برگزیده ها
مگر برق کشور را قطع کنند تا مانع اطلاع‌رسانی بشوند/ وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد، داستان تخیلی می‌سازند/ پاسگاهی در زاهدان به مردم تیراندازی کرد، گفتند حمله گروه‌های تجزیه‌طلب بود/ دست رسانه‌های داخلی را باز بگذاریم تا اخبار را منتشر کنند

مازندمجلس: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: دو مشکل در کشور ما وجود دارد، یکی اینکه ضعف‌هایمان را نمی‌پذیریم. تا زمانی هم که نپذیریم که اشتباه داریم، سیاست نادرست داریم، ضعف داریم و مردم نارضایتی دارند و نمی‌توانیم با واقعیت سر و کار داشته باشیم که این به نوعی خودفریبی است.

او می‌گوید: مشکل بعدی این است که رسانه‌های ما، دولتی هستند و رسانه دولتی تا بخواهد یک خبری را از ۱۰ فیلتر رد و منتشر کند، خبرگزاری‌های دیگر در جهان آن را منتشر کرده‌اند و در فضای مجازی هم پخش شده است. امروز عصر ارتباطات است و نه می‌شود خبری را انکار کرد و نه نمی‌شود خبری را الکی باور کرد. به این مفهوم که اگر خبری را پنهان کنید، دیگران آن را منتشر می‌کنند و نکته دیگر اینکه اگر هر خبری که منتشر می‌شود را باور کنید، اشتباه است، چراکه باید درباره آن بررسی و تحقیق کرد، چون رسانه‌ها یک شبه از یک فرشته، دیو و از یک دیو، فرشته می‌سازند.

نماینده تربت‌جام می‌گوید: نیکسون رییس جمهور آمریکا می‌گفت من از کمونیست‌ها نمی‌ترسم، بلکه از رسانه‌ها و خبرنگار‌ها می‌ترسم و این مسئله واقعیتی است که وجود دارد. ابتدا در کشور باید رسانه‌های خصوصی و غیردولتی فعال و آزاد گذاشته شوند تا خبررسانی کنند، دوم اینکه باید ضعف‌ها و اشتباهات و کمبود‌های خود را بپذیریم و قبول کنیم همه آنچه بیان می‌شود، توطئه، دروغ، تخریب و خبرسازی نیست.

وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد، خبرگزاری‌های دولتی ما یک داستان می‌سازند و سپس در شرح داستان گیر می‌کنند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: وقتی مردم واقعیت‌ها را می‌بینند و خبر‌ها را می‌خوانند، خودشان تصمیم می‌گیرند و می‌گویند حرف شما درست نیست، بنابراین چرا ما حرف درست نمی‌زنیم. وقتی واقعه‌ای رخ می‌دهد، اول خبرگزاری‌های دولتی ما یک داستان می‌سازند و سپس در شرح داستان گیر می‌کنند! چرا واقعیت را به مردم نمی‌گوییم. این مردم که با ما صادق هستند. سطح فهم، شعور، درک و تاریخ این مردم نشان داده وقتی با آن‌ها رفتار انسانی و صادقانه‌ای داشته باشیم، دچار مشکل نمی‌شویم.

حادثه جلوی چشم رخ داده اما یک داستان علمی تخیلی درباره آن پخش می‌شود

رحیمی‌جهان‌آبادی می‌گوید: من در حوزه انتخابیه خود، همیشه با مردم صادقانه صحبت کرده‌ام و هیچ‌وقت هم تا الان پاسخ بد نگرفته‌ام و هر مشکلی وجود دارد به آن‌ها می‌گویم که مثلاً من اینجا زورم نرسیده یا نتوانسته‌ام یا اینکه این کار‌ها انجام شده است. وقتی با مردم صادقانه صحبت شود، آن‌ها راحت‌تر می‌پذیرند، اما وقتی جلوی چشم‌شان حادثه‌ای رخ می‌دهد، ولی یک داستان علمی - تخیلی در رسانه‌ها پخش می‌شود، مردم آنچه را که می‌بینند، باور می‌کنند نه چیزی را که به صورت علمی - تخیلی پخش شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به حادثه زاهدان که چند هفته پیش اتفاق افتاد، گفت: به عنوان مثال وقتی حادثه زاهدان اتفاق افتاد، خبرگزاری‌های رسمی و فارس اعلام کردند، گروهک‌های تجزیه‌طلب به مردم حمله کرده‌اند. سوال اینجاست کدام گروهک تجزیه‌طلب به مردم حمله کرده بود و بعد از آن چه شد؟ حادثه زاهدان چه بود؟ نماینده مقام معظم رهبری که به آنجا سفر کرد، چه شد؟ ما چه نیازی داریم به ایجاد داستان‌های علمی - تخیلی؟ چرا فکر می‌کنند این مردم نمی‌فهمند و قابل اعتماد نیستند؟ رسانه‌های امروز، آنلاین هستند، یعنی نیازی به صداوسیما نیست و مردم هر کجا باشند می‌توانند روی صفحه تلفن همراه خود، تصاویر را پخش کنند.

مگر اینکه برق کشور را قطع کنند تا مانع اطلاع‌رسانی شوند

او با بیان اینکه در سرتاسر جهان هم هیچ‌کسی نمی‌تواند خبر درست را سانسور کند، اظهار کرد: الان که برخی پلتفرم‌ها را فیلتر کرده‌اند، اینترنت را قطع می‌کنند، چطور می‌خواهند مانع اطلاع‌رسانی شوند؟ مگر اینکه برق کشور را قطع کنند. اگر ما این اشتباهات، ضعف‌ها و کمبود‌های خود را بپذیریم و از طرف دیگر دست رسانه‌های داخلی را باز بگذاریم تا اخبار را منتشر کنند و صادقانه با مردم درمیان بگذارند، اثرگذاری رسانه‌های دشمن به حداقل ممکن می‌رسد.

رسانه‌های خارجی دو خبر راست را در کنار هشت خبر دروغ به خورد مخاطب می‌دهند

رحیمی‌جهان‌آبادی می‌گوید: اگر این رویکرد در پیش گرفته شود، در این صورت دیگر کسی شبکه‌های بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال نگاه نمی‌کند، چون واقعیت‌ها را گفته‌ایم. وقتی در کشور سانسور شدید خبری وجود دارد، اخبار به صورت علمی - تخیلی پخش می‌شود و هم اینکه تا این اخبار پخش شوند از ۱۰ کانال رد می‌شود و ۱۰ تفسیر روی آن گذاشته می‌شود، پس مردم به رسانه‌های خارجی رجوع می‌کنند. هرچند هر چه رسانه‌های غربی می‌گویند درست نیست، در واقع شیوه خبررسانی آن‌ها این است که دو خبر راست را در کنار هشت خبر دروغ به خورد مخاطب می‌دهند و جامعه را مسموم می‌کنند، اما مخاطب همان دو خبر راست را که می‌بیند، امکان دارد آن هشت خبر دروغ را هم باور کند و به این طریق، جامعه را مسموم می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: ما خودمان برای خود، آسیب‌زا می‌شویم. اگر کمی با خودمان صادق باشیم و اشتباهات را بپذیریم و دست رسانه‌های خود را باز بگذاریم، هم مردم اشتباهات و ضعف‌های ما را می‌پذیرند و هم حرف درست ما را قبول می‌کنند و هم اینکه اثرگذاری رسانه‌های بیگانه از بین می‌رود. اگر در همین جریان اخیر که اتفاق افتاد، نیروی انتظامی صادقانه با مردم صحبت و عذرخواهی می‌کرد و چند نفر را در همین زمینه بازداشت می‌کرد، هیچ‌کدام از این حوادث رخ نمی‌داد.

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه اظهار کرد: وقتی دختر مردم را دستگیر کرده‌اند و بعد به هر دلیلی فوت شده که به علت آن کاری نداریم، اگر چند نفر را دستگیر می‌کردند و می‌گفتند موضوع را بررسی می‌کنیم و علاوه بر عذرخواهی می‌گفتند این اقدامات را هم انجام می‌دهیم، مردم کوتاه می‌آمدند، اما وقتی یاد ندارید که از مردم عذرخواهی کنید و با مردم صادقانه صحبت کنید، تولید اخبار علمی - تخیلی هم می‌کنید، نتیجه همین می‌شود.

پاسگاهی در زاهدان به مردم تیراندازی کرد و گفتند حمله گروه‌های تجزیه‌طلب بود!

وی می‌گوید: هر کسی داستان زاهدان را که خبرگزاری‌های داخلی منتشر کرده بودند، خواند، به حال کشور، خون گریه کرد. حمله گروه‌های تجزیه‌طلب به مردم کجا بود؟ مردم تظاهرات کرده بودند و به یک پاسگاهی حمله کرده بودند که پاسگاه و استاندار هم نتوانسته بودند آن را مدیریت کنند و درگیری و تیراندازی شده بود. اگر این را به مردم می‌گفتیم، باور کنید هیچ‌کدام از این مشکلات سیستان و بلوچستان رخ نمی‌داد.

به جمهوری اسلامی باور دارم

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه جمهوری اسلامی، نظام مردمی است، گفت: من به جمهوری اسلامی باور دارم که نماینده مجلس شده‌ام، به این نظام ایمان دارم و به آن معتقد هستم و برای آن هم تلاش می‌کنم، اما بزرگترین ضربه به نظام جمهوری اسلامی را کسانی می‌زنند که از جمهوری اسلامی، بد دفاع می‌کنند. مرحوم دکتر شریعتی جمله‌ای داشت و می‌گفت هر کسی را می‌خواهی خراب کنی، از آن بد دفاع کن. الان بدترین آسیبی که به نظام وارد می‌شود این است که از این نظام، بد دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام، هم نقاط قوت و هم ضعف دارد، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی، خدمات بزرگی انجام داده و می‌دهد، اما اشتباهاتی هم دارد که اگر ما بپذیریم این نظام، برای خود ما است و این تصمیمات را خود ما می‌گیریم و در جا‌هایی که اشتباه می‌کنیم، آن را به مردم توضیح و درباره آن عذرخواهی کنیم، علاوه بر آن، از مردم نظر و مشورت بخواهیم و جایی که درست عمل کرده‌ایم نیز به مردم بگوییم، مردم به ما اعتماد می‌کنند و آن را می‌پذیرند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اما متاسفانه چه بگوییم که هیچ‌کسی گوش نمی‌دهد. به نظر من، برخی از این نظام بد دفاع می‌کنند و این بزرگترین مظلومیت نظام جمهوری اسلامی است.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی زاهدان جمعه سیاه