برگزیده ها
همه باید در دایره گفت‌‍و‌گوی ملی قرار بگیرند/ اعتراض قانونی را به رسمیت بشناسیم

نباید از حضور در میان مردم هراس داشته باشیم بلکه باید به اندیشه‌های مردم و مخالفین احترام بگذاریم و اعتراض رسمی و قانونی را به رسمیت بشناسیم.

مازندمجلس: علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا در رابطه با ضرورت انجام گفت‌و‌گوی ملی، اظهار کرد: این مساله در گذشته هم مطرح بود اما برای پاسخگویی هدفمند و جهت دار در کشور، برنامه ریزی انجام نشد؛ لذا در این خصوص اشکالاتی به مسوولین در سطوح مختلف وارد است. نباید از حضور در میان مردم هراس داشته باشیم بلکه باید به اندیشه‌های مردم و مخالفین احترام بگذاریم و اعتراض رسمی و قانونی را به رسمیت بشناسیم.

نباید فقط در روز دانشجو به سراغ دانشجویان برویم

وی با تاکید بر توجه ویژه به قشر جوان و دانشجو، اظهار کرد: نباید فقط در روز دانشجو به سراغ دانشجویان رفت؛ دانشجویان در رشته‌های مختلف می توانند مشاور امین ما باشند و احساس کنند اگر تصمیمی در کشور گرفته می شود، انها هم شریک واقعی هستند و اینگونه نباشد که بعد از اجرای تصمیماتمان و زمانی که اشتباهاتمان مشخص شد و مردم مقابل ما اعتراض کردند، آن زمان به دنبال تجدید نظر و یا اصلاح برویم. بنابراین باید از همان ابتدا با مردم، اهل فن و نخبگان مختلف مشورت کنیم.

همه باید در دایره گفت‌‍و‌گوی ملی قرار بگیرند

آقای بابایی ادامه داد: همه باید در دایره گفت‌‍و‌گوی ملی قرار بگیرند؛ انقلاب اسلامی بر پایه مردم شکل گرفته است؛ دغدغه های امام و رهبری هم همین بوده است. در این خصوص هم نباید احساسی برخورد کرد بلکه بر اساس منطق و حصول نتیجه باید حرکت کنیم؛ درواقع گفت و گو بدون دستاورد، مشکلی را حل نخواهد کرد؛ مشکلات مردم را باید دسته بندی کنیم و مردم هم باید احساس کنند که مسوولین در جهت حل مشکلات آنها کار می کنند در اینصورت است که اعتمادها باز می گردد.

دلالان و رانت خواران مانع از اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت شده‌اند

وی تصریح کرد: سوداگران اقتصادی و دلالان مانع از کم کردن فاصله مردم و مسوولین می شوند. مثلا در رابطه با رای اعتماد به وزرا و یا استیضاح ها، افرادی به ما زنگ می زنند تا نظر ما را عوض کنند در حالی که این کارها نیاز به واسطه‌گری ندارد و مسوولین باید بدانند که شرح وظایف نماینده حرف زدن و انتقاد کردن است و وزیر هم باید پاسخگو باشد؛ اما متاسفانه لابی کردن در کشور ما نهادینه شده است. طرح ساماندهی کارکنان دولت، یکسال است به تاخیر می‌افتد که عامل اصلی این تاخیر، دلالان و رانت هایی است که وجود دارد. اینها کسانی هستند که اگر شکاف بین مسوولین و مردم شکل بگیرد، منافعشان تامین می شود و اگر مردم و مسوولین بدون واسطه با هم ارتباط داشته باشند، آنها سودی نخواهند برد. البته ماجرا در همین جا تمام نمی شود زیرا این افراد وقتی به طور تصاعدی به ثروت می رسند و مست ثروت می شوند، مستی قدرت هم در آنها ایجاد می شود و به صاحبان مردم تبدیل می شوند.

فضای مجازی زیرساختی بود که آن را رها کردیم

آقای بابایی بیان داشت: اشکالاتی در کار مسوولین وجود دارد و نقدهایی به عملکرد ما وارد است که آن را باید صادقانه با مردم مطرح کرد. هر نماینده که ادعا کند من همه چیز را می فهمم، در واقع خودش نفهم است! آن دولت، مجلس و ارگانِ حاکمیتی موفق است که مردم را صاحب اصلی بداند اگر مردم را صاحب اصلی ندانند، شاید در کوتاه مدت موفق شوند اما در دراز مدت آسیب جدی به پیکره جریان حاکم وارد می‌شود. باید اعتماد سازی را شروع کنیم که در این میان رسانه‌ها و صدا و سیما نقش اساسی دارند. بارها مقام رهبری تاکید داشتند که «در فضای مجازی در خصوص غنی سازی محتوا بسیار ضعیف عمل کردیم» فضای مجازی زیرساختی بود که در اختیار همه بود اما ما آن را رها کردیم که دست دشمنان، دلالان و سوداگران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افتاد و بعد رای می‌دهیم که فضای مجازی ناکارآمد است در حالی که فضای مجازی ناکارآمد نیست.

استخدام بی ضابطه چهار فرزند بی سواد!

وی بیات داشت: مردم بیش از همه عاشق مملکت هستند و در بدترین شرایط بعد از انقلاب، برای این مملکت جان و مال خود را فدا کردند اما نارضایتی هایی دارند؛ بی عدالتی هنوز وجود دارد که باید پاسخگو باشیم. چهار فرزند یک خانواده که بی سواد هستند بدون ضوابط استخدام می‌شوند اما خانواده دیگری که همه فرزندانش فارغ التحصیل بهترین دانشگاه ها هستند، هیچ کدام مشغول به کار نیستند که این عین بی عدالتی است. ما این بی عدالتی را طی 15 سال گذشته شاهد بودیم؛ اما الان عده ای خارج از گود نشسته‌اند و هر روز نسخه می پیچند؛ البته من طرفدار اقای رئیسی نیستم و نقدهای زیادی به ایشان دارم اما تمام نارسایی های چهل ساله را نمی توان به این دولت ربط داد.

مردم رانت‌ها را فراموش نمی‌کنند اما کاری از دستشان بر نمی آید

بایایی در پایان خاطرنشان کرد: اموال مردم  با قانون خصوصی سازی یک شبه به افراد بی سواد وابسته به قدرت دادند و به غارت بردند؛ نساجی مازندران یکی از این موارد بود؛ مردم این رانت ها را فراموش نمی کنند اما کاری از دستشان بر نمی اید. بنابراین نیاز است که برای حل مشکلات جامعه، همدلی ایجاد کنیم و گوش شنوایی برای نقدها داشته باشیم.

انتهای پیام

علی بابایی کارنامی اعتراضات گفت‌‍و‌گوی ملی