکل مازندران به بن بست خواهیم رسید.

شکری یکی از شهروندان آملی یکی از مهم‌ترین مزایای بلند مرتبه  سازی را کاهش هزینه ساخت و ساز و به دنبال آن کاهش قیمت تمام شده مسکن عنوان کرد که در  این صورت افراد بدون پرداخت هزینه برای خرید زمین، برای ساخت و ساز هزینه کرده  و صاحب خانه‌می شوند.

وی افزود: اگر چه نمی توان در کنار بلندمرتبه سازی ها  با انبوه جمعیتی که ایجاد می شود، خرده فرهنگ ها را نادیده گرفت و باید زیرساخت های لازم فرهنگی، عمرانی و آموزشی در این ساختمان ها فراهم باشد.

در بسیاری از این ساخت و سازها کار کارشناسی و زیست محیطی انجام نشده و نه تنها فایده ای برای شهر نداشته و تنها بر درآمد شهرداری به عنوان درآمد ثابت و پایدار افزوده است و با تراکم فروشی  و  عبور از حق عمومی مردم توسط شهرداری های مناطق مختلف استان شاهد بروز ناهنجاری ها و افزایش خرده فرهنگ هایی هستیم که با وجود برخی افراد غیربومی اتفاق افتاده و متاسفانه آسیب های اجتماعی را دامن زده است که‌ نمونه آن در ساحل بابلسر نمودار است و شهروندان از دسترسی به دریا و تماشای آن بواسطه بلندمرتبه سازی ها محروم‌مانده اند.

بلندمرتبه سازی مازندران