برگزیده ها
خلبانان ایران از بهار امسال در مسکو نحوه پرواز با جنگنده سوخو را آموزش دیده‌اند/ روسیه در حال ارائه سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی به ایران است/ این مشارکت دفاعی تمام عیار برای اوکراین و همسایگان ایران مضر است

مازندمجلس: جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی از «مشارکت دفاعی تمام عیار» ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد. وی گفت: روسیه در حال ارائه سطح بی سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی به ایران است. ایران هم به بزرگترین حامی نظامی روسیه تبدیل شده است. این در حال تبدیل روابط این دو کشور به یک مشارکت دفاعی تمام عیار است.

محور اظهارات جان کربی در زیر می آید:

روسیه در حال ارائه سطح بی سابقه ای از حمایت نظامی و فنی به ایران است. ایران هم به بزرگترین حامی نظامی روسیه تبدیل شده است. این در حال تبدیل روابط این دو کشور به یک مشارکت دفاعی تمام عیار است.

من فکر می کنم برای ما مهم است که روشن سازیم این مشارکت نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه تهدیدی است.

ما این اطلاعات را با شرکای خود در خاورمیانه و سراسر جهان به اشتراک گذاشته ایم.

ما معقتدیم حمایت ایران از ارتش روسیه در ماه های آینده افزایش می یابد. ما حتی بر این باوریم که ایران در حال بررسی فروش صدها موشک بالستیک به روسیه است... همچنین گزارش‌هایی را دیده‌ایم که مسکو و تهران در حال بررسی ایجاد خط تولید مشترک پهپادهای مرگبار در روسیه هستند.

ما از ایران می خواهیم که مسیر خود را معکوس کند، و این گام ها را برندارد.

پشتیبانی این دو از یکدیگر در جریان است. روسیه به دنبال همکاری با ایران در زمینه هایی مانند توسعه تسلیحات و آموزش است. ما نگران هستیم که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته ای را در اختیار ایران قرار دهد، مانند هلیکوپتر و سامانه های پدافند هوایی. طبق گزارش‌ها، از بهار امسال، خلبانان ایرانی در روسیه برای یادگیری نحوه پرواز با سوحو (Su-35) آموزش می‌بینند.

این نشان می دهد که ایران ممکن است ظرف یک سال آینده جنگنده دریافت کند. این جنگنده‌ها نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود به طور قابل توجهی تقویت می‌کنند. این یک مشارکت دفاعی تمام عیار است که برای اوکراین و همسایگان ایران مضر است.

ما از ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشای و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده خواهیم کرد و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم.

روسیه و ایران هر دو با شرکت در این انتقال پهپادها از ایران تعهدات مندرج در قطعنامه 2231 را نقض کرده اند.

ما به همکاری با متحدان و شرکای خود و با سازمان ملل در مورد راه هایی برای پاسخگویی به آنها ادامه خواهیم داد.

جان کربی روسیه اوکراین پهباد آمریکا